۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۶۵۲۲۰
به دنبال زیاده خواهی طالبان در مذاکرات صلح دوحه مطرح شد؛

حذف مذهب تشیع از قانون اساسی افغانستان خواسته دشمنان مردم است

حذف مذهب تشیع از قانون اساسی افغانستان خواسته دشمنان مردم است
تعداد از علمای هرات به مذاکرات صلح دوحه و به درخواست انحصار مذهبی طالبان واکنش نشان دادند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، تعداد از علمای هرات به مذاکرات صلح دوحه و به در خواست انحصار مذهبی طالبان واکنش نشان داده و تاکید کردند: صلحی که در آن آمریکا دخالت داشته باشد پایدار نخواهد بود، آنان تاکید می‌کنند که مذهب جعفری خط قرمز ما و جزو مذاهب رسمی کشور بوده و تعدی به این مذهب، کار دشمنان اسلام است.

پوهاند عبدالمجید صمیم، استاد دانشگاه در هرات در رابطه با درخواست طالبان مبنی بر به رسمیت شناختن انحصاری فقه حنفی به عنوان مذهب رسمی افغانستان و عدم رسمیت مذهب جعفری، گفت: جامعه اهل تشیع در افغانستان پیروان زیادی دارد و این امر مسلتزم این است که با توجه به خواست آنها و فقهی که دارند به خصوص در اموری که مخصوص فقه و مذهب آنها است، امکانات و زمینه‌هایی فراهم شود تا آنها بتوانند به راحتی از مذهب و اعتقادات‌شان پیروی کنند.

وی در ادامه بیان داشت: وقتی چنین خواستی از سوی طالبان مطالبه می‌شود باید از سوی حکومت مورد مناقشه و ارزیابی قرار بگیرد و طالبان را قانع کنند که چنین مطالبه‌ای معقول نبوده و در افغانستان علاوه بر پیروان مذهب حنفی بقیه مذاهب نیز پیروان زیادی دارند که نمی‌شود آنها را به حاشیه راند.

صمیم، در رابطه با دخالت‌های همیشگی آمریکا اظهارداشت: واقعیت این است که آمریکا در تمام سیاست های کوچک و بزرگ افغانستان دخیل بوده و کسی نمی‌تواند منکر این امر شود و قطعا در جریان گفت‌وگو‌های صلح نیز دخالت دارد.

در همین حال، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزداه بامیانی، مسئول بخش علما، مبلغین و امور اجتماعی دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات در رابطه به مطالبات اخیر طالبان در مذاکرات صلح بیان داشت: مذهب جعفری خط قرمز ما و جزو مذاهب رسمی کشور بوده و تعدی به این مذهب، کار دشمنان اسلام است.

وی نیز تاکید کرد: مذاکرات صلح باید به آبادانی و ترقی کشور کمک کند و همه اقوام و مذاهب اسلامی کشور را به رسمیت بشناسند و به حقوق آنان احترام گذاشته و حق کسی پایمال نشود، اما اگر صلح منجر به فروپاشی و ضایع شدن حق اقوام و مذاهب کشور شود این صلح پایدار نبوده و قطعا و یقینا به انحراف و چند دستگی تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما از صلحی حمایت می‌کنیم که همه اقوام و مذاهب حق خود را در آن ببینند و به حقوق دیگران تعدی نشود و یک صلح واقعی باید همه شمول باشد نه یک صلح سیاسی و پوشالی.

علیزاده، با بیان اینکه آمریکایی‌ها همیشه به دنبال منافع‌شان بوده‌اند و در هر جا که رد پای آمریکا بوده نه تنها صلحی وجود نداشته بلکه رد پای خشونت و بدبختی دیده شده است گفت: در قضیه سوریه، عراق، یمن و سایر کشورهای اسلامی می‌بینیم که در زمان حضور نیروهای آمریکایی در آن کشورها جنگ وجود داشته است و صلحی که به حمایت و رهبری آمریکا باشد به نتیجه نخواهد رسید.

از سوی دیگر، مولوی مصئون‌، چهره جهادی و سیاسی هرات تاکید کرد: اگر اداره و اراده صلح به اختیار مردم نباشد آن صلح نتیجه‌ای نخواهد داد و در گفت‌وگوهای صلح و بعد از آن، باید قوانین اسلامی در افغانستان پیاده شود و هیچ فرقی نمی‌کند که مبنای آن مذهب حنفی باشد و یا جعفری.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد توکلی، امام جمعه ولسوالی گذره هرات نیز در این رابطه گفت: این خواسته طالبان مبنی بر اینکه مذهب تشیع را از رسمیت خارج کنند از خود آنها نیست بلکه خواسته غربی‌ها است تا از این طریق آتش اختلاقات و تفرقه را در کشور ما شعله‌ور بسازند.

وی نیز معتقد است: دولت و ملت افغانستان هرگز خواسته از رسمیت خارج کردن مذهب تشیع را نمی‌پذیرد و جامعه اهل سنت نیز خواهان این موضوع نیستند./د102/ف

ارسال نظرات