۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۵۷۶۴۷
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان:

نیمی از روستاهای بالای هزار نفر جمعیت همدان، طلبه ندارند

نیمی از روستاهای بالای هزار نفر جمعیت همدان، طلبه ندارند
حجت الاسلام نظیری گفت: بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ روستا در استان همدان وجود دارد اما تنها ۱۶۵ خانه عالم ساخته شده و این تعداد کافی نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا از همدان، حجت الاسلام محمدهادی نظیری با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی حضور روحانیون در روستاها عنوان کرد: سه عامل در استقرار طلبه در فضای روستا نقش دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اولین عامل محل سکونت برای طلبه و وجود خانه عالم است، به مشکلات محل سکونت روحانیون اشاره کرد و گفت: معمولاً در فضای روستایی خانه اجاره‌ای پیدا نمی‌شود کما اینکه چندین سال است هیچ اعتباری برای ساخت خانه عالم لحاظ نشده و یا اعتبارات بسیار اندک بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه سال ۹۸ تعدادی ساخت و ساز خانه عالم در روستا توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره) لحاظ شد و اعتباری برای ساخت خانه عالم اختصاص یافت، افزود: دولت تنها در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورود کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه تعمیر و نگهداری خانه عالم نیز با مشکل مواجه هستیم، گفت: در سیل سال گذشته برخی خانه‌های عالم روستایی دچار آسیب شد اما اعتباری برای تعمیر آنها نداریم و از آنجا که دولت در این زمینه اوراقی در اختیار قرار می‌دهد و پول نقد نیست، کمتر پیمانکاری قبول می‌کند با دریافت اوراق در این زمینه کار انجام دهد.

حجت الاسلام نظیری با اشاره به وجود ۱۶۵ خانه عالم در روستاهای استان همدان ابراز کرد: بیش از یک‌هزار و ۱۰۰ روستا در استان همدان وجود دارد اما تنها ۱۶۵ خانه عالم ساخته شده و این تعداد کافی نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰ مبلغ در فضای روستاهای استان همدان فعال هستند، عنوان کرد: بیش از نیمی از این افراد در روستاها منزل شخصی دارند و برخی دیگر نیز به صورت استیجاری زندگی می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان عامل دوم را تأمین هزینه استقرار طلبه در روستا بیان کرد و افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که مردم هزینه طلبه را تأمین کنند اما از آنجا که بسیاری از روستاها در فقر شدید به سر می‌برند توانایی پرداخت این هزینه را ندارند.

حجت الاسلام نظیری عامل سوم را امکانات روستا ذکر کرد و با بیان اینکه متأسفانه به دلیل نبود امکانات در روستاها خانواده‌های برخی طلبه‌ها از زندگی در روستا خودداری می‌کنند، گفت: با این وجود طلبه‌های بسیاری در همدان وجود دارند که متقاضی حضور در روستاها هستند اما دو عامل اول مانع است چراکه متوسط پرداختی ما به طلبه‌ها در فضای روستا یک‌میلیون تومان بوده و مبلغ بسیار پایینی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه دولت و مسؤولان و دلسوزان باید همت کنند تا پرداختی به طلبه به پایه حقوق کارگری برسد، افزود: خیرین در این زمینه ورود و هزینه‌های برخی از طلبه‌ها را در روستا تقبل کنند.

وی بیان کرد: در استان همدان بیش از ۵۰۰ روستای بالای یک‌هزار نفر جمعیت وجود دارد که در حال حاضر نصف این روستاها خالی از طلبه هستند./1403/د102/ب1

ارسال نظرات