۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۶۶۲۵۶۳
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

تأخیر در راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات پذیرفتنی نیست

تأخیر در راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات پذیرفتنی نیست
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام آزموده گفت: تأخیر در راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات از جمله نکات مبهمی است که هیچ جواب قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون ضرورت پیگیری شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: اهمیت فضای مجازی و لزوم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه رهبری در دیدار تصویری اخیر با هیئت دولت هم در فرازی از بیانات خود درباره اهمیت فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات و لزوم توجه کافی به آن نکات مهمی را بیان داشته و از بی‌عملی‌ها و کم‌کاری‌ها گلایه کردند.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به یک دهه مطالبه رهبری برای شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: این اولین باری نیست که رهبر انقلاب اسلامی درباره فضای مجازی هشدار می‌دهند و شبکه ملی اطلاعات را مطالبه می‌کنند.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی در 17 اسفندماه سال 1390، در حکمی دستور به تأسیس شورای عالی فضای مجازی دادند و از آن پس در هر فرصت مناسب به این موضوع راهبردی پرداخته‌اند.

حجت‌الاسلام آزموده تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار سران قوا، مسؤولان و کارگزاران نظام و جمعی از مدیران کشور در سال 96 هم «فضای مجازی» را از دیگر مسائل مهم و تأثیرگذار در اداره صحیح کشور خواندند و از کوتاهی‌ها درزمینهٔ ایجاد شبکه ملی اطلاعات انتقاد کردند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب دو سال بعد و در آذرماه سال گذشته طی نامه‌ای به حجت‌الاسلام روحانی، خواستار تسریع در اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات شدند.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: پس از تعلل‌ها و رفت و برگشت‌های بسیار بین وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی، سرانجام شورای مزبور «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» مواردی از آن را تصویب کردند؛ اما با شیوع کرونا این جلسات به این بهانه تعطیل شد و علیرغم تأکید ایشان در ابتدای سال 99، دوباره ایشان از کم‌کاری‌های موجود گلایه کرده و خواستار تحرک بیشتر دولتمردان و نهادهای دست‌اندرکار شدند.

وی با انتقاد از بی‌توجهی و تأخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، افزود: تأخیر در راه‌اندازی و بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات یا همان اینترنت ملی ازجمله نکات مبهمی است که هیچ جواب قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: برخی بر این باورند که دست‌هایی وجود دارند که با سوءاستفاده از وضعیت فعلی اینترنت، سود بسیاری از فروش پهنای باند به‌دست آورده و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، کار آن‌ها را با اختلال مواجه خواهد کرد.

وی ادامه داد: گروهی هم با بهانهٔ فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در عرصه سخت‌افزاری و نیز محتوایی و نرم‌افزاری این تأخیر را توجیه می‌کنند؛ اما آنچه مسلم است از سال 90 در دو سال پایانی دولت دهم و در هشت سال گذشته دولت‌ها و مجالس اهتمام لازم را به این موضوع مهم و راهبردی نداشته‌اند و آنچه مسلّم است این است که متأسفانه باور لازم به اهمیت رفع این نیاز راهبردی در بین بسیاری از مسؤولان کشور ایجاد نشده است./9314//310/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
اگر می‌شود کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کرد، حضوری برگزار کنید
0
0