۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۶۲۷۵۱
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

سبک و سیره امام سجاد ظرفیت ارزنده منظومه فکری اسلام در مسیر تعالی است

سبک و سیره امام سجاد ظرفیت ارزنده منظومه فکری اسلام در مسیر تعالی است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: سبک و سیره امام سجاد(ع) ظرفیت ارزنده‌ای در منظومه فکری اسلام برای تعالی و هدایت در مسیر حرکت به‌سوی بی‌نهایت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در وبینار علمی تخصصی دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد، با اشاره به تداوم جنگ نرم و ترکیبی دشمن علیه اسلام و نظام اسلامی، اظهار کرد: به اجماع همه اندیشمندان ما امروز در مقابله با جنگ ترکیبی دشمن هستیم.

وی افزود: امروز جامعه چه بخواهد چه نخواهد در احاطه انفجار اطلاعات قرار گرفته و این امر اگرچه باعث توسعه در بخش‌هایی شده است؛ اما متأسفانه در بخش‌هایی سبب استحاله هویت شده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های صحیفه سجادیه و با در نظر گرفتن این موضوع که در اسلام تأکید بر ارتقای عقل معاد و معاش در ساحت ارتباط انسان با خود، ارتباط انسان با خدا و نیز ارتباط با هستی و جامعه و هم نوعان است، باید گفت انسان سرمایه‌دارترین موجود هستی بوده و گوهر سرمایه‌داری او فقر ذاتی است و به دلیل این فقر ذاتی تلاش می‌کند خود را بالا کشیده و به منابع قدرت به‌ویژه قدرت لایزال الهی خود را متصل کند.

وی افزود: برای خدا و به‌سوی خدا بودن اصل اساسی اسلام بوده و جزء دارایی‌های معنوی انسان است؛ به‌گونه‌ای که اگر انسان به خداوند متکی باشد، این موضوع سبب ارتقای روحیات او چه در ساحت سلوک معنوی و چه در بحث‌های اجتماعی می‌شود؛ زیرا به‌عنوان عامل پیش برنده در ساحت‌های مختلف جامعه عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: وقتی جامعه امام سجاد(ع) و سبک و سیره این امام همام را بررسی می‌کنیم می‌بینیم جنبه‌های عقلانیت، معنویت، معیشت، احساس و عواطف و ... در سیره این امام ظرفیت ارزنده‌ای در منظومه فکری اسلام است که انسان را در مسیر حرکت به‌سوی بی‌نهایت هدایت می‌کند.

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) چهره شاخص عصر خود بود آن هم در جامعه‌ای که ازنظر اخلاقی تنزل یافته است؛ اما در تاریخ داریم در همین جامعه از امام سجاد (ع) به نام «علیّ الخیر» و «علیّ العابد» یاد می‌کنند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: در جامعه‌ای که غالب ارزش‌های دینی دستخوش تحریم و انحراف شده و ظلمت جهل و جعل و شهوت‌رانی تا حدی باعث احیای ارزش‌های جاهلی شده است، نور خورشید امام سجاد (ع) که چهره علمی و اخلاقی ویژه‌ای بوده و دوست و دشمن او را ایستاده بر قله اخلاق تعریف می‌کنند، بر افرادی که برخوردار از حداقل درک و بینش هستند تأثیر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) تبلیغ را در قالب‌های مختلف ازجمله روضه و مرثیه اجرایی می‌کرد که در عین تبیین حقایق، برخوردار از هنرمندی و احساس عمیق بود و تأثیر ویژه‌ای بر عواطف دارد./9314//210/خ

هادی رحیمی
ارسال نظرات