۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۶۶۱۹۷۷
رئیس بسیج جامعه زنان:

عاشورا یک‌ نهضت مذهبی و حرکتی سیاسی است

عاشورا یک‌ نهضت مذهبی و حرکتی سیاسی است
همدان - رئیس بسیج جامعه زنان کشور گفت: نهصت عاشورا یک‌ نهضت مذهبی و حرکتی سیاسی است که پایدارترین نهضت فرهنگی شیعیان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در همدان، مینا بیابانی امروز در مراسم بزرگداشت «شهدای زن و ایثارگر استان همدان» اظهار کرد: آنچه مقام معظم رهبری از زنان مطالبه دارند این است که بتوانند در اوج عفت، متانت و شجاعت سنگر خانواده را حفظ کنند و در تربیت نسل مهدوی کوشا باشند.

وی ادامه داد: نهصت عاشورا یک‌ نهضت مذهبی و حرکتی سیاسی است که پایدارترین نهضت فرهنگی شیعیان محسوب می‌شود، این نهضت عظیم و مقدس نه تنها موجب سقوط بنی امیه شد بلکه ظرفیت داشت در طول تاریخ تمام حرکت‌های انقلابی، ظلم‌ستیز و حق طلبانه را به خود اختصاص دهد.

بیابانی با بیان اینکه در حال حاضر هر آنچه از انقلابی‌گری و ظلم ستیزی در بین شیعیان است از نهضت سیدالشهدا(ع) گرفته شده، گفت: ما اعتقاد داریم امام حسین(ع) فردی بصیر بود که در اوج عقلانیت و ‌دینداری بودند اما چرا مسیری را آغاز کردند که یقین داشتند منتهی به شهادت و اسارت خانواده‌شان می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) این مسیر را بدون شک و شبهه آغاز کردند و خانواده خود را هم عزیمت دادند، اظهار کرد: مگر نه اینکه هر عقل سلیم حکم می‌کند اگر امام(ع) برای شهادت عازم می‌شود باید مرد جنگی را همراه ببرد چرا امام زنان و فرزندان بی دفاع را کنار مردان همراه خود بردند.

بیابانی توضیح داد: حرکت امام حسین(ع) به ماهیت حکومت فاسد بنی‌امیه برمی‌گردد که در حال نابود کردن اسلام بود و چون امام دیدند از اسلامی که جدشان تبلیغ کرده‌اند چیزی جزء پوسته و ظاهر باقی نمانده و آنچه رکن و اصالت اسلام است عدالتخواهی و ‌عدالت محوری و ‌گسترش آن در بین آحاد جامعه است و ‌حق طلبی و حق محوری و مقابله حق علیه باطل جزء محوری‌ترین اصول دین اسلام است بنابراین تصمیم به قیام گرفتند.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور افزود: امام حسین(ع) چنین اقدامی را با عقلانیت، عشق و عرفان با هدف نجات اسلام آغاز کرد و زنان و کودکان خود را با یک استراتژی جدید در مسیر کربلا و شام و سپس مدینه برای تبلیغ اسلام روانه کردند و البته تدبیر بسیار درستی بود که با شجاعت انجام شد.

بیابانی با بیان اینکه تبلیغ چهره به چهره از موثرترین تبلیغات برای چیزی است که در اذهان فرد مبلغ وجود دارد و این ویژگی مهم در زنان و فرزندان امام حسین(ع) وجود داشت، گفت: زینب(س) از بلاغت و فصاحت بسیار زیادی برخوردار بودند و در رسایی و شیوایی کلام‌ جزء نوادر به شمار می‌آمدند.

وی با اشاره به اینکه بانو زینب(س) یک علی(ع) مجزا و متشکل بود، مطرح کرد: ایشان شخصیتی بسیار بزرگ داشتند و از علمای زمان خود محسوب می‌شدند و قدرت درک و عمق بالایشان وی را برای مأموریت برنامه‌ریزی شده بعد از قیام عاشورا آماده کرده بود و به عنوان حافظ اسرار امامت نقش آفرینی کردند.

بیابانی با بیان اینکه رسالت سیدالشهدا(ع) جز با کار حضرت زینب(س) کامل نمی‌شد، افزود: در زمان حاضر هم زنان شهید با تأسی از این قیام باشکوه به تکلیف خود در انقلاب اسلامی عمل کردند و ما نیز باید در این مسیر با شجاعت و تحمل سختی‌ها حرکت کنیم و انقلاب اسلامی را به دست منجی عالم بشریت برسانیم.

وی اظهار کرد: زنان شهید، همسران و مادران شهدا و جانباز الگوی سوم زن مسلمان هستند که باید به همت تمام زنان به جهانیان ارائه شود و با تأسی از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) آن‌ را متبلور و تحقق تمدن نوین اسلامی را تربیت کنیم.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور اضافه کرد: استان همدان در پیشینه دیانت و فرهیختگی شهره عام و خاص است و در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن داعیه انقلابی‌گری و ولایتمداری داشته است.

بیابانی یادآور شد: شهدای زن به تعبیر معصومین(ع) ویژگی خاصی دارند و آن این است که انسان ساز و مربی انسان هستند و با تربیت خود می‌تواند انسان‌سازی کند و سعادت و شقاوت ملتی را رقم بزنند.

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان هم در این مراسم ضمن اشاره به عملیات رمضان و در صحنه بودن زنان همدان در آن واقعه بیان کرد: خواهران و مادران همدان جزء کسانی بودند که در صف اول نماز جمعه قرار گرفتند، به تهدید صدام اهمیت ندادند و در استادیوم شهدای قدس حضور یافتند و تعداد زیادی از آنها شهید و جانباز شدند.

سردار مهدی فرجی ادامه داد: اگر مردان در زمان جنگ با خیال آسوده در جبهه حاضر می‌شدند به خاطر اطمینان و خاطر خوشی بود که از عقبه جنگ داشتند و اگر مادران، خواهران و ‌همسران آن‌ها همراهی نمی‌کردند توفیقی در جنگ نداشتیم.

وی با بیان اینکه جوانان دهه چهارم انقلاب دست کمی از جوانان دهه اول ندارند و شاید به مراتب بهتر باشند، گفت: هنوز هم بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی همسران و مادران شهدا اجازه می‌دهند فرزندان و همسرانشان هزاران کیلومتر دورتر به ادای دین بپردارند.

فرجی با بیان اینکه بانوان ایرانی در صف اول کشور قرار دارند، خاطرنشان کرد: مادران، خواهران و ‌همسران شهدا هیچ‌وقت کم نگذاشته‌اند و در هشت سال دفاع مقدس نقش اصلی را بازی کردند، همچنین در چهار دهه انقلاب حضور فعال داشته و زمانی که در دهه چهارم انقلاب دشمنان مشکلات و ‌اغتشاشاتی را رقم زدند زنان شجاع و شیردل ورود پیدا کرده و از انقلاب دفاع کردند و اجازه ندادند تعرضی به نظام وارد شود.

در ادامه این یادواره، همسر شهید سلگی خاطراتی را بیان کردند و از مادر شهید قنبری، شهید تازه تفحص شده شهرستان نهاوند نیز تقدیر به عمل آمد همچنین از کتاب هما، خاطرات هما شالباف‌زاده، همسر سردار شهید محسن امیدی که به قلم جمشید طالبی به رشته تحریر درآمده نیز رونمایی شد./1403/د102/ب1

ارسال نظرات