۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۶۶۴۸۵۶

انتشار خاطرات جانشین تیپ فاطمیون

انتشار خاطرات جانشین تیپ فاطمیون
انتشارات خط مقدم،«ابوباران» را منتشر کرده است. این کتاب خاطرات شهید مصطفی نجیب، دفتردارِ علیرضا توسلی معروف به «ابوحامد» فرمانده و بنیانگذار تیپ فاطمیون را روایت می‌کند.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، «ابوباران» کتاب خاطرات مصطفی نجیب، جانشین فرمانده و بنیانگذار تیپ فاطمیون به بازار نشر رسید.

انتشارات خط مقدم، جدیدترین عنوان خود را با نام «ابوباران» و به قلم زهرا سادات ثابتی منتشر کرده است. این کتاب خاطرات شهید مصطفی نجیب، دفتردارِ علیرضا توسلی معروف به «ابوحامد» فرمانده و بنیانگذار تیپ فاطمیون را روایت می‌کند.

«من در ایران به دنیا آمدم؛ اسفند 1362؛ اما یک ایرانی محسوب نمی‌شدم. پدر و مادرم بیش از چهل سال پیشتر، از افغانستان به ایران مهاجرت کرده بودند؛ اما آن‌ها هم ایرانی شناخته نمی‌شدند...» این جملاتِ آغازینِ کتاب است که با فصلِ بی‌قراری قهرمان آن شروع می‌شود.
بخشِ اولِ کتاب به زندگی این رزمنده قبل از رفتن به سوریه پرداخته است. در این بخش نویسنده به نقل تلاطم زندگی مصطفی نجیب به عنوان مهاجری می‌پردازد که هم زادگاهش او را به عنوان شهروند نمی‌پذیرد و هم وطنش به او به چشم یک مهاجر می‌نگرد. احساس معلق بودن، جست‌وجوی برای یافتن آرامش، بی‌قراری در سفری پرماجرا از فکر عبور قاچاقی از مرز به سمت یونان گرفته تا رسیدن به لبه خودکشی و تا برخورد اتفاقی با عکس رزمندگان افغانستانی در فیس‌بوک و ورق خوردن فصل اول از زندگی؛ همه این‌ها روایت‌هایی عجیب و برگ‌هایی ناخوانده از زندگی پر فراز و نشیب یک رزمنده افغانستانی است که درکتاب خاطرات شهید نجیب می‌خوانید.

اما بخش بعدی «ابوباران» مربوط به سال‌های حضور مصطفی نجیب در سوریه و شرح عملیات‌هایی است که تیپِ فاطمیون در سوریه انجام داده‌اند؛ از جمله عملیات‌های: «مُلَیحه، حندرات، دیرالعدس، تل قرین، بصری‌الحریر، فتح تدمُر، نُبل و الزهرا، آزادسازی حلب، فتح بوکمال و...» در هر یک از این عملیات‌ها بخش‌های تأثیرگذاری از جنگ و مواجه‌ی رزمنده‌ها و مردم با نیروهای دشمن با نگاهی واقع‌بینانه و به دور از تقدس‌بخشی روایت می‌شود.

تدوین این خاطرات با قلمِ روانِ زهرا سادات ثابتی شکلِ جذاب‌ و تأثیرگذارتری به آن‌ها بخشیده و خواندنی‌ترشان کرده است. نویسنده در بخش‌هایی از کتاب شهادت رزمنده‌ها و دوستان شخصیت اصلی را به تصویر می‌کشد و تلاش می‌کند با قلمی پر از توصیف‌های گیرا و اثرگذار مخاطب را در فضای مبارزات مصطفی نجیب مشارکت دهد. روایت پیکرهای بر زمین مانده شهدا، عملیات‌هایی که نه در دشت‌ها و جاده‌ها بلکه در میان خانه‌های متروکه مردم سوریه انجام می‌شوند و مخاطرات مهیبی که زنان و کودکان پناهجو را تهدید می‌کند، از جمله صحنه‌های تأثیرگذاری است که این نویسنده پیش روی مخاطب این کتاب خلق می‌کند.

از نویسنده «ابوباران» همچنین کتابی با عنوان «متولد نهم دی»(زندگی‌نامه داستانی شهیده فاطمه امیری) نیز به چاپ رسیده است. انتشارات خط مقدم جدیدترین عنوان خود را در شمارگان یک‌هزار نسخه و قطع رقعی، به بهای 44‌هزار تومان روانه بازار نشر کرده است./826/د102/ق

منبع: فارس
ارسال نظرات