۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۶۵۸۳۳۱
نگاهی به قطعنامه 598؛

کتاب "روز شمار جنگ ایران و عراق؛ تصویب قطعنامه 598"

کتاب
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اگرچه در ابتدا با نوید‌های ناپایدار پیروزی برای صدام جنایتکار همراه بود، ولی این روند از سال ۶۱ روند معکوسی پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اگرچه در ابتدا با نویدهای ناپایدار پیروزی برای صدام جنایتکار همراه بود ولی این روند از سال 61 روند معکوسی پیدا کرد. ارتش عراق پس از عمليات خيبر 1362 در يك روند صعودي، پذيراي شكست شد و سرانجام، در عمليات والفجر 8 در عين ناباوري فاو را از دست داد. اما شكست نظامي در جبهه شلمچه طي عمليات كربلاي 5 با هيچ يك از شكست هاي عراق قابل مقايسه نيست، زيرا اين شكست، آن هم در سال هفتم جنگ و در حساس ترين منطقه نبرد، آينده حكومت عراق را در تاريكي فرو برد. اگرچه قطعنامه 598 انتظار کامل جمهوری اسلامی ایران را برآورده نکرده است، لکن در مقایسه با قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل متحد از ویژگیهای خاصی برخوردار است.  مخصوصا بند 6 قطعنامه که در باب تعیین آغازگر جنگ است، ‌با توجه به نیت های جانبدارانه ی شواری امنیت در جنگ – مبنی بر عدم رسیدگی به تجاوز عراق و تعیین وی به عنوان عامل شروع جنگ و ایراد خسارات جانی و مالی- برای جمهوری اسلامی ایران پیروزی بزرگی به حساب می آید؛ زیرا در سایه مقاومت رزمندگان و حرکت دیپلماسی فعال توانسته است شورای امنیت را متقاعد کند که صلح بدون تعیین متجاوز برخلاف عدالت و امنیت و در واقع عین ظلم است. به همین مناسبت در این نوشته به معرفی کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق: تصویب قطعنامه 598، زمینه های سیاسی و نظامی جلد 49 نوشته علیرضا لطف الله زادگان، پرداخته ایم.

انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این کتاب را به چاپ رسانده است.

ساختار کتاب

کتاب روز شمار جنگ ایران و عراق: تصویب قطعنامه 598، زمینه های سیاسی و نظامی جلد 49، دارای فصل بندی نیست. در این جلد از کتاب وقایع بر اساس تاریخ آن نگاشته شده است. تاریخ این وقایع از 12 خرداد 1366 آغاز شده است و تا تاریخ 29 تیر 1366 پایان می‌یابد. این کتاب بر اساس همین مطالب  دسته بندی شده است.

ویژگی‌های اثر

1. شناساندن حوادث و اتفاقات جنگ تحمیلی؛غ

2. پرداختن به اتفاقات قبل از قطعنامه؛

3. بررسی تفصیلی قطعنامه 598 آن هم به صورت جداگانه؛

4. متقن و مستندبودن مطالب این کتاب آن را خواندنی تر کرده است؛

5. استفاده از تحقیقات میدانی و انجام گزارش درباره جنگ تحمیلی؛

6. استفاده از عکس و نقشه های میدانی.

جمع بندی

علاقه مندان به اتفاقات و رویدادهای تاریخی دفاع مقدس می‌توانند از این کتاب بهره فروان ببرند. دربرداشتن مطالبی درباره جنگ و حوادثی که در جریان جنگ و تصویب قطعنامه 598 اتفاق افتاده این کتاب را برای خوانندگانش خواندنی‌تر کرده است.

برشی از کتاب

در صفحه 704 درباره کلیات قطعنامه 598 این مطالب نگاشته شده است:

«به موجب این قطعنامه، کمیته ویژه ای از طرف سازمان ملل جهت بررسی و تعیین آغازگر جنگ تحمیلی و برآورد خسارات مالی، به تهران و بغداد اعزام خواهد شد. در این قطعنامه که در واقع، تأیید قطعنامه شماره 582 سال گذشته این شورا می باشد، پرداخت غرامت جنگی و آزادی و بازگشت اسرای جنگی به دو کشور گنجانیده شده است. پانزده عضو شورای امنیت با تصوب قطعنامه 598 خواستار آتش بس فوری میان ایران و عراق، بازگشت نظامیان به مرزهای شناخته شده بین المللی و اعزام کارشناسان سازمان ملل برای اجرای مقررات آتش بس به منطقه شده اند. در قطعنامه فوق گفته می شود که شورا طبق بندهای 39 و 40 منشور سازمان ملل عمل خواهد کرد. به موجب این دو ماده چنانچه هر یک از طرفین درگیر در جنگ، مفاد قطعنامه را نپذیرد، جامعه بین المللی آن کشور را تحریم اقتصادی همه جانبه خواهد کرد. در قطعنامه، اعضای شورا از خاویر پرز دکوئیار خواسته اند که نقش فعال تری در اجرای مفاد قطعنامه به عهده بگیرد و شورا را در جریان کل قضایا قرار دهد. وزیرخارجه انگلیس در جلسه امشب شورا گفت: اشاره قطعنامه به بندهای 39 و40 منشور سازمان ملل، نشان می دهد جامعه بین المللی اهتمام دارد که به این جنگ پایان دهد. در پایان جلسه امشب، "عصمت کتانی" نماینده عراق در سازمان ملل، در سخنان کوتاهی از دبیرکل و اعضای شورای امنیت تشکر کرد. دبیرکل سازمان ملل پس از پایان اجلاس، با نمایندگان ایران و عراق به طور جداگانه دیدار کرد و متن قطعنامه را در اختیار آنها قرار داد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، چند ساعت پیش از تصویب قطعنامه شورای امنیت در خصوص پایان جنگ عراق و ایران، جورج شولتز، وزیر امور خارجه امریکا به همراه خاویر پرز دکوئیار دبیرکل این سازمان و وزرای امور خارجه شش کشور عضو شورای امنیت به بررسی اوضاع خلیج [فارس] پرداختند.

انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کتاب «روز شمار جنگ ایران و عراق: تصویب قطعنامه 598، زمینه های سیاسی و نظامی جلد 49»، «را در قطع وزیری و 832 صفحه به چاپ رسانده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید این کتاب به انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به آدرس اینترنتی: defamoghaddas.ir مراجعه  کنند./826/ن601/ب1

ارسال نظرات