۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۶۵۱۰۱

سوء استفاده از مهاجرین؛ اهرم فشاری در دعواهای سیاسی

سوء استفاده از مهاجرین؛ اهرم فشاری در دعواهای سیاسی
جمهوری اسلامی نه به احترام اروپا، آمریکا یا جامعه‌ جهانی بلکه به دلایل اسلامی و انسانی، استفادۀ ابزاری از مهاجرین افغان نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، تقابل و تخاصمِ ایران و آمریکا در عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و جنگ رسانه‌ای به نقطه‌ی اوج خود رسیده و می‌توان گفت درگیری حالت تن به تن به خود گرفته و تمام ‌عیار شده است. ایالات متحده آمریکا با وجود همه ادعاهای حقوق بشری، از هیچ بهانه و ابزاری حتی تحریم دارو، لوازم پزشکی، مواد غذایی و کمک‌های انسانی در شرایط حادّ کرونایی در جهتِ اعمال فشار حداکثری بر ایران فروگذار نمی‌کند و از قضا آثار این فشار حداکثری در قالب تورّم، بیکاری، رکود اقتصادی و تنگناهای سخت معیشتی در زندگی روزمرۀ ایرانیان مشهود است.

اما جمهوری اسلامی برخلاف آمریکای مدعی تمدن و حقوق بشر، از هر وسیله و ابزاری جهت مقابله با آن فشارها استفاده نمی‌کند و کماکان پایبند اخلاق، انسانیّت و جوانمردی در میدان سیاست و تخاصم است.

در حالی‌که این امکان برای جمهوری اسلامی وجود دارد که در این شرایط دشوار محاصره و تحریم، از حضور دو الی سه میلیون پناهندۀ افغان در ایران، به عنوان یک ابزار و اهرم فشار علیه آمریکا، اروپا، سازمان ملل و جامعه‌ جهانی و دولت تحت حمایت غرب در افغانستان استفاده کند و امتیازاتی را به دست آورد.

به عنوان مثال جمهوری اسلامی اگر مرزهای خود با ترکیه را به روی مهاجرین بگشاید و اعلام کند که به دلیل محاصره و تحریم، دیگر قادر به پذیرایی از پناهندگان افغان نیست؛ صدها هزار مهاجر به مرزهای اروپا هجوم خواهند آورد و بحران بزرگی خلق خواهد شد؛ اما جمهوری اسلامی نه به احترام اروپا، آمریکا یا جامعه‌ جهانی بلکه به دلایل اسلامی و انسانی، چنین استفادۀ ابزاری را از مهاجرین افغان نمی‌کند.

همچنین جمهوری اسلامی اگر اعلام کند که به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی، قادر به پذیرایی از مهاجرین نیست و آنان باید به کشور خود باز گردند؛ سرازیر شدن سه میلیون پناهجو فشار کمرشکنی را متوجه دولت تحت حمایت آمریکا در افغانستان و در نهایت متوجه آمریکا و جامعه‌ جهانی خواهد کرد و جمهوری اسلامی قطعاً می‌تواند از این رهگذر «امتیازاتی» را به دست آورد. اما باز هم نظام ایرن به دلیل ملاحظات دینی و بشردوستانه، دست به چنین امتیازگیری ناجوانمردانه از پناهندگان نمی‌زند. لیکن بی شک اگر آمریکا چنین اهرم فشاری را در مقابل ایران در اختیار داشت، یک لحظه نیز در استفاده از آن درنگ نمی‌کرد./ی703/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
آقای رسا صفحه اول سایت شده یادداشت.
از خبر خبری نیست که نیست!
0
0