۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۵۵۱۴۰
فیلسوف آمریکایی؛

سلطه‌طلبی آمریکا با نژادپرستی در آن مرتبط است

سلطه‌طلبی آمریکا با نژادپرستی در آن مرتبط است
فیلسوف و فعال حقوق مدنی آمریکایی در خصوص اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر در این کشور گفت، نژادپرستی و خشونت پلیس را نمی‌توان از سیاست‌های امپریالیستی آمریکا جدا دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، «کورنل وست» فیلسوف و فعال حقوق مدنی آمریکایی در گفت‌وگویی تفضیلی با وبگاه خبری «میدل ایست آی» که نسخه کامل آن هنوز منتشر نشده، به اظهارنظر درباره اعتراضات ضد نژادپرستی اخیر که در آمریکا و چند کشور غربی دیگر در جریان است، پرداخت.

وی گفت کم ارزش شدن زندگی سیاه‌پوستان بدون صحبت درباره نظامی‌گری و دست‌درازی امپریالیستی آمریکا به نواحی دوردست امکان‌پذیر نیست.

او صحبت درباره قتل «جورج فلوید» و خشونت پلیس را از بحث و گفت‌وگو در خصوص سیاستهای امپریالیستی واشنگتن غیرقابل تفکیک دانست. وست همچنین در صحبت‌هایش از «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا انتقاد کرد. 

این فیلسوف آمریکایی حادثه رخ داده برای شهروند سیاه‌پوست آمریکایی را با جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی مرتبط دانست و گفت: کاری که باید انجام دهیم این است که بدانیم خاکسپاری جورج فلوید، جایی که اشک‌ها سرازیر می‌شوند... آن‌ها (مردم فلسطین) هم در نتیجه سیاست آمریکا و بمب‌های این کشور که در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار می‌گیرد، خاکسپاری‌های مشابه در  کرانه باختری دارند.

وی در ادامه گفت خاکسپاری‌های مشابهی در یمن، پاکستان، افغانستان و مالی هم انجام می‌شود. به گفته وست، در هر کجای دنیا که آمریکا نقشی ایفا می‌کند حتی اگر مستقیم نباشد، خاکسپاری‌های اینچنینی دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: بنابراین طبق سنت مارتین لوتر کینگ (رهبر جنبش سیاه‌پوستان آمریکا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی) باید در انتقادمان از نژادپرستی، نظامی‌گرایی، فقر و همچنین مادی‌گرایی آمریکا ثابت قدم باشیم.

وست گفت: فکر می‌کنم انگیزه اساسی خشم (مردم در اعتراضات) اعلام جرم علیه طبقه نخبه است که در ارتباط با پیامد اقداماتش مسئول شناخته نمی‌شود. همین مسئله درباره قدرت پلیس و قتل سیاه‌پوستان به دست پلیس صدق می‌کند.

این فعال سیاسی و منتقد اجتماعی افزود: این مسئله در ارتباط با قدرت وال استریت و جرایم آن در غارت قانونی که مدتهاست در وال استریت در حال رخ دادن است و سطوح بالای نابرابری در ثروت که از آنجا پمپاژ می‌شود، در ارتباط است. با قدرت پنتاگون و (بمب‌های) ریخته شده از هواپیماهای بدون سرنشین آن بر سر مردم بی‌گناه در سراسر دنیا از جمله در یمن، لیبی، پاکستان و افغانستان و جاهای دیگر در ارتباط است.

وست که زمانی از حامیان اوباما بود، در بخشی از سخنانش ضمن اشاره به صحبت‌های هفته گذشته رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حمایت از جنبش «جان سیاه‌پوستان با ارزش است»، در انتقاد از وی گفت: جالب است که می‌بینیم باراک اوباما طوری عمل می‌کند که انگار بخشی از مقابله علیه قدرت پلیس است در حالی که این جنبش اعتراضی در دوران ریاست‌جمهوری خود او شکل گرفت، آنهم زمانی که دادستان کل و وزیر امنیت داخلی آمریکا سیاه‌پوست بودند.

وی افزود: اما او به نظامی‌سازی ادارات پلیس کمک کرد. او در ایجاد فقر هنگامی که مجرمان وال استریت را رها کرد، کمک کرد. و هنوز به سیاست خارجی او نپرداخته‌ایم، زمانی که بمب‌ها را بر سر برادران و خواهران بی‌گناه در نقاط مختلف جهان به خصوص خاورمیانه و آسیا سرازیر می‌کرد یا برادران و خواهران فلسطینی بی‌گناه را با حمایت از نظامیان اسرائیلی به قتل می‌رساند.

او تاکید کرد: در پایان، اگر واقعاً به دنبال آزادی سیاه‌پوستان هستید و من هم هستم، این اتفاق هرگز با وجود سیستم سرمایه‌داری غارتگر، دست‌درازی امپریالیستی ممکن نخواهد شد. هرگز با وجود سیاست‌های نظامی‌گرای نخبگان پنتاگون و کشتار مردم در آمریکای لاتین و در دریای کارائیب و جاهای دیگر میسر نخواهد شد.

فارس

ارسال نظرات