۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۶۱۵۲۴
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مطرح کرد؛

سلامت، خط قرمز مکتب اسلام/ تأمین سلامت و طهارت معنوی در مجالس حسینی

سلامت، خط قرمز مکتب اسلام/ تأمین سلامت و طهارت معنوی در مجالس حسینی
مازندران - دکتر بابامحمودی به فلسفه قیام حسینی اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) آمد تا با جهل مبارزه و عقلانیت انسان ها را شکوفا کند.

دکتر فرهنگ بابامحمودی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، به برخی شبهات مطرح شده در خصوص تقابل دین و علم پاسخ داد.

وی با اشاره به این که مکاتبی که امروز بشر را به سمت نیک بختی یا شقاوت هدایت می کنند دو دسته عرشی، الهی و آسمانی و یا مکاتب فرشی و خودساخته هستند، افزود: مکاتب دسته نخست بر مبنای وحی و از سوی پیامبران الهی برای سعادت بشر آمده اند و به طور قطع هیچ خدشه ای در آن وجود ندارد چون از  سوی حضرت حق است.

دکتر بابامحمودی ادامه داد: آخرین مکتب که عرشی، جهان شمول و جامع بوده و هم خیر جهان باقی و فانی را یک جا می بیند و تا قیامت برای سعادت انسان برنامه دارد مکتب اسلام است.

نگاه ویژه اسلام به علم 

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به نگاه ویژه اسلام به مسأله علم خاطرنشان کرد: در کمتر مکاتب الهی می بینیم که اینقدر بر روی علم تأکید شده به گونه ای وحی خداوند متعال بر پیامبر با کلمه بخوان شروع می شود و این نشان دهنده اهمیت جایگاه علم در مکتب اسلام است.

وی با بیان این که انسان ها وقتی از مادر متولد می شوند نادان هستند و به جهان هستی آمدند تا دانا شوند، ادامه داد: دانا شدن محال است مگر این که انسان از سه منبع تغذیه کرده باشد یا بخواند، ببیند و یا گوش کند.

دکتر بابامحمودی با اشاره به این که قرآن کریم میان انسان های آگاه و دانشمند و افراد ناآگاه و غیر عالم تفاوت بسیاری قائل شده است، گفت: هر چه که در اسلام و سیره پیامبر و ائمه اطهار(ع) می بینیم همه تأکید بر دانایی و آگاه شدن است.

مبارزه با جهل و شکوفایی عقلانیت فلسفه قیام حسینی

این متخصص بیماری های غفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان به فلسفه قیام حسینی اشاره کرد و با بیان این که امام حسین(ع) آمد تا با جهل مبارزه و عقلانیت انسان ها را شکوفا کند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) با قیام خود به انسان ها آموخت تا تن به ستم، ظلم و جهل ندهند.

وی با بیان این که در کمتر مکاتب الهی اینقدر بر روی علم، دانایی و آگاهی تأکید شده است، ادامه داد: اسلام و به خصوص شیعه بر مبنای فقاهت استوار است یعنی فقیه واجد الشرایط بر مبنای رخداد روز می تواند از محتوای اسلام مطالب را استخراج کند تا در زندگی انسان ها کمترین بن بستی وجود نداشته باشد.

دکتر بابامحمودی با تأکید براین که ادیان الهی آمدند تا چهار رابطه انسان با خالق هستی، انسان با خویش، انسان با همنوع و انسان با سایر جهان هستی و طبیعت را تعریف کنند، بیان داشت: ادیان الهی آمدند انسان ها را هدایت و آنها را در یک جاده ای قرار دهند که آن جاده به سعادت ختم می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود کرونا را یک بیماری جدید در قرن حاضر معرفی کرد که همه بشریت گرفتار آن هستند، افزود: راه انتقال این ویروس تنفس است و هر انسانی که در هر جای کره زمین نفس می کشد می تواند عفونت تنفسی بگیرد.

وی با تأکید براین که اسلام می گوید حق نداریم کاری کنیم که سلامت ما به خطر بیافتد و حفظ صحت در دین اسلام از اوجب واجبات است، بیان داشت: مسأله استنباط و استدلال مکتب اسلام برای سلامتی انسان خط قرمز است.

رهنمودهای رهبری و مراجع مبنای عمل قرار گیرد

این متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب اسلامی نکات ارزشمندی بیان فرمودند که عرفا و دانشمندان باید بیشتر به این نکات مهم بپردازند، افزود: این بزرگواران فرمودند اگر امروزه این بیماری که جهانگیر شده و راه انتقال آن مشخص است هر کسی بداند راه انتقالش چگونه است و جلوی آن را نگیرند گناه کرده و هر کسی هم باعث شود که این بیماری به دیگری منتقل نشود این عمل او عین عبادت است و این جملات ارزشمند عین مکتب و فقه اسلامی ما است.

دکتر بابامحمودی با بیان این که امام حسین(ع) جان ما است و ما با حسین(ع) و یاران ایشان زنده هستیم، گفت: همه ما دلتنگیم که چرا مساجد و حسینه های ما آن شور و شوق سال های گذشته را ندارد اما وقتی سلامت انسان مطرح می شود ما مقلد هستیم نه مقلَد و مراجع عظام تقلید فرمودند حفظ جان واوجب واجبات است.

وی، رعایت فاصله گذاری دو متری، داشتن ماسک، شست و شوی دست ها و عدم دست دادن را از جمله راه های مهم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دانست و خاطرنشان کرد: خیرین و انسان های صاحب کرامت در این شب هایی که امکان طبخ غذا وجود ندارد به فقرا رسیدگی کنند و سبدهای غذایی خشک را به نیازمندان و محرومان بدهند و نذر ماسک و مواد ضد عفونی کننده انجام دهند.

دستورالعمل های ابلاغی ماه محرم مبتنی بر علم و فقه است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که همه مسائل مطرح شده در دستورالعمل های ابلاغی به عزاداران حسینی کامل کارشناسی شده و منطبق بر علم، فقه و دین است، بیان داشت: دین ما نمی گوید کاری کنید که انسان های دیگر بیمار شوند و مراسم سید و الشهدا برای ما طهارت روح و جان می آورد و ما نمی توانیم این مراسم مهم را تعطیل کنیم.

وی با تأکید براین که باید منطق سیدالشهدا را در زندگی پیاده کنیم و در عمل پیرو ائمه اطهار(ع) باشیم که در آن صورت سلامت جسم و جان تأمین می شود، خاطرنشان کرد: سلامتی چهار رکن دارد که یکی از آنها سلامت معنوی است و سلامت و طهارت معنوی را می توان با موعظه و شرکت در جلسات معنوی و دینی به ویژه عزاداری حسینی بدست آورد.

جایگاه سیدالشهدا در جان و قلب ما است 

دکتر بابا محمودی با بیان این که جایگاه سیدالشهدا در جان و قلب ما است، گفت: امام حسین(ع) چراغ هدایت در تاریکی و گمراهی های تبلیغات ضد ارزشی و ضد معنوی امروز بشر است و با تکیه بر کشتی نجات حسینی می توانیم از دنیای پرآشوب زمانه عبور کنیم.

این متخصص بیماری عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در بخش پایانی سخنان خود گفت: افرادی که معتقد هستند با شرکت در جلسات سیدالشهدا ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شوند اما در جلسات آن چنانی ضد ارزشی به این ویروس مبتلا نخواهند شد باید بدانند اگر دستورالعمل های ابلاغی به خوبی رعایت شود هیچ وقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد./950/ت301/ب1

ارسال نظرات