۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۶۶۵۷۵۳
رییس انجمن منتقدان سینمای ایران:

معضل سینمای ایران؛‌ وارداتی بودن آن است

معضل سینمای ایران؛‌ وارداتی بودن آن است
سعید مستغاثی گفت: ۹۴ درصد مردم ایران مخاطب سینما نیستند که برای فهم چرایی این آسیب نیاز به مطالعه تاریخ سینمای ایران داریم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دوره مجازی نقد سینما، ویژه فعالان فرهنگی از سوی جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شد.
 
در این دوره آقایان نادر طالب زاده، وحید جلیلی، مهدی کلهر، نعمت‌الله سعیدی، محمدصادق باطنی، محمدصادق کوشکی، سعید مستغاثی و حامد بامروت نژاد حاضر شدند. 
 
در دوره مجازی نقد سینما، سعید مستغاثی با موضوع (مروری بر تاریخ سینما) از ضرورت مطالعه تاریخ سینمای ایران گفت: برای شناخت هر پدیده‌ای نیاز به مطالعه پس زمینه‌های آن داریم و اگر تاریخ و پس زمینه‌های آن را ندانیم مثل آن است که شما را چشم بسته داخل اتاقی بگذارند و بگویند که اتاق کجا قرار دارد؛ خصوصا برای نقد و تحلیل سینما دانستن تاریخ و پیشینه‌های آن خیلی مهم است.

وی با اشاره به آسیب بزرگ فرار مخاطبان ایرانی از سینما، اذعان داشت: طبق آمار‌های رسمی مرکز آمار که در سال ۹۷ منتشر شد، متوجه شدیم که ۸۱ درصد مردم ایران تا به حال به سینما نرفته‌اند و تنها حدود ۱۳ درصد از مقدار باقی‌مانده فقط یک یا دو بار به سینما رفته‌اند. این یعنی که ۹۴ درصد مردم ایران مخاطب سینما نیستند که برای فهم چرایی این آسیب نیاز به مطالعه تاریخ سینمای ایران داریم.

رییس انجمن منتقدان سینمای ایران، سینمای ایران را وارداتی دانست و تأکید کرد: ما باید قبل از هر چیز توجه کنیم که سینما در ایران یک پدیده وارداتی است،‌ مظفرالدین شاه در سومین سفرش به فرنگ به توصیۀ برخی اطرافیانش از جمله علی‌خان ظهیرالدوله، داماد ناصرالدین شاه که فراماسونر قهاری بود، دستگاه سینماتوگراف را تهیه و وارد ایران کرد.

وی با اشاره به شروع شدن سینمای ایران از داخل دربار، بیان داشت: منتقد و نظریه‌پرداز مشهور سینما، خانم لورا مالوی دربارۀ سینمای ایران می‌گوید که به جز ژاپن، ایران تنها کشوری است که سینما توسط دستگاه سلطنت وارد شد و گسترش یافت، بر خلاف کشور‌های صنعتی غرب، سینمای ایران به عنوان یک هنر مردمی یا عامه پسند در کافه‌ها و خیابان‌ها و چادر‌ها شکل نگرفت.

سردبیر سابق مجله هفتگی سینما، به دوری سینمای امروز ایران از مردم اشاره کرد و ادامه داد: وارداتی و درباری بودن سینمای ایران، یکی از کلیدهای مهم پاسخ به پرسش (چرا سینمای امروز ایران از مردم دور است و مخاطبان آن نهایت به ۵ درصد می‌رسند؟) است. چرا که سینمای ایران از دغدغه‌ها و دل مشغولی‌های مردم دور است و چون مردم خودشان را در آن نمی‌بینند طبیعی است که به سینما هم نروند.

وی از مردمی بودن سینمای غرب و درباری بودن سینمای ایران خبر داد و افزود: برادران لومیر کار خودشان را از یک جای مردمی، یعنی کافه شروع کردند؛ اما در ایران از دربار پادشاهی شروع شد و سپس توسط حکومت‌ها و دربار‌ها حمایت شد. میرزا ابراهیم‌خان صحاف‌باشی اولین نمایش‌های سینمایی را در اول ماه رمضان با فیلم‌های امریکایی، ترکی، عربی و هندی که در آن روابط شرعی و عرفی رعایت نمی‌شد، شروع کرد که از طرف مردم حمایت نشد و در انتهای همان ماه رمضان نمایش‌ها تعطیل شد./پ202/ق
ارسال نظرات