۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۶۵۵۵۰

چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان

چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان
خراسان رضوی - دستورالعمل جدید برای مدارس علمیه در شرایط کرونایی و ثبت وقفیات جدید برای حوزه علمیه خراسان در کاشمر از جمله خبرهای کوتاه حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید حمید علوی (آزیز)، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان دستورالعمل جدیدی برای مدارس در برگزاری دروس به صورت مجازی را ابلاغ و از زحمات و تلاش هاي اساتيد و كادر مدارس كه در بيش از هشت ماه گذشته باعث شد حوزه علميه و مدارس از عهده امور آموزشي سربلند خارج شوند تشكر كرد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی در ادامه نظر به رشد روزافزون آمار ابتلا به ويروس كرونا و در پيش بودن فصل سرما و پيش بيني ناپذيري شرايط آينده نکاتی را متذکر و یادآور شد: همه دستورالعمل ها و شیوه نامه هاي مصوب كشوري می بایست با دقت و سخت گيري تمام اجرا و به فاصله گذاري در كلاس ها، محيط مدرسه، سالن غذا خوري و... توجه شود.

وی افزود: مسئولان مدارس علمیه خراسان می بایست نسبت به الزام به استفاده همگاني از ماسك، ضدعفوني مستمر محيط هاي آموزشي و اداري مدرسه و محيط هاي تجمع طلاب و نیز تعطیلی مکان های ورزش دقت كنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خراسان به لزوم انتقال سريع تر دروس به سامانه آموزش مجازي اشاره و تاکید کرد: آموزش مجازي آنلاين، نظارت بر حضور و غياب و مباحثات در فضاي مجازي و آموزش طلاب و اساتيد براي استفاده از سامانه از کارهایی است که باید در این مورد با اهتمام، انجام شود.

وی با بیان اینکه به جز كادر مدارس، حضور طلاب در مدرسه الزامي نيست زیرا در شرايط كنوني سلامت آنان در اولويت برنامه ريزي هاست، گفت: مسئولان مدارس، براي طلبه هايي كه نمي خواهند يا نمي توانند در مدرسه حضور داشته باشند، پيش بيني لازم براي استمرار آموزش در فضاي مجازي را خواهند داشت.

کارگاه تقریر نویسی درس خارج 99 تا 27 مهر ماه ادامه دارد

هادی حصاری، مدیر ترویج و گسترش پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: كارگاه تقریر نویسی درس خارج 1399 از پنجشنبه 10 مهر ماه 99 به صورت مجازی در سامانه LMS حوزه علمیه خراسان شروع شده است و تا 27 مهر ماه ادامه دارد.

وی ابرازداشت: در اين دوره كه به منظور توانمندسازي طلاب سطوح عالي در جهت توليد و ارائه تقريرات قابل ‌استفاده و چگونگي بهره‌مندي از دفاتر و تقريرات، پس از تدوين مطلوب آنها، برپا شده است، شرکت کنندگان با شيوه‌هاي گوناگون درس خارج و منابع مورد نياز آشنا می شوند.

مدير ترویج و گسترش پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان هدف از برگزاري اين کارگاه را آشنايي و تسلط طلاب درس خارج بر تقرير دروس عنوان و تشریح کرد: روش شناسی اجتهاد، روش شناسی فقه و اصول، شيوه‌هاي تدريس خارج فقه و اصول، اهميت، اهداف و جايگاه درس خارج و وظايف يک محصّل از جمله موضوعاتي است که در اين کارگاه بررسي و تبيين می شود.

وي افزود: اصول و ويژگي‌هاي محتوايي يک تقرير خوب، طرح کلي حل يک مسأله فقهی و اصولي، آشنايي با منابع متداول علم اصول، فقه و دانش‌هاي مرتبط نيز، از موضوعات مورد آموزش در اين كارگاه است.

حصاری در پایان با اشاره به الزامي بودن اين كارگاه براي طلاب سال اول درس خارج، خاطرنشان كرد: مقطع درس خارج در واقع آخرين مرحله تحصيلي و يك گام قبل از ورود به مباحث اجتهاد مي‌باشد كه در اين مرحله، يكي از بايسته‌هاي اساسي هر دانش‌پژوه حضور در درس خارج و مكتوب نمودن بيانات استاد است و اگر به نحو شايسته مديريت شود، مي‌تواند منشأ آثار مفيد از جمله دست‌ به‌ قلم‌ شدن حرفه‌اي آنان شود.

این دوره به صورت مجازی در سامانه lms معاونت پژوهش به آدرس pajuhesh.lms2.hozehkh.com برگزار می شود و شرکت کنندگان در پایان دوره موظفند علاوه بر شركت در آزمون دوره، یک جلسه درس خارج (فقه و اصول) را به صورت مکتوب برای ارزیابی به مسئول برگزاری دوره ارسال نمایند تا نمره کارگاه در پرونده آنان ثبت شود.

طلاب می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر نسبت به این دوره به کانال که در پیام رسان ایتا به نشانی @taghrir99 برای این دوره تشکیل شده مراجعه کنند با شماره 32008464 تماس بگیرند.

لازم به ذکر است، جديدترين اخبار و اطلاعات مربوط به دوره ها و کارگاه های پژوهشی به صورت روزانه در پيام رسان سروش معاونت پژوهش به آدرس sapp.ir/howzehpajohesh و پيام رسان ايتا به آدرس eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f منتشر مي شود.

نقش فقه در شناخت مفهوم هنر دینی، بررسی شد

هيئت انديشه ورز هنر و رسانه معاونت پژوهش این حوزه در راستاي تبيين هنر ديني و فقه هنر، نشست تخصصي بيست و نهم محاکات را با عنوان «نقش فقه در شناخت مفهوم هنر دینی» توسط دکتر محمدعلی بهشتی‌منش، استاد حکمت هنرهای دینی، برگزار کرد.

بهشتی‌منش ابتدا به تبیین هنر دینی و رویکردهای مختلف آن پرداخت و «هنر اسلام» و «هنرهای اسلامی» را دو ماهیت جدا از یکدیگر دانست و گفت: هنر برخواسته از اسلام از هنری که مجوز اسلام را دارد، متفاوت است.

وی با بیان اینکه تعاریف متعددی از فقه هنر شده است، تصریح کرد: سه عنوان فقهی در منابع اسلامی وجود دارد که به نحوی نشان‌دهنده این است که فقه به شناخت هنر اسلامی کمک می‌کند.

استاد حکمت هنرهای دینی با تاکید بر رویکردهای موجود نسبت به امکان هنر دینی، ابراز داشت: همچنین نسبت به هنر اسلامی در سنت روایی مصادیق فراوانی وجود دارد که با بررسی آنها می‌توان دریافت که فقه ظرفیت قابل توجهی دارد که اجزاء و عناصر اسلامی را بیان می‌کند.

بهشتی منش، با اشاره به اهمیت فرم و محتوا در هنر دینی، بیان کرد: در هنر خاص اسلامی باید از فقه هنر کمک گرفت چرا که اساساً این فقه است که فرم هنری را مشخص می‌سازد.

وی با بیان اینکه فقه ضابطه‌مندتر از عرفان و کلام اسلامی است، افزود: فقه تنها نگاه سلبی ندارد و در عرصه‌های هنری مختلفی دخیل است لذا فقه هنر با هنر اسلامی متناسب است.

نشریه «مصباح الفقاهه» در پایگاه مجلات تخصصی نور مگز، نمایه شد

مسئول اداره نشر و تولیدات علمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان اعلام کرد: دو فصلنامه علمی تخصصی « مصباح الفقاهه » در راستای فعالیت های تحوّلی این حوزه، در پایگاه مجلات تخصصی علوم اسلامی نور (نور مگز) نمایه سازی شد.

نشریه «مصباح الفقاهه» در پایگاه مجلات تخصصی نور مگز، نمایه شد

حجت الاسلام جواد معين گفت: دو فصلنامه علمي تخصصي « مصباح الفقاهه » در راستاي فعاليت هاي تحوّلي این حوزه، پس از اخذ مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دريافت شماره ISSN از سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوري اسلامي ايران و نمايه سازي در پايگاه سيويليكا؛ به همت اداره نشر و توليدات علمي معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در پایگاه مجلات تخصصی علوم اسلامی نور (نور مگز) نمايه سازي شد.

مسئول اداره نشر و توليدات علمي اين حوزه اظهار داشت: دو فصلنامه « مصباح الفقاهه » زمینه‌ای را برای تبادل اندیشه و همکاری دانش‌پژوهان، پژوهشگران، طلاب و اساتید حوزه علمیه خراسان و مراكز دانشگاهي و علمي كشور، فراهم می‌کند که از این رو جهت ايجاد بستري مناسب و به منظور جلوگيري از پراكنده شدن نتايج مطالعات محققان و پژوهشگران ايراني، این نشریه در پایگاه (نور مگز) قرار گرفت و نمایه سازی شد.

حجت الاسلام معين با اشاره به اینکه این پایگاه با بازدید میانگین روزانه نزدیک به 25هزار نفر و با در بر داشتن بیش از 54300 شماره مجله از 1300عنوان از یک قرن پیش تا به امروز، و با دارا بودن بیش از 1 میلیون مقاله به «بزرگ ترین بانک مجلات تخصصی علوم اسلامی و انسانی» تبديل شده است، افزود: نشريه « مصباح الفقاهه » در پايگاه نور مگز به آدرس http://noo.rs/X2NOl نمايه شده و اطلاعات مقالات در اين پايگاه پس از ثبت نام، قابل مشاهده و بهره برداي است.

ثبت وقفیات جدید برای حوزه علمیه خراسان در کاشمر

حجت الاسلام سید ابوالفضل كاظمي، مسئول حوزه مدیریت و دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان، از وقف بیست و چهار ساعت آب و هفت هکتار زمین مزروعی به این حوزه خبرداد.

مسئول حوزه مدیریت و دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان به نیت اين موقوفه اشاره كرد و افزود: اين موقوفه در شهرستان کاشمر و با نیت پرداخت هزینه های جاری مدارس علمیه شهرستان کاشمر قرار گرفته است.

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به اهميت وقف به ويژه در راستاي تربيت سربازان امام زمان(عج)، درباره عرصه هاي وقف براي حوزه علميه خراسان كه خيرين و واقفين مي توانند با مشاركت در هركدام نقش خود را در ترويج و تبليغ فرهنگ اهل البيت عليهم السلام ايفا کنند، اظهار كرد: احداث مدارس و مراكز آموزشي و پژوهشي، تاسيس و تجهيز كتابخانه هاي عمومي و تخصصي مدارس علميه، حمايت از طرح ها و برنامه هاي فرهنگي و تبليغي، فناوري اطلاعات و ضرورت ارتقاء مهارت هاي طلاب، ايجاد مجتمع هاي فرهنگي، تبليغي، اسكان و درمان طلاب و اساتيد از جمله زمينه های وقف برای حوزه علمیه است.

گفتنی است، شماره های 09158077880 و 05132008221 جهت پاسخگویی به سوالات و کسب اطلاعات بیشتر جهت وقف برای حوزه علمیه خراسان، در اختیار مخاطبان قرارگرفته است./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات