۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۶۶۲۰۰۲
آیت‌الله خاتمی:

شهادت در راه خدا بهترین نوع مرگ است

شهادت در راه خدا بهترین نوع مرگ است
تهران - امام‌جمعه موقت تهران با بیان اینکه شهید قتیل فی سبیل الله است، گفت: شهادت در راه خدا بهترین نوع مرگ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران، پنجشنبه‌شب در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در مسجد جامع نظام مافی برگزار شد، به تبیین نقش عنصر عقیده در نهضت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخت و گفت: از نگاه روایات بعضی از انسان‌ها مرده‌های زنده نما هستند؛ این افراد غیرت دینی ندارند، امام علی(ع) می‌فرمایند: کسانی که به‌صورت قلبی، عملی و لسانی نهی از منکر ندارند مثل این کلام است.

وی شهیدان را زنده‌های مرده نما دانست و ابراز کرد: انسان‌ها به دو گونه هستند یا مرگ به‌سوی آنان می‌آید یا خودشان به استقبال مرگ می‌روند؛ شهدا کسانی هستند که خودشان به استقبال مرگ رفتند.

آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه بین کسانی که به استقبال مرگ می‌روند و افرادی که مرگ به استقبال آنان می‌آید فرق بسیاری وجود دارد، اظهار داشت: چه‌بسا کسانی که مرگ به سراغ آنان می‌رود در غفلت از خدا باشند درحالی‌که شهدا هنگام مرگ دقیقاً به خداوند توجه دارند.

امام‌جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه شهدای کربلا سراسر اخلاص بودند، گفت: شب عاشورا خیمه‌های یاران امام حسین(ع) سراسر مناجات و ذکر و روز عاشورا صحنه مسابقه جانبازی در راه خدا بود؛ این بسیار مهم است که انسان هنگام مرگ به خداوند توجه داشته باشد.

وی بابیان اینکه شهادت ستون فقرات معنویت است، ابراز کرد: واژه شهادت کاملاً اسلامی است و برای افرادی به کار می‌رود که با اعتقاد به توحید، نبوت و امامت در معرکه جهاد شهید شوند. شهید قتیل فی سبیل الله است.

آیت‌الله خاتمی بابیان اینکه شب اول قبر از شهدا سؤال نمی‌شود، اظهار داشت: کسانی که مرگ به استقبال آنان می‌آید در شب اول قبر مورد سؤال قرار می‌گیرند و باید پاسخگوی اعمال خودشان باشند. روایت است شهید قبل از اینکه بمیرد امتحان خود را پس داده برای همین از او سؤال نمی‌شود.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه شهدا مقام شفاعت دارند، گفت: هر یک از شهدا در قیامت می‌تواند 70 نفر را شفاعت کند و این نشان از جایگاه عظیم شهدا دارد.

وی بابیان اینکه اهل‌بیت(ع) مشتاق شهادت بودند، خاطرنشان کرد: بسیاری از اشقیای کربلا افرادی بودند که در جنگ جمل و صفین در لشکر امام علی(ع) شمشیر زده بودند اما چون ریزش کرده بودند شمشیر به روی فرزند پیامبر اکرم(ص) کشیدند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات