۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۶۵۸۴۹۲
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

غدیر جان‌مایه و نگین همه ارزش‌های اسلامی است

غدیر جان‌مایه و نگین همه ارزش‌های اسلامی است
حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: غدیر موضوع روزگار و سبک زندگی ما، جان‌مایه همه ارزش‌های اسلامی و نگین تمامی ارزش‌های دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در آیین معارفه دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر در خراسان شمالی، با تسلیت سالگرد شهادت غریبانه امام جواد (ع)، اظهار کرد: شهادت این امام همام غریبانه بود؛ زیرا در غربت به شهادت رسید؛ اما امسال به دلیل شرایط کرونایی و عدم امکان برگزاری مراسم به‌صورت جمعی، شدت غربت شهادت امام جواد (ع) را بیشتر احساس می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن دهه امامت و ولایت و ایام غدیر، با بیان اینکه غدیر بحث کلیدی و همیشگی ما است، گفت: غدیر بحث روز نیست بحث روزگار است؛ زیرا در حالی که برخی موارد بحث یک روز است اما حق غدیر در یک روز ادا نمی‌شود چراکه غدیر موضوع روزگار و سبک زندگی ما، جان‌مایه همه ارزش‌های اسلامی و نگین انگشتر ارزش‌های دینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: غدیر نگین ارزش‌ها و زیبایی همه ارزش‌های اسلامی است؛ ازاین‌رو روز غدیر یوم الزینه و روزی است که باید شیعه و طرفداران ولایت در این روز اظهار زینت و آراستگی کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید غدیر را در بستر روزگار تفسیر کنیم نه در بستر یک روز، خاطرنشان کرد: غدیر هم یوم‌الله بوده و هم یوم‌الله ساز است و در حالی که بسیاری از روزها عزت و فضیلت خود را از غدیر گرفته‌اند متأسفانه همچنان گردوغبار مظلومیت بر چهره غدیر نشسته است.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: در عین حال که حاکمیت ما غدیری است؛ ولی آن‌چنان که باید و شاید غدیر را به صحنه نیاورده و مانند عاشورا عمومی و مردمی نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: عاشورا را مردم به صحنه آورده و نگاه داشتند و این‌گونه سال به سال بالنده‌تر شد؛ اما باید ببینیم در مورد غدیر چه قصور و تقصیراتی داشته‌ایم که نتوانستیم این مناسبت را آن‌چنان که شایسته و بایسته است به صحنه بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه در زمان ائمه نمی‌شد غدیر را مطرح کرد زیرا اوج حاکمیت بنی‌امیه و بنی‌عباس بود، به تبیین حدیثی از امام باقر (ع) پرداخت و گفت: از این امام همام نقل شده است که «مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ- أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یجَدِّدُ لآِلِ مُحَمَّدٍ فِیهِ حُزْناً قُلْتُ وَ لِمَ ذَاک قَالَ لِأَنَّهُمْ یرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یدِ غَیرِهِمْ»؛ یعنی هیچ عید قربان و عید فطری برای مسلمانان نیست جز آنکه در آن روز غم و اندوده آل محمد (ع) تازه می‌شود. عرض کردم: چرا؟ فرمودند: زیرا حق اهل‌بیت غصب شده است و دولت کریمه عدل الهی مستقر نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: باید این حدیث را به‌عنوان فلسفه امامت ببینید؛ زیرا در هر عصر و زمانی که در آن حاکمیت از آن اهل‌بیت باشد در آن زمان عید معنا می‌یابد و هر زمانی که حکومت در دست غیر اهل‌بیت و نااهلان بیفتد روز عیدش هم عزا است.

وی تصریح کرد: در عصر حاکمیت جمهوری اسلامی اهل‌بیت خوشحال هستند؛ زیرا همه اعیاد در پرتو ولایت معنا می‌یابد و وصل به ولایت هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: این حدیث شریف این پیام را دارد که اگر در زمانی حاکمیت مردم به دست اهلش افتاد آن زمان و عصر را غنیمت بشمارید؛ زیرا اهل‌بیت خوشحال و خوشنود هستند و امروز یقیناً ایران اسلامی به‌گونه‌ای است که اهل‌بیت رضایت دارند؛ زیرا در قالب این نظام مسیر آن‌ها ادامه می‌یابد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات