۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۵۶۶۲۵

پروژه‌های اشغال و شهرک‌سازی صهیونیستی از ابتدا تا کنون

پروژه‌های اشغال و شهرک‌سازی صهیونیستی از ابتدا تا کنون
یک وبگاه فلسطینی در گزارشی به بررسی طرح‌های اشغال و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی از 1948 تا کنون پرداخت و آن را تشریح کرد

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، رژیم صهیونیستی از سال آغاز اشغال فلسطین (۱۹۴۸) به فکر بسط سیطره بر کرانه باختری، دره اردن و حتی نوار غزه بوده است.

این رژیم بعد از جنگ ۱۹۶۷ با چندین طرح شهرک‌سازی، کم‌کم به سمت اشغال کرانه باختری و دره اردن رفت تا به امروز که راستگراهای رژیم صهیونیستی طرحی جدید برای اشغال حدود ۳۰ درصد از مساحت کرانه باختری را تحت نام «الحاق» مطرح کرده‌اند.

وبگاه «عکا» در گزارشی به بررسی طرح‌های اشغال و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی از ابتدا تا کنون پرداخت و آنها را تشریح کرد:

پروژه «آلون»

این پروژه را «ایگال آلون» وزیر اسبق کار رژیم صهیونیستی تنها یک ماه پس از جنگ شش روزه ۱۹۶۷ پیشنهاد داد و ایده وی ترسیم مرزهای شرقی «دولت عبری» در رود اردن و خطی بود که ارتباط «بحر المیت» را کاملا با اردن قطع می‌کند؛ همچنین این طرح، اشغال مناطق موجود در دره اردن و بحرالمیت به عرض چند تا ۱۵ کیلومتر و ایجاد مجموعه‌ای از شهرک‌ها و محله‌های صهیونیستی در شرق قدس را پیشنهاد می‌کرد.

 

پروژه «دروبلس»

این پروژه متعلق به «متتیاهو دروبلس» رئیس بخش شهرک‌سازی در سازمان صهیونیستی بود که در سال ۱۹۷۸ پیشنهاد شد و هدف از آن ایجاد ۷۰ شهرک در کرانه باختری طی ۱۳ سال (۱۹۷۹-۱۹۹۳) و با میانگین ۱۲ تا ۱۵ شهرک در سال بود.

پروژه شارون «کانتون‌ها»

این پروژه را «آرییل شارون» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در اوایل دهه هشتاد مطرح کرد که هدف آن تقسیم کرانه باختری به هشت «کانتون» (نوعی تقسیمات کشوری) جدا از هم بود.

 

پروژه «الحاق»

پروژه «الحاق» که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سال جاری (۲۰۲۰) در راستای تکمیل پروژه‌های پیشین ارائه داد و بخشی از طرح موسوم به «معامله قرن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز هست. این طرح، اشغال دره اردن و شهرک‌های کرانه باختری را (حدود ۳۰ درصد از مساحت این منطقه) را مطرح می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که طرح مذکور بر اساس یکی از سه سناریوی زیر اجرایی شود:

اول: الحاق کامل

پیش‌بینی می‌شود رژیم صهیونیستی تمامی ۱۳۰ شهرک موجود در کرانه باختری را که حدود ۴۶۰ هزار شهرک‌نشین در آن زندگی می‌کنند به فلسطین اشغالی الحاق کند. این شهرک‌ها حدود ۲۹ درصد از مساحت کرانه باختری را به خود اختصاص داده‌اند و بخش مربوط به دره اردن حدود ۸۳۴ کیلومتر مربع یعنی ۱۵ درصد کرانه باختری است.

 

دوم: الحاق تمام بلوک‌های موجود در داخل دیوار حائل

پیش‌بینی می‌شود که تمامی بلوک‌های شهرک‌سازی در داخل دیوار حائل به فلسطین اشغالی الحاق شود. تعداد آنها ۵۲ عدد است و هفت درصد از مساحت کرانه باختری را به خود اختصاص داده‌اند.

 

سوم: الحاق محدود

پیش‌بینی می‌شود رژیم صهیونیستی تنها به الحاق یک شهرک یا بلوک اقدام کند و ممکن است این موضوع شامل «گوش عتصیون» در جنوب قدس یا «معالیه ادومیم» در شرق قدس یا تعداد کمی از شهرک‌های دیگر باشد.

 

 

منبع: فارس
ارسال نظرات