۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۵۵۸۱۸

مؤلفه‌هایی که رویکرد رژیم صهیونیستی را برای اجرای طرح الحاق تغییر داد

مؤلفه‌هایی که رویکرد رژیم صهیونیستی را برای اجرای طرح الحاق تغییر داد
صهیونیست‌ها با دیدن پیامدهای احتمالی اجرای طرح موسوم به الحاق کرانه باختری به نوعی از دیدگاه راستگرایان عقب نشینی کرده، به سمت اجرای جزئی آن روی آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای رژیم صهیونیستی، پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای طرحی موسوم به «الحاق کرانه باختری» است. او تلاش دارد دره رود اردن و بخش های وسیعی از کرانه باختری را به سرزمین های 1948 الحاق کند. نقشه های این طرح توسط تیمی آمریکایی- اسرائیلی از 3 ماه قبل تهیه شده است. نتانیاهو قصد داشت پس از تشکیل کابینه جدید، طی مدت زمان حداکثر دو ماهه این طرح را اجرایی کند اما با مخالفت هایی که با او شد کمی از سرعت وی کاسته شد. طی چند روز گذشته شواهدی در محافل داخلی رژیم صهیونیستی قابل مشاهده است که نشان از تغییر رویکرد نتانیاهو داده، احتمالاً اجرای طرح نامبرده را به شکل دیگری رقم خواهد زد.

عقب نشینی ایالات متحده از حمایت طرح

نخستین مؤلفه ای که سبب شد در داخل رژیم صهیونیستی و بالاخص در جناح راستگرایان دیدگاه در خصوص الحاق تا حدی تغییر یابد و از نگاه کوتاه مدت برای الحاق دست بردارند، عقب نشینی آمریکا از حمایت این طرح است. دونالد ترامپ پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی در خصوص الحاق بخش هایی از کرانه باختری گفته بود در این طرح هرآنچه مقامات رژیم صهیونیستی در مورد آن تصمیم بگیرند را قبول کرده، به رسمیت خواهد شناخت. اما هنگامی که زمان اجرای طرح از سوی نتانیاهو اعلام شد، براساس آنچه رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، به دلیل اختلافی که بین نتانیاهو و بنی گانتس در این خصوص وجود داشت، ایالات متحده از موضع خود عقب نشینی کرده است و حمایت از طرح را به زمانی موکول کرده که اختلاف داخلی در کابینه و محافل سیاسی رژیم صهیونیستی در خصوص اجرای طرح مذکور وجود نداشته باشد.

اگر چه این مسئله را برخی بهانه ترامپ برای فرار از تبعات اجرایی شدن طرح الحاق تا قبل از انتخابات آمریکا می دانند اما در هر جهت عقب نشینی آمریکا و عدم حمایتش از این طرح آنها را با بحران های شدیدی روبرو خواهد کرد که می تواند به آنها ضربات سهمگینی وارد کند. به ویژه آنکه اتحادیه اروپا با مخالفت جدی با این طرح از همان ابتدا نقطه مقابل صهیونیست ها بوده است. حال با کنار رفتن آمریکا ، صهیونیست ها در این عرصه تنها خواهند شد لذا به نظر می رسد در نگاهشان مجبور شده اند تغییری را ایجاد کرده، اجرای طرح را دست کم همچون گذشته به تعویق بیندازند.

احتمال وقوع انتفاضه در فلسطین

یکی از هراس های اصلی رژیم صهیونیستی دراجرای طرح موسوم به الحاق کرانه باختری، اعتراضات و واکنش های فلسطینی ها در فلسطین است. در این میان واکنشی که از سوی نوار غزه و گروه های مقاومت ارائه خواهد شد آنها را به شدت نگران کرده است. براساس آخرین گزارش های دستگاه امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی، نخستین واکنش های پس از اجرای این طرح از نوار غزه ارائه و پس از آن انتفاضه سوم در کل فلسطین شعله ور خواهد شد.

اخیراً گروه های مقاومت در نوار غزه اقدام به آزمایش موشک های نقطه زن با بردهای مختلف در مسیر دریای مدیترانه کرده اند. این آزمایش های موشک از سوی دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به عنوان پیام گروه های مقاومت به اجرای طرح موسوم به الحاق کرانه توصیف شده است. در کنار این ها هفته گذشته چند موشک کوتاه برد نیز به سمت شهرک های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه شلیک شد. این اقدامات به شدت موجب ایجاد هراس و نگرانی در مقامات رژیم صهیونیستی و ساکنان سرزمین های اشغالی شده است.

مخالفت اردن

براساس گزارش هایی که دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی ارائه کرده، منطقه دره رود اردن که در بخش غربی رود اردن قرار دارد معضلی عظیم را برای صهیونیست ها ایجاد خواهد کرد و مقابله با اقداماتی که از سوی فلسطینی ها دراین مناطق اجرا خواهد شد بدون همکاری اردن ممکن نیست. اما تا پیش از این در طرحی که نتانیاهو با کمک فریدمن، سیفیر ایالات متحده تهیه کرده بودند جایگاهی برای اردن در نظر گرفته نشده بود. به همین جهت با گزارش هایی که از سوی دستگاه امنیتی ارائه شده ، جلب نظر اردن در اجرای این طرح یک بخش کلیدی است که باید به آن توجه شود. این مسئله از سوی بنی گانتس به عنوان یک نقطه مهم در اجرای طرح موسوم به الحاق کرانه باختری مورد توجه قرار گرفته و بخشی از آن توصیف شده است که تا کنون سابقه نداشته و یک رویکرد جدید محسوب می شود.

تغییر رویکرد داخل رژیم صهیونیستی

با توجه به نشانه های فوق، می توان گفت در رویکرد رژیم صهیونیستی برای اجرای طرح موسوم به الحاق کرانه باختری تغییراتی به وجود آمده است چرا که رژیم صهیونیستی اگر بخواهد طرح فوق را با رویکرد قبلی خود در زمانی کوتاه اجرا نماید باید بدون حمایت آمریکا و با فشاری شدید در داخل و عرصه بین الملل اجرایی کند، لذا آنها تغییراتی در رویکرد خود داده اند. براساس اعلام بنی گانتس، طرح مذکور در یک دوره بلند مدت تر و در منطقه ای کوچک کلید خواهد خورد. چرا که قصد بر این است که هم حمایت آمریکا را داشته باشد و هم پیامدها و تبعات کمتری را برای صهیونیست ها رقم بزند.

جمع بندی

تغییر رویکرد رژیم صهیونیستی که بخش قابل توجهی از آن برآمده از واکنش صحیح گروه های مقاومتی است نشان دهنده دو نتیجه مهم است. اول اینکه اعمال بر رژیم صهیونیستی با دیدگاه مقاومتی نتیجه می دهد و این رژیم را وادار به عقب نشینی خواهد کرد. نکته دوم اینکه دولت هایی که در منطقه به رژیم صهیونیستی اطمینان کرده، در مسیر اقدامات آنها گام بر می دارند باید بدانند بر جایی تکیه زده اند که با اندکی فشار مقاومت دست به عقب نشینی می زنند. این عقب نشینی و تغییر رویکرد با پیام های مقاومت رخ داده است حال باید دید زمانی که مقاومت آتشفشان پاسخ های خود را به سمت صهیونیست ها گسیل کند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تسنیم

ارسال نظرات