۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۶۶۱۵۶۱
استاد حوزه و دانشگاه:

انس با نهج‌البلاغه زمینه‌ساز سیر و صعود انسان است

انس با نهج‌البلاغه زمینه‌ساز سیر و صعود انسان است
خراسان جنوبی - اژدری گفت: نهج‌البلاغه همچون چشمه‌ای است که هرکس به آن روی آورد سیراب می‌شود و انس با آن زمینه‌ساز سیر و صعود انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، عبدالله اژدری، استاد حوزه علمیه خراسان و دانشگاه، امروز در نشست علمی که به‌صورت ویدئوکنفرانس با موضوع چگونگی تدوین و گردآوری نهج‌البلاغه در مدرسه علمیه جعفریه قاین برگزار شد، بر ضرورت انس و الفت بیشتر طلاب و حوزویان با نهج‌البلاغه تأکید کرد.

وی اظهار کرد: نهج‌البلاغه سخنان گهربار امام علی (ع) است و هیچ تردیدی در آن نیست؛ چون بعضی از محققین خواسته‌اند غباری بر نهج‌البلاغه بکشند، لذا گفته‌اند نهج‌البلاغه ساخته خاندان رضی است، ولی تحقیق ما اثبات کرده است که این امری گستاخانه است؛ چراکه تمام آنچه در نهج‌البلاغه آمده شرح حال امام، جنگ‌های امام، محاضرات و حضور در جماعات است.

اژدری اضافه کرد: ممکن است سید رضی (ره) به تمام مطالب نهج‌البلاغه دست نیافته باشد و مطالب زیادی هست که باید آن‌ها را پیدا کرد، اما سؤالی که شاید پیش بیاید این است که چرا نهج‌البلاغه در قرن چهارم گردآوری شده است؟

وی ادامه داد: در جواب باید گفت سید رضی (ره) در ابتدای قرن چهارم به دنیا آمده و هم زمان با نخستین سلسله قدرتمند شیعه یعنی آل‌بویه نهج‌البلاغه را تدوین و در ابتدای قرن پنجم به رحمت الهی رفت.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: سید رضی (ره) شخصیتی ممتاز و برتر بود که در معارف حقه پیشرفت‌های زیادی داشته است؛ لذا هرکس می‌خواهد در مسیر سیر و سلوک حرکت کند حتماً باید با نهج‌البلاغه اُنس بگیرد.

اژدری گفت: نهج‌البلاغه در وهله نخست همچون چشمه‌ای است که هرکس به آن روی آورد سیراب می‌کند و چه دل‌هایی که با نشر واقع صیقل داده شده است؛ ازاین‌رو باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: افزون بر این سرتاسر نهج‌البلاغه زندگی امام علی (ع) است که می‌تواند نقش مهمی در زندگی و جامعه‌شناسی انسان ایجاد کند؛ لذا در عصری که فضای مجازی زندگی مردم را دچار تشویش اذهان کرده نهج‌البلاغه می‌تواند افراد را در این مسیر متلاطم همراهی کند.

اژدری گفت: نهج‌البلاغه همچون چشمه‌ای است که هرکس به آن روی آورد سیراب می‌شود و انس با آن زمینه‌ساز سیر و صعود انسان است./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات