۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۶۶۴۲۱۲
حجت الاسلام والمسلمین کبیر در گفت‌وگو با رسا:

ولایت فقیه خط قرمز آیت الله ممدوحی بود

ولایت فقیه خط قرمز آیت الله ممدوحی بود
استاد حوزه و دانشگاه با تبیین سیره علمی، فقهی، عرفانی و سیاسی مرحوم آیت الله ممدوحی، ولایت فقیه را خط قرمز این استاد برجسته حوزه علمیه قم دانست.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی کبیر از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با اشاره به شاگردی آیت الله ممدوحی در محضر علامه حسن زاده اظهار داشت:  شاگردان عرفانی استاد حسن زاده حدود 17 نفر هستند که در واقع شاگردان خاص ایشان بودند، در بین آنها شش یا هفت نفر اخص بودند. حضرت آیت الله ممدوحی از آن شاگردان اخص بودند و آیت الله حسن زاده خیلی ایشان را دوست داشتند. استاد حسن زاده ویژگی خاصی برای ایشان قائل بود، یادم هست که  آیت الله ممدوحی در ایام فاطمیه روضه داشتند و آیت الله حسن زاده هم با خصیصین در این روضه شرکت می کردند.

وی گفت: ایشان نگین درس اسفار و شفا و فصوص الحکم و ... حضرات استاد حسن زاده و جوادی آملی بودند و باید گفت که طولانی ترین دوره شاگردی که تقریبا نیم قرن بود را در محضر این بزرگان گذراند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به استفاده آیت الله ممدوحی از محضر امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ایشان در اواخر درس امام و قبل از تبعید، مقداری شاگردی ایشان را کردند.

حجت الاسلام والمسلمین کبیر با اشاره به مراتب دین شناسی آیت الله ممدوحی اظهار داشت: آنچه که در این شخصیت مهم به نظر می رسد، این است که ایشان دارای سه مرتبه از دین شناسی و در این مراتب صاحب نظر بود.

وی در ادامه گفت: اولین مرتبه در مسأله فقاهت بود، ایشان کاملا اهل شریعت و فقاهت و استاد برجسته فقه و کاملا متعبد به فقه جواهری بود. ویژگی شاخص ایشان در این مرتبه بدین جهت است که بعضی افراد وقتی به طرف فلسفه می روند به فقه نمی پردازند و آنگونه که باید به فقه توجه نمی کنند، در صورتی که آیت الله ممدوحی در عین فیلسوف بودن توجه کامل به فقه و فقاهت و فقه جواهری داشت. این ویژگی ایشان بسیار شاخص است.

حجت الاسلام والمسلمین کبیر در مورد دقت آن مرحوم در مرتبه فقاهت افزود: ایشان شخصیتی بسیار دقیق و نکته سنج در قواعد فقهی و اصولی بود و درک خوبی از مسائل داشت، باید گفت که آیت الله ممدوحی مصداق بارز تفقه قرآنی بود.

وی در ادامه اظهار داشت: دومین مرتبه اهل حکمت الهی بودن ایشان است. مسائل فلسفی را عالی می فهمید، مثل اسفار منظومه ملا هادی سبزواری. همچنین آراء حضرت امام و علامه طباطبایی را خیلی خوب می فهمید و مرام های فلسفی استاد حسن زاده و استاد جوادی را ملکه و حفظ بود و خودش هم مقام فلسفی بالایی در الهیات اسلامی داشت.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شخصیت عرفانی آیت الله ممدوحی گفت: آیت الله ممدوحی در زمینه عرفان از مسائل عرفان الهی و شیعی مثل عرفان امام بسیار بهره مند بود و شرح صحیفه سجادیه ایشان کتابی کم نظیر است و انسان را یاد مرحوم میرداماد و استرآبادی می اندازد و این بخاطر آشنا بودن ایشان با مرام عرفانی و ورود دقیق ایشان بود.

وی درباره ابعاد شخصیتی آیت الله ممدوحی افزود: نتیجه ای که می شود از این سه مرتبه درباره ایشان گرفت این است که وی در مرتبه فقاهت، حکمت و عرفان الهی انصافا استاد و الگو بود. یعنی به واقع جامع علوم بود.

حجت الاسلام والمسلمین کبیر درباره ویژگی های دیگر آیت الله ممدوحی گفت: از ویژگی های دیگر ایشان این بود که او از اول جوانی اهل درس و بحث بوده و درس ها را خوب خوانده بود و به همین جهت به علامه طباطبایی و شاگردان علامه حسن زاده وصل شد.

وی یکی دیگر از ویژگی های اخلاقی ایشان را رعایت حریم بزرگان دانست و گفت: آیت الله ممدوحی به علت جوانی که داشت نسبت به اساتید و شاگردان بزرگ تر حریم می گرفت و احترام می گذاشت.

استاد حوزه و دانشگاه درباره الگو گیری آیت الله ممدوحی از امام خمینی(ره) اظهار داشت: ایشان عالمی ربانی و پیرو کامل مکتب امام خمینی(ره) بود و حضرت امام برای ایشان الگویی کامل و جامع شمرده می شد. آیت الله ممدوحی در فقاهت، حکم، و عرفان الهی پیرو حقیقی حضرت امام بود.

وی در ادامه گفت: ایشان به ولایت فقیه حضرت امام بسیار تعبد داشت آنها هم نه تعبد ظاهری بلکه تعبد عارفانه. یعنی مکاشفه داشت، کشف می کرد که ولی فقیه چه کسی است. استدلال فقهی ولایت فقیه استدلال مفهومی و کلامی است اما استدلال ایشان بر ولایت فقیه شهودی بود مقام ولی فقیه را شهود می کرد و با این شهود دیگر کسی نمی توانست او را فریب دهد.

حجت الاسلام والمسلمین کبیر درباره روحیه مبارزه با انحراف و دفاع از ولایت فقیه آیت الله ممدوحی خاطرنشان کرد: وقتی با هم به امر حضرت آیت الله جوادی به دانشگاه الهیات دانشگاه تهران می رفتیم و در آنجا درس می دادیم من می دیدم بعضی از اساتید نسبت به حضرت امام موضع داشتند و مباحث انحرافی مطرح می کردند که ایشان برافروخته می شد و با تمام قوا می آمد وسط یه وقت هایی من به شجاعت و صراحت ایشان غبطه می خوردم چرا که این عالم کرمانشاهی واقعا شجاعانه با انحرافات فکری به مقابله می پرداخت.

وی با بیان این که ولایت فقیه خط قرمز آیت الله ممدوحی بود، گفت: ایشان می گفتند کسی با عرفان امام بازی کند یا با ولایت فقیه اینجا خط قرمز ماست و ما تمام قد ایستادگی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کبیر اظهار داشت: آیت الله ممدوحی در تمام وجودش نور ولایت و در دلش آتش ولایت داشت و دفاع از ولایت فقیه می کرد. ایشان حضرت امام را از هر حیث مرجع اعلم می دانست. او می گفت از کلینی تا خمینی ما شبیهی برای حضرت امام نداریم.

وی درباره علاقه آیت الله ممدوحی به رهبر معظم انقلاب و علاقه حضرت آقا به ایشان گفت: بعد از مرحوم امام خمینی(ره) نسبت به رهبر معظم انقلاب علاقه ویژه داشت و به عنوان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه بر حمایت ایشان تأکید می کرد. حضرت آقا هم نسبت به ایشان خیلی حساس بودند و ایشان را خیلی دوست داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهتمام آیت الله ممدوحی در پرورش شاگرد در حوزه تأکید کرد: ایشان نقش مهمی در شاگرد پروری در حوزه ایفا کرد و طلاب خوبی را در قم تربیت کردند؛ باید گفت که حضرت آیت الله ممدوحی در واقع جامع عرفان و سیاست علوی بودند./826/

ارسال نظرات