۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۶۲۰۷۴
آسمان سرخ، زمین ارغوانی (۱۸)

آسیبی که جریانات انحرافی به تربیت مذهبی نوجوانان می‌زنند

آسیبی که جریانات انحرافی به تربیت مذهبی نوجوانان می‌زنند
حجت‌الاسلام علی نقی‌فقیهی گفت: مسلماً جریانات مذهبی منحرف برای این ‌که بگویند حرف ما درست است، رنگ و لعاب‌هایی که نوجوان پسند باشد به آن می‌زنند.
اشاره: ما باید بتوانیم از موقعیت‌های بسیار ارزنده‌ای که ارتباط قلبی، کلامی و عملی با امام حسین(ع) برقرار می‌کنیم، بیشترین بهره را ببریم. این‌که ما متوجه باشیم امام حسین(ع) چه کاری کرده‌اند و ما چه تأثیراتی از او می‌پذیریم نکته‌ای اساسی است.
 
از این رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با حجت الاسلام دکتر علی نقی فقیهی عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم به گفت‌وگو پرداخت.
 
رسا ـ چه رابطه‌ای بین محرم و تربیت وجود دارد؟
 
نکتۀ مهم این است که نه تنها امام حسین(ع)، بلکه تمام انبیاء و ائمه(ع) هدف‌شان چیزی جز تربیت انسان‌ها نبوده است. منتهی مراد انبیاء و ائمه(ع) از تربیت این نبوده است که بگویند؛ هر چه را من می‌گویم به آن عمل کنید. خداوند یک ساختاری را در وجود انسان ایجاد کرده است، به نام فطرت که یک هدف برای آن مشخص شده و آن هم رسیدن به سعادت و تکامل می‌باشد.
 
انبیاء و ائمه(ع) هدف‌شان این است که بیایند در راستای سعادت و تکامل، فطرت انسان‌ها را شکوفا سازند. در حقیقت چگونگی و فرایند رشد و تعالی انسان را بازگو می‌کنند تا اگر انسان‌ها خواستند در مسیر سعادت قدم بردارند، دچار اشتباه نشوند.
 
سعادتی برای نوجوانان و جوانان
 
اگر انسان‌ها بخواهند از نحوۀ مدیریت، سیاست و تدبیر تربیتی امام حسین(ع) متأثر شوند باید به این نکته توجه کنند که خداوند ما را چگونه آفریده و برای ما چه سعادتی را در نظر گرفته است؟ ما باید با چه ابزار و وظایفی، توانمندی‌های خودمان را شکوفا کنیم؟ در حقیقت توانمندی و استعداد را خداوند متعال عطا کرده است اما امام حسین(ع) که همه حرف‌هایش حرف‌های خدایی است، این را بارور می‌کند.
 
رسا ـ تأثیر محرم بر روی نوجوانان و جوانان چگونه است؟
 
دورۀ نوجوانی و جوانی بهترین موقعیت، شرایط و توانمندی برای تربیت می‌باشد. براساس آنچه در روایات موجود است، نوجوان عقلش کار می‌کند و یک مربی وقتی که می‌خواهد متربی را رشد دهد، هر چقدر که آن متربی عقل بارور‌تر و ادراک بیشتری داشته باشد، مربی موفق‌تر است؛ بنابراین این موقعیت جوانی و نوجوانی یک شرایط ویژه را ایجاد می‌کند که بیشتر تحت تأثیر آموزه‌های امام حسین(ع) قرار بگیرد.
 
 
از طرفی فطرت انسان نوجوان و جوان کمتر آلوده است، برای همین آموزه‌های امام حسین(ع) بیشتر تأثیر می‌گذارد؛ به‌ همین دلیل مربیان، مبلغان و مداحان در این ماه باید به نوجوانان و جوانان بیشتر اهمیت دهند تا آموزه‌های امام حسین(ع) را مرحله به مرحله مطرح کنند تا آنان نیز به بهترین نحو فرمایشات امام حسین(ع) را دریافت کنند و با فطرت‌شان تطبیق دهند.

رسا ـ الگوبرداری از شخصیت‌های بلند مرتبۀ کربلا چقدر می‌تواند در تربیت نوجوانان و جوانان تاثیرگذار باشد؟

نیرو‌های نوجوان و جوانی که در کربلا به شهادت رسیدند، می‌توانند الگو و اسوه خوبی برای نوجوانان و جوانان قرار بگیرند. برای همه نوجوانان این سؤال مطرح است که چرا عبدالله و قاسم بن الحسن و حضرت علی اکبر(ع) جانشان را در کربلا فدا کردند؟ آیا خودشان به دنبال این بودند که به جنگ بروند و شهید بشوند؟
 
معرفی عروسک‌گردانان برخی جریانات دینی
 
این‌ها همه الگو و اسوه است؛ منتها باید این‌ها را خوب باز کنیم و مهم‌تر اینکه آموزه‌ها باید طبق آنچه که در کربلا تحقق پیدا کرده است، روایت شود. نوجوانان ما باید بفهمند که استکبار جهانی برای پیشبرد اهداف خود دست به ایجاد فرقه‌ها و جریانات دینی می‌زند تا با الفاظ و تعابیر دینی عده‌ای را فریب دهد و جذب خود کند. این مسیر، مسیر درستی نیست؛ اگر ما آموزه‌هایمان براساس تاریخ مسلم کربلا باشد، نوجوانان ما دنبال این گروه‌های انحرافی نمی‌روند.

رسا ـ اخیرا جریانات مذهبی منحرف رشد بسیار زیادی داشتند و تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان مذهبی را به خود جذب کرده‌اند، این مسأله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شما اگر یک غذای بسیار مطلوبی که در آن زهر ریخته باشند را بخورید، تاثیرات منفی‌اش را خواهد گذشت. مسلماً فرقه‌های انحرافی برای این‌که بگویند حرف ما درست است رنگ و لعاب‌هایی که نوجوان پسند باشد به آن می‌زنند. این‌ چیز‌هایی که به خورد مردم می‌دهند، مسلما بی‌فایده و زیان‌بار است.
 
ببینید اگر نوجوان در مراسم امام حسین(ع) شرکت نکند بهتر از این است که در این چنین مراسمی شرکت کند. وقتی که در این مراسم شرکت می‌کند و یک مشت آموزه‌های غلط و انحرافی را دریافت می‌کند، طبیعتی است که عقیده نوجوان و جوان را عوض می‌کند. شخصیتی که براساس این آموزه‌های غلط ساخته می‌شود، بسیار نامطلوب و شکننده است. خیال می‌کنند که دارند به مسیر سعادت و رضوان الهی نائل می‌شوند، ولی گول می‌خورند و مسیر را به اشتباه طی کرده‌اند.
 
شما نگاه کنید این مداحان جوانی را که در این مراسمات مداحی می‌کنند، این‌ها مسیری را انتخاب کرده‌اند که اشتباه است. الگو‌ها و اسوه‌هایی مثل حضرت امام(ره) و حضرت آقا را برای خود انتخاب نکردند و بی‌توجه نسبت به آن‌ها از کنارشان می‌گذرند. این‌ها در بحث‌ها و نوحه‌های‌شان باید ببینند که رهبر معظم انقلاب چه مسأله‌ای را بیان می‌کنند و چه توصیه‌هایی دارند.
 
ایشان در طول جوانی تا به حال برای مسائل کربلا مطالبی را نوشتند یا بیان کردند که باید آن‌ها را مطالعه کرد. مداحان اگر هم اندیشمند نیستند، بیایند و به مردم این‌هایی که رهبری فرمودند را به روش‌های مختلف بازگو کنند. این‌ها همان چیز‌هایی است که مرحوم صدوق و مرحوم شیخ طوسی ذکر کرده‌اند و در لهوف و منابع معتبر ذکر شده است، چه لزومی دارد مداحان و سخنرانان بروند سراغ حرف‌های بی‌سند و تحریف شده و آن‌ها را برای مردم بگویند./300/ف
ارسال نظرات