۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۶۵۶۴۹۶
آیت الله تحریری:

توبه عامل نزول رحمت واسعه الهی است

توبه عامل نزول رحمت واسعه الهی است
آیت الله تحریری توبه به را عامل نزول رحمت خداوند متعال دانست و گفت: خداوند به‌واسطه توبه قابلیت برگشت برای کسانی که عملاً و فکرا از مسیر حق منحرف شدند را قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، دوشنبه‌شب در جلسه شرح دعای چهل حدیث امام خمینی(ره) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: در نظام وجودی انسان مسأله توبه از مسائل بسیار مهم قلمداد می‌شود.

وی افزود: انسان در عالم دنیا در معرض کشش‌های نفسانی و شیطانی قرار می‌گیرد بر این اساس خداوند متعال به دلیل رحمت واسعه‌اش توبه را قرار داده تا آدمی در صورت مبتلا شدن به این کشش‌ها و دور شدن از مسیر صراط بتواند مجدد در مسیر حق قرار گیرد و آن نقص‌ها و کدورت‌های روحی را که به جهت عمل برای او پیداشده، جبران کند.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه همه عوامل الهی ناشی از رحمت خداوند نسبت به انسان است، اظهار داشت: خدای متعال در آیات متعددی انسان را امر به توبه می‌کند و در برخی آیات به‌صورت خاص این مهم را مطرح و می‌فرماید: آیا این انسان‌ها توبه نمی‌کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با استناد به سوره توبه، اظهار داشت: خداوند در این سوره می‌فرماید: خدا به‌سوی بندگان برمی‌گردد تا بندگان برگردند و خداوند توبه آنان را می‌پذیرد، مطلوب انسان مؤمن همواره در صراط ایمان قرار گرفتن است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: خداوند به‌واسطه توبه قابلیت برگشت برای کسانی که عملاً و فکرا از مسیر حق منحرف شدند را قرار داده است؛ حتی اگر منافقان توبه کنند و از درون منقلب و پشیمان شوند خداوند توبه آنان را می‌پذیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان نباید فریب وسوسه‌های نفسانی را بخورد، ابراز کرد: میزان و مقدار عمر آدمی مشخص نیست بنابراین انسان نباید توبه را به تأخیر بی اندازد چراکه ممکن است در آینده توفیق توبه را کسب نکند برای همین گفته‌شده توبه واجب فوری است.

وی بابیان حدیثی مبنی بر اینکه ترک گناه آسان‌تر از توبه است، خاطرنشان کرد: مقصود از این روایت آن است که انسان به مسأله توبه اهمیت قائل شود و توجه کند این توبه در چه وقتی باید باشد./813/پ202/ق

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات