۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۶۵۶۲۶۳

نگاهی به کتاب حزب جمهوری اسلامی؛ جانبازان فاجعه هفتم تیر

نگاهی به کتاب حزب جمهوری اسلامی؛ جانبازان فاجعه هفتم تیر
حیات پربرکت انقلاب اسلامی ایران، مملو از حوادث و رخدادهای پر فراز و نشیبی است که بررسی هر یک از آنها به تنهایی نیازمند مدت‎ها بررسی و واکاوی است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، حیات پر برکت انقلاب اسلامی ایران، مملو از حوادث و رخدادهای پر فراز و نشیبی است که بررسی هر یک از آنها به تنهایی نیازمند مدت‎ها بررسی و واکاوی است. واقعه 7 تیر و شهادت شهید دکتر بهشتی و 72 تن از یارانش یکی از نقاط عطف دوران پس از انقلاب اسلامی می باشد. این حادثه در زمانی رخ داد که کشور با بحرانی ترین وضعیت پس از انقلاب اسلامی مواجه بود. در جبهه خارجی جنگ فراگیر از طرف نظام بعث و حامیانش بر ایران تحمیل شده بود. در این شرایط علیرغم آن که انتظار می رفت در داخل وحدت و انسجام برای مقابله با تهدید خارجی وجود داشته باشد، با اعلام جنگ مسلحانه توسط منافقین، مملکت درگیر بحران خطرناک داخلی و جنگ های ویرانگر خیابانی شد. در وضعیتی که کشور در دو جبهه داخلی و خارجی با تهدید جدی مواجه بود منافقین با اقدامات جنایتکارانه خود یاران مؤثر انقلاب اسلامی را یکی پس از دیگری ترور می کردند. روز قبل از فاجعه 7 تیر حضرت آیت الله خامنه ای هدف ترور مجاهدین (منافقین) قرار گرفت اما خوشبختانه جان سالم به در برد. فردای آن روز نیز واقعه 7 تیر روی داد که در آن شهید بهشتی به عنوان یار مؤثر انقلاب و 72 تن از یارانش به شهادت رسیدند.

ساختار کتاب

کتاب حزب جمهوری اسلامی جانبازان فاجعه هفتم تیر مصاحبه محور است و در این کتاب یازده مصاحبه با افرادی که به نوعی جانباز این حادثه بودند صورت گرفته و در هر کدام از مصاحبه ها به روایت و ابعاد این حادثه پرداخته‌ شده است.

ویژگی‌های اثر

1. آشنایی با ابعاد یکی از مهم‌ترین حوادث در طول انقلاب؛

2. مصاحبه محوربودن؛

3. بیان ابعاد و جزئیات کامل حادثه از زبان افراد حاضر در این واقعه؛

4. بیان نگاه‌ها و تحلیل‌های مختلف از زوایای دید هر یک از افراد درگیر این حادثه.

جمع‌بندی

با گذشت حدود 39 سال از واقعه هفتم تیر این واقعه برای کسانی که فقط شنیده‌های مختصری از آن دارند مخفی مانده است. خواننده این کتاب می‌تواند به کنکاشی پیرامون این واقعه بپردازد و با صحبت‌های افراد در این حادثه دید عمیق و وسیعی به آن پیدا کند. خوانندگانی که علاقه‌مند به حوادث تاریخ انقلاب هستند با خواندن این کتاب برگی دیگر از حوادث انقلاب را مرور می‌کنند.

برشی از این کتاب

در صفحه 48 درباره اتفاقات شب حادثه چنین آمده است:

شامگاه هفتم تیر جلسه شورای مرکزی حزب تشکیل شد. عده ای از نمایندگان مجلس، برخی وزرا، مسئولان اجرایی و اعضای حزب حضور داشتند. پیش از شروع جلسه، نماز مغرب و عشاء اقامه شد. وقتی می خواستیم داخل سالن بشویم شهید بهشتی تازه می رفت وضو بسازد. من گفتم جناب آقای بهشتی امشب کار زیاد است شما هنوز نماز نخوانده اید؟ فرمود: «من زود نماز می خوانم و می آیم شما بروید جلسه را شروع کنید». من هم آمدم و جلسه شروع شد. در محل ساختمان حزب، سالنی بود که ۶ متر در ۹ متر مساحت داشت. در جلوی سالن تریبونی به ارتفاع یک متر نصب شده بود. یک راهرو روبروی تریبون قرار داشت که در آن جا کارت های ورودی را می گرفتند و جلسه را کنترل می کردند. مسئول انتظامی و تشریفات جلسه محمدرضا کلاهی عامل انفجار بود. نکته ای که باید بگویم این است که هنگامی که داشتیم داخل سالن می شدیم برای اینکه طبیعی جلوه دهد کارت دعوت را از ما مطالبه نمود. به او گفتم کارت ها را برای چه می گیری؟ پاسخ داد می خواهم تدارک پذیرایی را ببینم، بنابراین باید تعداد حاضران مشخص شود.

انتشارات بنیاد فرهنگی هفتم تیر، کتاب حزب جمهوری اسلامی جانبازان فاجعه هفتم تیر نوشته سعید یوسفی را در قطع رقعی و 320 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به اسایت بنیاد فرهنگی هفتم تیر به آدرس: haftomtir.com مراجعه کنند./826/پ203/ق

ارسال نظرات