۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۶
کد خبر: ۶۵۶۴۰۷
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

عفو و گذشت وسیله‏ جلب مغفرت الهى است

عفو و گذشت وسیله‏ جلب مغفرت الهى است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: کسى که دیگران را ببخشد، به بخشش الهى نزدیکتر است و عفو و گذشت وسیله‏ جلب مغفرت الهى است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در ادامه تفسیر آیه ۲۱ سوره نور که در مسجد امام خمینی (ره) کاشان برگزار شد، گفت: ما باید این هنر را داشته باشیم که زیبایی‌ها و زشتی‌ها و خطا‌ها و خوبی‌ها را با هم ببینیم.

وی افزود: صرف مشاهده بدی‌ها و یا صرف مشاهده خوبی هر دو خطا است، چرا که هر دو را با هم باید دید و همانگونه که کار خوب پاداش دارد، کار زشت نیز مجازات دارد و نمی‌توان یکی از این دو را نادیده گرفت.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در این آیه خداوند به بخشیدن و چشم پوشی کردن اشاره کرده است، چرا که انسان خطا کار است و مرتکب گناه می‌شود. از این رو اگر اشتباه و خطای دیگران را نبخشیم و از ذهن خود پاک نکنیم خداوند نیز اشتباهات و گناهان ما را نخواهد بخشید.

وی ادامه داد: «عفو» به معناى بخشیدن و «صَفح» به معناى نادیده گرفتن است، از این رو باید در عمل «عفو» و «صَفح» داشت نه اینکه تنها برای زمان تعیین شده‌ای باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: کسى که دیگران را ببخشد، به بخشش الهى نزدیکتر است و عفو و گذشت وسیله‏ جلب مغفرت الهى است، از این رو هدف از عفو و گذشت دیگران تنها باید کسب مغفرت خدا باشد.

حجت الاسلام شاه فضل عدم گذشت در روابط زن و شوهر را سبب بروز مشکلات در ادامه زندگی دانست و گفت: یکی از عوامل اصلی طلاق عدم گذشت و عفو یکدیگر است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان با بیان اینکه اشتباهات یکدیگر را باید از ذهن خود برای همیشه پاک کرد، گفت: خداوند می‌فرماید اگر بندگان من خطا‌ها و اشتباهات یکدیگر را ببخشند من نیز خطا‌ها و اشتباهات آن‌ها را خواهم بخشید.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگر خداوند خطای بندگان خود را نبخشد در قیامت عذاب سختی در انتظارشان خواهد بود، اما خداوند می‌فرماید، گناهان دیگران ببخشید تا من هم گناهان شما را ببخشم.

وی افزود: انسان به همان اندازه که نیاز دارد تا خداوند گناهان او را ببخشد خود نیز باید خطای دیگران را ببخشد، از این رو تحمل یکدیگر سبب خواهد شد تا خداوند نیز ما را تحمل کند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: عفو و بخشش و چشم پوشی وقتی ارزشمند است که شخصی باشد، اما عفو و بخشش از بیت المال که عمومی است تائید نشده است.

وی افزود: کلمه غفران به معنای بخشش است و خداوند در مرحله نخست نه تنها در برابر گناه انسان غفران دارد و گناه او را می‌بخشد، بلکه به او هدیه نیز می‌دهد و این بهترین نوع رحمتگری خداوند است./۱۳۰۷/پ210/ق
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات