۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
کد خبر: ۶۵۸۵۵۸
مسؤول امور مدارس حوزه علمیه خراسان:

خودسازی و بصیرت از لوازم هدایتگری دینی است

خودسازی و بصیرت از لوازم هدایتگری دینی است
حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به رسالت ویژه طلاب و حوزویان در جامعه دینی، گفت: خودسازی، تفقه و بصیرت از لوازم هدایتگری دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  حجت‌الاسلام علی حیدری، مدیر امور مدارس حوزه علمیه خراسان، امروز در جمع مسؤولان حوزه علمیه خراسان شمالی، با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع)، اظهار کرد: این امام همام می‌فرمایند: «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْیبْدَأْ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیرِهِ وَ لْیکنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُهَا أَحَقُّ بِالْإِجْلَالِ مِنْ مُعَلِّمِ النَّاسِ وَ مُؤَدِّبِهِمْ».

وی افزود: آن حضرت می‌فرمایند: آن که خود را در مرتبه پیشوایی قرار می‌دهد باید پیش از مؤدب نمودن مردم به مؤدب نمودن خود اقدام کند و پیش از آنکه دیگران را به گفتار ادب کند، باید به کردارش مؤدب به آداب کند و آن که خود را بیاموزد و ادب کند به تعظیم سزاوارتر است از کسی که فقط دیگران را بیاموزد و تأدیب کند.

حجت‌الاسلام حیدری گفت: بر این اساس کسی که عهده‌دار تعلیم و مدیریت امور دیگران می‌شود لازم است از ابزاری مؤثر برخوردار باشد که خودسازی و توانمندی تهذیبی و عامل بودن به اخلاقیات در رأس لوازم این امر خطیر است.

وی اضافه کرد: با توجه به این فرمایش حضرت در سیستم تربیت مهم‌ترین رکن الگوی مناسب است که در نظام اسلام از آن تعبیر به نظام امام و امت می‌شود و مدیریت نوعی امامت است که خودسازی و تعالی مجموعه طبق گفتمان روایات و امامین انقلاب در آن دایر مدار تفقه، تهذیب و بصیرت است.

این مسؤول ادامه داد: تفقه در دین ابعاد مختلفی دارد که حوزه علمیه وظیفه تبیین ابعاد مختلف فقه را در ساحت اعتقادت بر پایه استدلالات برای استحکام ایمان جامعه، در ساحت احکام و عبادات به‌منظور ارتباط صحیح با خداوند، معارف و مکارم اخلاقی برای معاشرت صحیح با خلق و ساحت‌های مختلف مدنی، سیاسی، اقتصادی، جهاد و ...برای اداره شئون گوناگون جامعه بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام حیدری در ادامه با اشاره به اینکه تهذیب به‌عنوان عنصر مؤثر در گسترش فضای معنوی و تقرب الی الله جزء مشی ثابت علمای سلف و سیره مشخص آن‌ها بوده است، گفت: با توجه به هجمه همه‌جانبه دشمن به سنگرهای معنوی در شرایط کنونی اولی‌ترین افراد به رعایت این اصل ما هستیم و کسانی که وظیفه هدایت مردم را بر عهده دارند.

وی عنصر بصیرت و آگاهی سیاسی را به‌عنوان قطب نمای حرکت هدفمند یک مدیر دانست و گفت: حوزه علمیه به‌عنوان ملجأ مردم باید فراجناحی بوده و در عین حال که اصل «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» را کاملاً در دستور کار دارد، اهل تحلیل مسائل و ارائه راهبرد است؛ به‌گونه‌ای که نه سیاست زدهٔ باندهای سیاسی می‌شود و نه اجازه تاخت و تاز دشمن را در مواقع بحران می‌دهد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات