۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۶۶۱۸۱۶

گزیده‌ای از سخنان علما در رابطه با اهمیت عدالت در جامعه +فیلم

گزیده‌ای از سخنان علما در رابطه با اهمیت عدالت در جامعه +فیلم
پس از انتشار سخنانی درباره عدالت از حجت الاسلام پناهیان، برخی از کابران فضای مجازی به این سخنان واکنش نشان دادند و به این بهانه نگاهی به نظرات علما خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری رسا، اخیرا کلیپی از سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در هیأت دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده است، که در این سخنرانی می‌گوید: «احتمال می‌دهم آخر الزمان پیش از ظهورامام زمان(عج) ما در معرض امتحان مواسات قرار بگیریم. مواسات یعنی تو حق نداری بیشتر از برادر مؤمنت پولدار باشی. به من گفتند نمی‌خواهی در مورد عدالت حرف بزنی؟ گفتم دوران عدالت‌خواهی گذشته است. عدالت‌خواهی معمولاً معطوف به این است که کسی دزدی نکند که ماشاء الله قوه‌قضائیه فعال شده است و با دزدی‌ها برخورد می‌کند. بالاتر از دزدی امتحان دیگری به نام مواسات داریم».

پس از انتشار این فیلم، برخی از کابران فضای مجازی به این سخنان واکنش نشان دادند و به این بهانه نگاهی به نظرات علما خواهیم داشت:

تعداد بازدید : 5

 

گزیده‌ای از سخنان علما و صاحب‌نظران در رابطه با اهمیت عدالت‌خواهی در جامعه

رهبر معظم انقلاب: نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بی‌عدالتی در این چهار دهه، با هیچ دوره‌ دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. ۱۳۹۷/۱۱/۲۲

آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضاییه: کسانی که از حقوق عامه دفاع می‌کنند مدافع حقوق انسان هستند. امروز کسانی که از عدالت، حق خواهی، ایمان و آزادی انسان دفاع می‌کنند طرفدار حقوق انسان هستند.

آیت الله سید محمدمهدی میرباقری استاد درس خارج فقه: ما وقتی دنبال تعریف عدالت یا تحقق عدالت هستیم صرفاً‌ نباید دنبال مثلاً توزیع درآمد یا توزیع دارایی و ثروت باشیم بلکه باید در یک مقیاس کلان عدالت را دنبال کنیم. گمانم این است که یکی از شاخص‌های تحقق عدالت این است که باید مبتنی بر مکتب باشد. ما عدالت مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال می‌کنیم. 

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری: وظیفه ما تلاش برای رفتن جامعه به سمت عدالت است. اگر از مسأله عدالت غافل شویم در زمان ظهور امام زمان(عج) متوجه می‌شویم چقدر عقب مانده‌ایم، اگر در وجود انسان غیرت باشد در مقابل ظلم و فساد و بی عدالتی سکوت نمی‌کند؛  عدالت باید در تمام امور جامعه وجود داشته باشد، انسانی که عادل باشد یک انسان کامل است. هدف دین اقامه عدالت در جامعه است، هدف از آمدن امام زمان(عج) هم گسترش عدالت است، ایشان مانع ظلم و مجری عدالت خواهند بود و اگر ما خواهان حقیقی امام زمان(عج) هستیم باید خودمان هم عادل باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد: عدالت‌خواهی و مطالبه گری ضرورت یک جامعه انقلابی است. عدالت رکن رکین حرکت انبیای الهی و ستون فقرات حرکت مصْلحانه مصْلحان بزرگ در مکتب وحی است. 

آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در اردبیل: خداوند فرموده است«دین من در دو کلمه صدق و عدالت خلاصه می شود».  این چنین تأکید به عدالت و تبری جستن از ظلم و ظالم فقط در فقه و معارف اهل بیت(ع) است. 

حجت الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان: حرکت به سمت جهش و رونق تولید، برداشتن موانع تولید و برقراری عدالت اجتماعی از مؤلفه های مهم ایجاد تحول و شکوفایی اقتصادی است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه بزرگترین پیام قیام عاشورا عدالت، امنیت، مقاومت در برابر زیاده خواهی طاغوت‌ها و مبارزه با شرک و ظلم است، اظهار کرد: کسانی که امام زمان خود را تنها بگذارند و به او خیانت کنند سرنوشتی جز ذلت و خواری نخواهند داشت. 

حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه در هیأت عاشوراییان اصفهان، با تأکید بر اهمیت عدل و گسترش عدالت در جامعه، گفت: عدالت مبارزه با مصادیق فساد و کمک به فقرا نیست، بلکه اینها سرگرم شدن به غیر از گفتمان عدالت است، عدالت باید تبدیل به فرهنگ جامعه شود.

حجت الاسلام علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی: برخی ساده اندیشانه و عامدانه فرض بر این گرفته اند که اگر مسؤولی سند و برگه ای را امضا کند، عدم اجرای عدالت در کشور، حل و رفع خواهد شد و جای نظریه پردازی و تئوری پردازی نادیده گرفته می‎‎شود؛ اما برای اینکه مطالبه‎گری و عدالتخواهی نظام‎مند و دارای چارچوب نظری باشد، به تحلیل ‏هایی درباره فساد نیازمند است، بدین جهت باید در فرآیند مطالبه‎گری تدبیر صورت گیرد. مطالبه گری در فقه اسلامی برخاسته از تحلیل فقهی است، تا اینکه به کج اندیشی غلط مبتلا نشویم و امر مطلوب مطالبه گری به اصطکاک و نزاع ختم نشود و با توجه به مبانی تحلیلی و فقهی به سمت عدالت طلبی معیار حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام حامد کاشانی، کارشناس تاریخ اسلام: عدالت‌خواهی باید یک تمرین برای جامعه باشد. قدم اول عدالت‌خواهی این است که افرادی که می‌خواهند عدالت‌خواه شوند باید آدابی را رعایت کنند. در عدالت‌خواهی انگیزه‌ها نباید انگیزه‌های سیاسی و جناحی باشد. 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
عیوضی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
سلام . کار جالبی انجام دادین لطفا از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنید
0
0