۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۶۶۲۱۲۴

دیدگاه‌های موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده+فیلم و عکس

دیدگاه‌های موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده+فیلم و عکس
«آقازاده» جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی است که به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی و نویسندگی حامد عنقا تولید شده است.

به گزارش رسا پلاس، نخستین دوربین فیلم‌برداری(دستگاه سینماتو گراف) در دوران حکومت مظفر‌الدین شاه و در سال 1279 هجری شمسی وارد ایران شد و پس از آن تهیه فیلم‌های سینمایی و در ادامه ساخت مجموعه‌ فیلم‌های سریالی آغاز شد. 

اما ساخت فیلم به صورت حرفه‌ای در ایران به سال‌های 1310 تا 1330 برمی‌گردد که نخستین فیلم به زبان فاسی با نام دختر‌لر در کشور به اکران درآمد و مورد استقبال شدید مقامات وقت قرار گرفت.

از آنجایی که سینما از غرب وارد ایران شده بود، تا حدی فرهنگ مردم غرب را نیز با خود به کشور آورد. فیلم‌سازان نیز برای اینکه بتوانند تولیدات جذابی برای مخاطبان خود داشته باشند، غالباً از فیلم‌های خارجی الگو‌برداری می‌کردند.

همزمان با ورود دوربین فیلم‌برداری به ایران، فیلم‌های خارجی که غالباً دارای سکانس‌های جنسی بودند نیز وارد کشور شد و تا سال 1357 ساخت این قبیل فیلم‌ها رو به فزونی گذاشت اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخت این نوع فیلم‌ها متوقف شد.  

در حال تکمیل ////    دیدگاه موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

پس از جنگ تحمیلی در سال 1370 گاهی اوقات فیلم‌هایی در کشور تولید می‌شد که دارای صحنه‌هایی شامل ترویج مسائل جنسی بود اما این فیلم‌ها توقیف شده و به نمایش عمومی در نمی‌‌آمد.

اما از سال 1380 برخی از این نوع فیلم‌ها به واسط قدرت پول و روابطی خاص به راحتی خطوط قرمز در جامعه را رد کرده و به اکران عمومی در می‌آمد.

در چند سال اخیر نیز تعداد این فیلم‌ها بسیار زیاد شده است و گویی عبور از خط قرمز‌ها به وسیله‌ای برای پر کردن گیشه‌های سینما و شهرت مجموعه فیلم‌ها تبدیل شده است.

هوشنگ گلمکانی در نشست «ابتذال در سینمای ایران» که در شهریور ماه سال 97 در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: موازی بودن ابتذال با سرگرمی و اینکه چقدر در سرگرمی ابتذال مستتر است مهم است زیرا وقتی یک اثر می‌خواهد تماشاگر بیشتری را از خود راضی کند پتانسیل بیشتری برای ابتذال دارد.

غلامعباس فاضلی منتقد سینما نیز در اینباره تأکید می‌کند: ابتذال دو سطح آشکار و پنهان دارد که سطح آشکار خطرناک نیست زیرا همه متوجه آن می شوند. بخش خطرناک ابتذال آن سطح پنهان است که افراد کمتر متوجه آن می شوند. سطح ظاهری ابتذال در قبل از انقلاب هم به بن بست رسیده بود و این نشان می دهد که مردم در سال‌هایی شکل ظاهری ابتذال را پس زده بودند.

در حال تکمیل ////    دیدگاه موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

با نهایت تأسف ابتذال تنها به سینما ختم نمی‌شود، چرا که این روز‌‌ها شاهد سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستیم که خطوط قرمز اعتقادات اسلامی مردم ایران را رد کرده است.

از دیدگاه برخی منتقدار سینما و تلویزیون مجموعه «آقا‌زاده» که این روز‌ها از طریق سایت‌های مختلف در حال فروش است، از این نوع فیلم‌ها بشمار می‌آید که باید‌ها و نباید‌های جامعه ایرانی را زیر پا گذاشته است.  

«آقازاده» جدیدترین سریال شبکه نمایش خانگی است که به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه کنندگی و نویسندگی حامد عنقا تولید شده است.

در حال تکمیل ////    دیدگاه موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

این فیلم درباره آقازاده‌ای فاسد به نام نیما(با بازی امیر آقایی) است. فردی که تابلوهای هنری خرید و فروش می‌کند و کوچکترین فرصتی برای کسب مال نامشروع را از دست نمی‌دهد و به واسطه رابطه با افراد مهم نظام ثروت قابل توجهی به جیب زده است. 

 در طرف دیگر قضیه آقازاده‌ای دیگر به نام حامد(با بازی سینا مهراد) حضور دارد که مأمور امنیتی است و در نقطه مقابل نیما قرار دارد. حامد قصد دارد هرطور شده به فعالیت‌های غیرقانونی نیما خاتمه دهد اما موانع بسیارند.

 
تعداد بازدید : 5
تیزر سریال آقا‌زاده

 

دیدگاه مخالفان سریال آقا‌زاده

از دیدگاه منتقدان روایت غیر خطی، شتاب‌زدگی، فیلمنامه ضعیف، هیجان کاذب، ابتکار‌های عجیب و دور از اصول فیلم‌سازی و از همه مهم‌تر سکانس‌هایی که ترویج مسائل جنسی می‌کند، از مهم‌ترین ایراد‌های ساختاری این سریال بشمار می‌آید که سطح این فیلم‌ را به شدت تنزل داده است.  

از دیدگاه برخی منتقدان: در سناریوی سریال آقازاده آدم‌های بد ذات در ساختمان‌های لاکچری زندگی می‌کنند و در منزل تردمیل دارند و آب میوه می‌نوشند، اما در طرف دیگر، شخصیت‌های مثبت همگی افراد معتقدی هستند که در خانه‌های قدیمی و با حداقل امکانات زندگی می‌کنند! این نگاه سیاه و سفید ایرادات بسیاری به قصه وارد کرده و آن را از مسیر منطقی خود دور ساخته است. نگاهی که نمونه‌های قبلی آن را به دفعات در سریال‌های تلویزیونی شاهد بودهایم. 

در حال تکمیل ////    دیدگاه موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

منتقدان دیگری بر این عقیده‌اند که: آقازاده حتی در نگاه به شخصیت‌های فرعی داستان مانند راضیه، به بد‌ترین شکل ممکن ترسیم می‌کند. دختری شهرستانی که ساده و گیج است و فریب افراد گرگ صفت را می خورد! 

کاربری در فضای مجازی در رابطه با سریال آقا‌زده نوشته بود؛ سریال با آزاد شدن یک دختر از زندان و چند دقیقه بعد، سوار شدنش در یک ماشین گران‌ قیمت خیلی جلوه‌فروشانه آغاز می‌شود. پس از یک یا دو قسمت می‌فهمیم شخصیت زن اصلی داستان دو اسم دارد، یکی راضیه برای دنیای فقرا و هیأتی‌ها و یکی مانلی برای آدم بدهای قصه.

کاربر دیگری نیز نوشته بود؛ تیم سازنده سریال آقازاده به هیچ‌وجه اجتماع پیرامونش را نمی‌شناسد، چون آن‌ها فکر می‌کنند امروزه هم مانند چند دهه قبل فاصله‌ زیادی میان سودجویان پایتخت‌نشین با بچه‌های ساده شهرستانی وجود دارد. همین فاصله‌ کارگردان و نویسنده با دنیای واقعی و امروز جوانان ایرانی است که سبب می‌شود کارکرد تکنولوژی، مد، سرمایه، عشق و مصرف‌گرایی در قصه ول معطل باشند و بیشتر به وصله‌هایی نچسب بمانند که داستان را به جلو می‌برند، نه جزئیات داستانی که محتوا را در راه رسیدن به مفهوم پیش می‌برند.

در حال تکمیل ////    دیدگاه موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

سعید الهی، کارشناس سینما و رسانه، در توییترش درباره این سریال نوشته است: اینکه نویسنده‌ای سال گذشته با اعتباربخشی به حراج بزرگ تهران تابلویی را به قیمت ۲۸۰ میلیون تومان بخرد و امسال قصه سریال جدیدش را با زیر سؤال‌بردن همان حراجی آغاز کند غیر از رفتار دوگانه و تلاش برای نگران‌سازی سرمایه‌گذاران عرصه هنر چه معنایی دارد؟

گفتنی است؛ حراج تهران در سال‌های گذشته، با شائبه‌هایی درباره آثار منسوب به سهراب سپهری مواجه بوده است. در قسمت اول «آقازاده»، در حراجی با عنوان «حراج خاورمیانه»، یک نقاشی جعلی از سهراب سپهری به قیمت بالا فروخته می‌شود. کدهایی که کاراکتر «استاد ارژنگ» (مسعود فروتن) در پشت‌پرده ماجرا می‌دهد، به شکل واضحی به خانواده گلستان اشاره دارد: «به ارث رسیده»، «تو پستوی خونه پیدا شده» و… . به علاوه این که تابلوی به نمایش درآمده، عینا همان است که لیلی گلستان در نهمین حراج تهران فروخت!    

کاربر دیگری بیان داشت: موسیقی‌های خارجی زبان انتخاب شده برای آقازاده هم تقریبا اشتباه هستند و ارتباط خاصی با این اثر ندارند.

جواد قلی‌پور از هنرجویان سینما سریال آقا‌زده را سریال موفقی نمی‌داند. وی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: مجموعه‌اي كه قرار است به رانت‌ها و ويژه‌خواري برخي افراد قدرتمند سياسي بپردازد چطور خودش درگير سلبريتي‌ها و بازيگران سفارشي شده است؟

در حال تکمیل ////    دیدگاه موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

پخش سکانس خواندن صیغه عقد موقت در قسمت دهم این سریال با واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی روبه‌رو شد و برخی از کاربران فضای مجازی نسبت به انتشار بی‌پرده چنین موضوعاتی واکنش نشان دادند.

البته نگارنده این سطور و بخش عمده‌ای از منتقدان نسبت به اصل موضوع نمایش داده شده در این سکانس که همان مساله خواندن صیغه محرمیت میان ۲ جوان عاقل و بالغ است، انتقادی ندارند.

بسیاری از منتقدان این سریال معتقدند: مساله اصلی درباره چگونگی به نمایش درآوردن مقوله عقد‌موقت است بی‌تردید نمایش موضوعاتی از قبیل حکم شرعی صیغه یا موضوعاتی از این دست آن هم در مدیومی همچون شبکه نمایش خانگی که دامنه مخاطبان آن شبیه تلویزیون است، اساساً نیازمند توجه به ظرافت‌هایی است که نمی‌توان انتظار داشت هر کسی وارد این حوزه شود.

دیدگاه‌های موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

افزایش جستجوی کاربران در رابطه با کلید‌واژه‌های آقا‌زاده، صیغه موقت و عقد موقت در فضای مجازی

برخی از کاربران فضای مجازی از استفاده کردن برخی گزاره‌ها در تصویر‌سازی این سکانس ابراز نگرانی کرده و می‌گویند: انتساب چنین موضوعات و رفتار‌هایی(عقد موقت) به یک قشر متدین، شاید به مرور تبدیل به کنایه‌ها و نیشخند‌هایی در سطح اجتماع شود. 

امین بابازاده از محققان عرصه سینما اظهار داشت: دوستان سازمان اوج باید توجه داشته باشند گرچه می‌خواهند با ساخت سریال آقازاده به مسأله آقازادگی و جریان فساد و رانت اقتصادی و ... ورود کنند اما به نظرم بیش از آن که اهداف جریان انقلابی و حزب اللهی را دنبال کنند، ناخواسته در جریان مقابل هضم می شوند و این در حالی است که در این سریال متاسفانه نشانه‌ها و اِلمان‌های شهوانی نیز نسبتاً زیاد و قابل توجه است.

در حال تکمیل ////    دیدگاه موافقان و مخالفان سریال آقا‌زاده +فیلم و عکس

دیدگاه موافقان سریال آقا‌زاده

در مقابل نقد‌هایی که برای فیلم آقا‌زاده مطرح شده است، برخی نیز این سریال را از موفق‌ترین آثار سریال‌های شبکه‌ خانگی می‌دانند.

از دیدگاه موافقان مخاطب پسند بودن، جذابیت، کارگردانی حرفه‌ای، کسالت بار نبودن بخش‌های مختلف فیلم از جمله مزیت‌های سریال آقا‌زاده است.

پس از پخش نخستین قسمت از سریال آقا‌زاده، رکورد جدیدی در پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی ایجاد شد.

روابط عمومی سامانه نماوا، اعلام کرد: با گذشت یک قسمت از پخش «آقازاده» این سریال توانست در اولین هفته پخش به پربیننده‌ترین سریال نماوا تبدیل شد. این اتفاق در حالی افتاد که  معمولا سریال ها با گذر زمان و با پخش چندین قسمت می‌توانند مخاطبان خود را جذب کنند.

بررسی میزان تماشای آنلاین «آقازاده» بر روی سامانه پخش فیلیمو نشان می دهد این سریال در چهار روز ابتدایی با فاصله بسیار قابل توجه رکوردهای پیشین را پشت سر گذاشته است.

روابط عمومی سامانه فیلیمو این اینباره گفت: آمار میزان تماشای آنلاین آخرین ساخته بهرنگ توفیقی تا ساعت ۱۲ شب روز چهارشنبه در پلتفرم فیلیمو، ۲۵ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۸۶۵ دقیقه است که با مقایسه آمارهای پیشین رکورد تازه‌ای در تماشای آنلاین سریال‌های شبکه نمایش خانگی به حساب می آید و تفاوت چند میلیون دقیقه‌ای تماشای آن توسط مخاطبان نشان می دهد.

موافقان سریال آقا‌زاده معتقدند: برخلاف هیاهوی رسانه‌ای مرسوم درباره کشف و مبارزه با فساد اقتصادی آنچه  در این سریال جذابیت ایجاد می‌کند، کارگردانی باشکوه، ظریف و عامه‌پسندانه تقابلی میان دو قطب خیر و شر در این سریال است.

 

تعداد بازدید : 6

کنایه سریال آقازاده به اسلحه بدون مجوز برخی از مسئولان

 

امین تارخ، بازیگر نقش حاج‌رضا می‌گوید: عادت‌مان دادند به دیدن آقازاده‌هایی که پاکدست نیستند. شاید عادت کردیم یا ما را عادت داده‌اند که آقازاده حتما شخصی است که پاکدست نیست و اهل سوءاستفاده از موقعیت پدر بوده. یک بار منفی با خود دارد و به‌ما هم منتقل می‌کند. اما خوشبختانه در این سریال عکس آن هم ثابت می‌شود. برخلاف آقازاده‌هایی با آن خصوصیات منفی، آقازاده‌هایی هم پیدا می‌شوند که پاکدست و سالمند.

کاربری در توئیتر نوشته است: بهرنگ توفیقی در آثار گذشته خود نشان داده که قدرت تاثیر بر هر متنی را دارد و با کارگردانی یکدست و نفس‌گیر و تلاش  برای خلق لحظات غیرکلیشه‌ای موفق شده اثری استاندارد را خلق کند که به معنای واقعی می‌توان آنرا مدیوم واقعی سریال دانست.

سوم شهریور ماه سال ۹۹، روزنامه جوان با تأکید بر این که مسأله عقد‌موقت در این فیلم سطحی و بدون عبق بوده در حالی که کارگردان به شکل بهتری می‌توانست به این مسأله بپردازد و در حمایت از سریال آقا‌زاده می‌گوید: این سریال برای اولین بار رابطه‌ای مشروع را ترسیم کرده است.

روزنامه جوان در بخش دیگری از این یادداشت با اشاره به بازتاب‌های منفی این سکانس از سریال، نوشت:‌ چرا ترسیم یکی از احکام اسلامی در یک اثر نمایشی تا این اندازه با واکنش منفی روبه‌رو می‌شود؟!

کاربری در صفحه فیسبوک خود نوشت: در دورانی که از در و دیوار گناه می‌ریزد و زمینه‌های لغزش و گناه چندین برابر شده و بستر ازدواج دائم، مدام سخت‌تر می‌شود با چه منطقی می‌توان قشر جوان را از حلال الهی محروم کرد و او را سفارش تقوا نمود؟

کاربر دیگی گفت: به راستی کسانی که از به محرمیت در آمدن دختر جوان چنین رگ غیرتشان باد می کند چه طور چشمان خود را بر وقایعی که در پارک ها و پاساژها می افتد می بندند و نمی خواهند از شلوغی بازار در روز ولنتاین عبرت بگیرند./د101/ف

ارسال نظرات