۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
کد خبر: ۶۵۸۲۴۹

چند خبر کوتاه از بازار نشر

چند خبر کوتاه از بازار نشر
برگزاری نشست «بررسی و نقد کتاب حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل»، اهدای دو نسخه خطی به کتابخانه مسجد اعظم قم و انتشار کتاب «دغدغه حریم» از مهم ترین اخبار بازار نشر است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، برگزاری نشست «بررسی و نقد کتاب حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل»، اهدای دو نسخه خطی به کتابخانه مسجد اعظم قم و انتشار کتاب «دغدغه حریم» از مهم‌ترین اخبار بازار نشر هستند.

کتاب حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل نقد و بررسی می‌شود
در ادامه سلسله ‌جلسات نقد کتب دانشی و سیاستی، نشست بررسی و نقد کتاب حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل (منتشر شده در انتشارات دانشگاه آکسفورد) توسط اداره تعاملات علمی و بین‌المللی پژوهشگاه و گروه سیاست پژوهشکده نظام‌های اسلامی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

این نشست با ارائه خانم امیلیا جاستینا پاول؛ عضو هیأت علمی دانشگاه نوتردام آمریکا و نقادی مصطفی فضائلی عضو هیأت علمی گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم و حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری مدیر گروه سیاست پژوهشگاه،‌به همراه نقد و ارائه نظر اعضای هیئت‌علمی گروه‌های حقوق و سیاست پژوهشگاه برگزار می شود.

علی پیرحیاتی هم دبیری این نشست را به عهده دارد.

نشست «بررسی و نقد کتاب حقوق اسلامی و حقوق بین‌الملل (منتشر شده توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد)» روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه جاری از ساعت ۱۶ به صورت مجازی و تحت نرم افزار اسکایپ برگزار می‌شود.


اهدای دو نسخه خطی به کتابخانه مسجد اعظم قم
مدیر کتابخانه آیت الله بروجردی (مسجد اعظم) در قم از اهدا دو نسخه خطی «انوار‌الفصاحه» و «اسرارالبلاغه فی شرح نهج‌البلاغه» توسط سید علی اکبر موسوی ملکی به این کتابخانه خبر داد.
اهدا دو نسخه خطی به کتابخانه مسجد اعظم قم
اسماعیل راهنورد با اشاره به اهدا دو نسخه خطی به این کتابخانه گفت: دو نسخه خطی «انوار‌الفصاحه» و «اسرارالبلاغه في شرح نهج‌البلاغه» توسط سید علی اکبر موسوی ملکی به کتابخانه مسجد اعظم اهدا گردید.

وی اضافه کرد: این نسخه که بر روی اوراق به ابعاد 31*18/5 و جلد تیماج زرشکی و عطف خاکی کتابت شده است، شامل جز اول تا سوم این کتاب است و شامل 531 صفحه است.

مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی به تاریخچه کتاب اشاره کرد و گفت: تاریخ کتابت این اثر به سال 1060 هجری قمری برمی‌گردد و کتابت آن توسط نظام الدین احمد گیلانی صورت گرفته است.


راهنورد افزود: این نسخه به شماره 5430 در بخش فهرست‌نویسی کتابخانه مسجد اعظم فهرست شده و توسط بخش دیجیتال‌سازی تصویربرداری شده است، تا علاقمندان و پژوهشگران به نسخ خطی بتوانند به تصویر تمام صفحات این اثر ارزشمند و منحصر به فرد دسترسی کامل داشته باشند.

وی درباره نحوه استفاده از این کتاب‌ها توضیح داد و گفت: کاربران می‌توانند با ورود به سایت کتابخانه به نشانی blib.ir و با جستجو در بخش نسخ خطی بدون نیاز به نام کاربری و گذرواژه به کتاب‌ها دسترسی پیدا کنند و درصورت تمایل برای گرفتن فایل عکسی تمامی صفحات نسخه، به واحد دیجیتال کتابخانه مراجعه و فایل آن را دریافت کنند.
دغدغۀ حریم

کتاب «دغدغه حریم» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد
همان طوری که لقمه حلال، کار حلال، نگاه حلال و… داریم، کاربری حلال هم داریم! حتما می پرسید: چطور؟ برای جواب دادن به این سوال کافی است یک نگاهی به زندگی امروز خودتان بکنید؛ فضای مجازی جزء جدایی ناپذیر فعالیت های روزمره همه ما شده است و جدایی از آن هم به دلیل قابلیت ها و ظرفیت هایی که دارد، امکان پذیر نیست؛در این شرایط ما می مانیم و آسیب های فکری، اعتقادی و دینی استفاده از این فضا؛ کتاب«برای کسایی که ته ته دلشون دغدغه حریم دارن!» نوشته محمد صادق نصراللهی و محمدساجد هاشمی برای این موضوع کار ما را راحت کرده است تا دچار این آسیبها نشویم؛این کتاب، مسائل فقهی مربوط به فضای هزارتوی مجازی را استخراج کرده و جواب شان را از مراجع تقلید ذکر نموده است. جدای از مسئله‌شناسی و حکم‌شناسی فضای مجازی که کار اصلی این کتاب است؛ در گامی فراتر این کتاب دستورالعمل‌هایی را برای موضوع‌شناسی جهت تطبیق حکم بر موضوعات‌ پیش آمده ارائه می کند. جالب است بدانید که گزینش مسائل در این کتاب طی فرایند میدانی صورت گرفته است؛ این موضوع از ویژگی‌های خاص و مثبت این اثر است و سعی شده که اهمیت مسائل شرعی نه به شکل انتزاعی، بلکه به شکل واقعی آن از نگاه جوانان استخراج شود. به عبارت دیگر، نویسندگان کتاب کوشش کرده اند کشف کنند که کاربران جوان فضای مجازی، چه سؤالاتی را مهم می‌دانند؟ به همین دلیل نویسندگان کتاب، پرسشنامه‌ای حاوی سؤالات شرعی تدوین کردند و در اختیار مخاطبان گذاشتند به طوری که کاربران جوان بتوانند اولویت و اهمیت آنها را مشخص کنند. اگر برای شما هم مثل کسانی که پرسشنامه ها را پر کرده اند،موضوعات و مسائلی زیر مهم است و می خواهید حکم فقهی آنها را بدانید این کتاب را از دست ندهید:

فالو کردن صفحات مختلف اینستاگرام
دیدن و شنیدن کنسرت‌های زنده مجازی
مشاهده تصاویرو فیلم‌های مستهجن غیر اخلاقی
راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی
مواجهه غیرمترقبه با تصاویر نامتعارف
چت کردن با مرد یا زن نامحرم
عضویت در شبکه‌های اجتماعی با محتوای نامناسب
نشر و بازنشر پیام در تلگرام و اینستاگرام
عضویت در سایت‌ها و گروه‌های همسریابی جهت ازدواج
تجسس در عکس‌ شخصی افراد در پروفایل
هویت گمنام یا کاذب در فضای مجازی
استفاده از فیلترشکن
استفاده از پول مجازی (بیت‌کوین)
تماشای عکس و فیلم خصوصی افراد مشهور
و…

این اثر را کانون اندیشه جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به قلم محمد صادق نصراللهی و محمدساجد هاشمی منتشر کرده است./925/ت304/ق

ارسال نظرات