۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۶۶۰۸۶۱
مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی:

زهد و تقوای عملی در سراسر حیات آیت‌الله ربانی مشهود بود

زهد و تقوای عملی در سراسر حیات آیت‌الله ربانی مشهود بود
حجت‌الاسلام خسروی گفت: تقوا و پرهیزکاری، زهد در عمل و ساده زیستی در سراسر حیات بابرکت عالم فقید، آیت‌الله ربانی مشهود بود.

حجت‌الاسلام هابیل خسروی، مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با تسلیت رحلت آیت‌الله ربانی، عالم ربانی و نخستین امام‌جمعه بیرجند، اظهار کرد: رحلت و فقدان این عالم بزرگ و انقلابی سبب تأسف و تأثر شدید همه دوستداران انقلاب و اسلام و نظام اسلامی شد.

وی با بیان اینکه ارتحال آیت‌الله محمدابراهیم ربانی رحمه‌الله علیه ضایعه بزرگی است، افزود: این عالم بزرگ سراسر دوران عمر خود را مصروف ترویج و انتشار معارف اسلام و ائمه اطهار (ع) و راهنمایی مردم کرد.

حجت‌الاسلام خسروی خاطرنشان کرد: تقوا و پرهیزکاری و زهد در عمل و نیز ساده زیستی در سراسر حیات بابرکت عالم فقید، آیت‌الله ربانی مشهود بود.

نگاهی به حیات حوزوی و انقلابی مرحوم آیت‌الله ربانی

محمدابراهیم فرزند محمدعلی و نواده شیخ محمدرضا ربانی مهمویی بیرجندی در سال ۱۳۰۶ (ه.ش) در بیرجند دیده به جهان گشود پس از تحصیل علوم مقدماتی در بیرجند نزد پدر و آقای رضوانی مهمویی به‌منظور تکمیل به حوزه علمیه قم رفت.

وی در حوزه علمیه قم سطح را نزد شیخ اسدالله و مرحوم صدوقی و سید موسی صدر و مرحوم سلطانی آموخت و در سال ۱۳۲۹ (ه. ش) به نجف اشرف مهاجرت کرد و به تحصیل پرداخت و پس از آن با دختر آیت‌الله فاضل قاینی پیوند ازدواج برقرار کرد.

وی مدتی نزد بزرگان و اساتید حوزه به ویژه آیت‌الله شاهرودی، میرزا حسین بجنوردی شاگردی نمود و موفق به دریافت درجه اجتهاد از این دو عالم بزرگوار و همچنین اجازه روایت حدیث از مرحوم حاج آقا بزرگ تهرانی شد.

در سال ۱۳۴۵ هجری. شمسی از سوی مرحوم شاهرودی به‌عنوان وکیل تام‌الاختیار به بیرجند اعزام شد و در آنجا به انجام وظایف شرعی و تدریس مشغول شد و منشأ برکات زیادی برای منطقه جنوب خراسان و به‌ویژه بیرجند شد.

آیت‌الله ربانی طلاب زیادی تربیت نمود که تعداد زیادی از آنان از فضلا و مدرسین حوزه علمیه بیرجند، مشهد و سایر شهرها می‌باشند و همچنین عده‌ای از شاگردان این عالم نام‌آشنا در پست‌های قضایی مشغول خدمت هستند.

وی علاوه بر اقامه نماز جماعت، تدریس، قضاوت و سایر فعالیت‌های مرتبط فرهنگی در عرصه اقتصادی نیز خدمات شایان توجهی انجام داد که از آن میان می‌توان به تأسیس کارخانه لاستیک‌سازی و کارخانه صابون‌سازی بیرجند اشاره کرد.

آیت‌الله ربانی اولین امام‌جمعه بیرجند پس از انقلاب بود و سال‌ها در دیوان عالی کشور و شورای عالی قضایی مسؤولیت داشته است.

وی صبح 24 مردادماه در سن ۹۳ سالگی براثر ابتلا به بیماری کرونا در بیرجند دار فانی را وداع گفت./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات