۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۶۶۲۶۶۰
آیت الله نوری همدانی مطرح کرد؛

حوزه خواهران و جامعة الزهرا؛ ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی

حوزه خواهران و جامعة الزهرا؛ ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی
حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: حوزه علمیه خواهران و جامعة الزهرا از ثمرات انقلاب هستند که با کوشش خود توانستند نگاه انقلاب اسلامی به ارزش بانوان را به جهانیان نشان دهند.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان كرد: در سراسر كشور تعداد 500 مدرسه برای طلاب خواهر و از طرفی در شهر قم جامعه الزهرا(س) با درخشندگی خاص خود از ثمرات مهم انقلاب است.

این مرجع تقلید تفقه در دین را كار حوزه های علمیه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امام حسین(علیه السلام) می فرمایند كه «اتنی على اللّه تبارك و تعالى أحسن الثناء و أحمده على السرّاء و الضرّاء، اللهمّ انی أحمدك على أن اكرمتنا بالنبوّة و علّمتنا القرآن و فقّهتنا فی الدین و جعلت لنا أسماعا و أبصارا و أفئدة و لم تجعلنا من المشركین.»و ایشان در این خطبه یكی از پایه های حركت خود را تفقه در دین معرفی می كنند بنابرین تفقه در دین موضوع مهمی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینكه اسلام در تعادل سازی خود برای گروه های مختلف به عنوان فقها و تفقه در دین توجه دارد،‌ تصریح كرد: از طرفی باید مباحث پیغمبر خدا(ص) و ائمه(ع) را حفظ و از سوی دیگر تبیین كنند و همچنین آن ها را منتشر سازند كه در سطح بالا از لحاظ علمی فقها، تفقه در دین دارند.

حضرت آیت الله نوری همدانی بیان كرد: قرآن كریم می فرماید كه از هر فرقه ای كه انسان هایی از هم جدا هستند هر فرقه جدا باید فكر كند و برای خودش تفقه در دین داشته باشد بنابرین طلاب بعد از اینكه فقیه شدند باید به محل خود بازگردند تا اینكه همه مردم در مسیر اسلام گام بردارند.

این مرجع تقلید با بیان اینكه اسلام عنایت فراوان به كسانی دارد كه در دین تفقه می كنند و اسلام را با همه ابعادش به درستی می شناسند، افزود: كسی كه در راه طلب علم گام بر می دارد، 70 هزار فرشته الهی او را بدرقه می كنند و ملائكه و فرشتگان الهی پر و بال خود را زیر پای طالبان دین می گسترانند و خداوند دوست دارد كسانی كه در راه علم گام بر می دارند و اگر كسی در این راه بمیرد شهید در راه خدا محسوب می شود.

وی بیان كرد: كسانی كه می خواهند در راه دین گام بردارند باید چند اصل را در نظر بگیرند كه نخستین مورد اخلاص است و روایات فراوانی در این زمینه بیان می شود از جمله اینكه امام رضا(علیه السلام) می فرمایند هر كس چهل صباح مسئولیت خود را با اخلاص انجام دهد حكمت از قلبش بر زبانش جاری می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: دومین اصل این است كه افراد در این راه نباید سستی كنند و باید با جدیت گام بردارند همانگونه كه امام صادق(ع) فرمودند كه از دو چیز یعنی تنبلی و سستی و همچنین واماندگی در این راه پرهیز كنید.

حضرت آیت الله نوری همدانی اظهار داشت: سومین اصل این است كه باید با همت بلند گام برداشت و نباید به مقدار پایین از علم قناعت كرد؛ چهارم اصل این است كه باید از نظر ادبیات كامل بود زیرا ادبیات، پایه است بنابرین طلبه باید در این زمینه قوی باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینكه پنجمین اصل این است كه انسان باید با خداوند ارتباط خاص داشته باشد، افزود: علمای بزرگ همیشه تاكید كرده اند كه طلاب باید نماز شب بخوانند زیرا موجب ایجاد نورانیت در دل می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم بیان كرد: باید با رجال یعنی كسانی كه روایات را نقل كرده اند كه شامل 14 هزار راوی می شود كه در علم رجال ذكر شده، آشنایی كامل داشت و در علم رجال زنان فراوانی داریم اما بعدا جریانی بوجود آمد كه زنان را كنار زدند و این نقشه دشمنان اسلام بود.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان اینكه حوزه های علمیه خواهران و برادران باید دارای توكل و توجه به خداوند باشند، افزود: اخلاق یكی از اصولی است كه باید طلاب مورد توجه قرار دهند و باید از نظر اخلاق چنان شایسته باشند كه مردم از آن ها یاد بگیرند، همچنین باید در كنار مردم باشند و به مردم به اندازه قدرت خود خدمت انجام دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یكی از موضوعات مهم را شناخت زمان دانست و تصریح كرد: با توجه به اینكه در زمان خاصی زندگی می كنیم، باید زمان خود را به خوبی بشناسیم، در زمان قبل از انقلاب، اسلام را كنار زده بودند كه امام خمینی(ره) اسلام را به میدان آوردند و این مدرسه های علمیه نتیجه فعالیت امام(ره) است و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) نیز عنایت خاصی به حوزه ها دارند.

این مرجع تقلید بیان كرد: طلاب باید جدی و كوشا باشند زیرا این راه شیخ مفید ها و شیخ طوسی هاست و راه آسانی نیست بنابرین كسانی كه در این راه توفیق حركت بدست آورده اند باید تلاش كنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: طلاب همه فعالیت هایشان در پرتوی امام عصر(ع) است بنابرین شاگردان ایشان هستند و باید راه را برای ظهور ایشان هموار كنند./1370/د102/ق

ارسال نظرات