۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۶۵۷۰۰۱

گزارشی از وضعیت مسلمانان در اندونزی

گزارشی از وضعیت مسلمانان در اندونزی
نایب رییس مجلس علمای اندونزی طی وبیناری، گزارشی از وضعیت مسلمانان ارائه کرد و اظهار داشت: بسیاری از کشورها، اندونزی را به عنوان مدل اسلام معتدل نگاه می کنند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، محی الدین جنیدی، نایب رییس مجلس علمای اندونزی اظهار داشت که اندونزی با جمعیت مسلمان حدود 88.2 درصد باید نقش مهمی در بین مسلمانان جهان ایفا کند. اندونزی نسبت به سایر کشورهای اکثریت مسلمان در خاورمیانه برتری دارد. در اندونزی، درگیری و جنگ بین مسلمانان رخ نداده است. حتی اگر وجود داشته باشد، بیشتر درگیری ها صرفاً تحت تأثیر منافع سیاسی اتفاق افتاده است.

به نوشته رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، محی الدین هنگام افتتاح جلسه هماهنگی ملی کمیسیون تبلیغ و توسعه جامعه مجلس علمای اندونزی که به صورت آنلاین برگزار می شد، اظهار داشت: تقریباً هیچ درگیری بین امت ها و با پیروان مذاهب دیگر وجود ندارد، مگر اینکه تحت تأثیر عناصر سیاسی باشد. وقت آن است که ما در سطح بین المللی ظاهر شویم تا نشان دهیم که اسلام اندونزی یک اسلام پذیرفته شده جهانی است. 

وی افزود، زیرا ما اسلام افراطی یا لیبرالیستی را ارائه نمی دهیم، بلکه اسلامی معتدل، اسلامی که با ارزش های دموکراتیک بسیار سازگار است را ارائه می دهیم و تا حدودی می تواند به عنوان مرجع برای کشورهای توسعه یافته جهان استفاده شود.

مشارکت مسلمانان اندونزی در سطح جهانی از اهمیت برخوردار است، زیرا در جهان هیچ کشوری وجود ندارد که هیچ مسلمان نداشته باشد. تمام کشورهای عضو سازمان ملل دارای مسلمان هستند. در هفده کشور کوچک در اقیانوس آرام جنوبی، مانند وانواتو و غیره، همیشه پیروان اسلام وجود دارند.

علاوه بر این، درگیری مسلحانه که از سال 2011 در خاورمیانه رخ داده است، در واقع حکمت خودش را فراهم می کند. مردم خاورمیانه که بعدها در کشورهای اقلیت مسلمان در اروپا مهاجرت کردند، اسلام را در آنجا خوب عمل کردند.

وی گفت: الحمدلله، در این کشور اروپایی، مهاجران مسلمان، گرچه تعداد معدودی از افراد به پیروان ادیان دیگر تبدیل شده اند، اما به طور کلی هنوز دین خود را حفظ می کنند و تمدن اسلامی را در کشورهای مقصد خود توسعه می دهند.

وی گفت، در حال حاضر بسیاری از کشورها اندونزی را به عنوان یک الگوی اسلام معتدل نگاه می کنند. گرچه بسیاری از علمای بزرگ در خاورمیانه وجود دارند، اما اجرای اسلام صلح آمیز در دنیای واقعی آنها هنوز محقق نشده است.

وی ادامه داد: همه ما می دانیم که علمای کوفه، بصره آنجا وجود داشتند، اما در حال حاضر، به جز اسم چیزی باقی نمانده است، زیرا با منافع سیاسی کوتاه مدت جایگزین شدند. ما داریم و باید قوی تر باشیم.

ارسال نظرات