۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۶۶۵۹۱۷
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

قانون مانع به روزرسانی قراردادهای موقوفات است

قانون مانع به روزرسانی قراردادهای موقوفات است
اصفهان - حجت الاسلام بلک گفت: اجاره برخی موقوفات مربوط به قدیم و ناچیز است و بنابر قانون بیشتر از درصدی معین نمی‌توان آن را افزایش داد و این قوانین نیازمند اصلاح است.

حجت الاسلام محمدحسین بلک مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه وقف یک اقدام مؤمنانه از سوی خیرین است، گفت: در طول تاریخ وقف با راهنمایی و دلالت علم و حوزه های علمیه بوده است و توسعه وقف در زمینه‌های مختلف از جمله حمایت از حوزه‌های علمیه قطعا از طریق سازمان‌های رسمی انجام نخواهد گرفت.

وی در ادامه ادامه افزود: شبکه‌های تبلیغ و علما و روحانیون که همیشه بسترساز این عرصه‌ها هستند و پای هر وقف نامه‌ای امضای یکی از این علما درج شده است باید در زمینه بسترسازی در عرصه‌های مختلف وقف ایفای نقش کنند کما اینکه در این خصوص فعالیت دارند.

نقش حوزه علمیه و علما در فرهنگ سازی وقف

حجت الاسلام بلک با بیان اینکه حوزه علمیه در فرهنگ سازی در عرصه وقف نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: نمی توان گفت موقوفات معطوف به حوزه‌های علمیه کاهش پیدا کرده است و آمار بیانگر چنین مسأله‌ای نیست، چرا که موقوفات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و دینی بیشترین بخش موقوفات را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خاطرنشان کرد: نیت‌های واقفین خیر اندیش ابعاد گسترده تری پیدا کرده است و در مجموع رسالت حوزه‌های علمیه که نشر و ترویج معارف دینی است به نظر نمی‌رسد کاهشی رخ داده باشد اگر چه به هرحال مسائلی نظیر مدرسه سازی و مسکن سازی و بیمارستان سازی و چنین موقوفاتی که در عصر حاضر پدید آمده است توانسته بخشی از موقوفات را به خود متوجه کند با این حساب هنوز سهم معارف دینی بالاترین سهم در میان موقوفات است.

به روزرسانی موقوفات با موانع  قانونی مواجه است

وی پیرامون مسأله بروزرسانی قراردادها و ساماندهی مالی موقوفات، اظهار کرد: این مسأله با مشکلاتی در عرصه قانونی مواجه است، در حقیقت قوانین رسمی کشور اجازه نمی‌دهد اجاره های موقوفات به روزرسانی شود و مطابق با قیمت مناسب با شرایط کنونی تعیین شود.

حجت الاسلام بلک ادامه داد: ما تابع قوانین رسمی هستیم و این چالشی ایجاد کرده است، البته در مکاتبات و جلساتی که با نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم رفع این موانع مطالبه شده و راهکارهای کارشناسی شده‌ای نیز تنظیم کرده‌ایم تا در جایگاه تقنین در خصوص رفع موانع قانونی به روزرسانی اجاره موقوفات چاره اندیشی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با تأکید بر ضرورت برطرف شدن موانع قانونی افزایش اجاره موقوفات، گفت: وقتی کسی سرقفلی پرداخت کرده و قراردادی با پایه بسیار اندک در گذشته بسته است نمی‌توان بیشتر از یک درصد معین در قانون اجاره را به صورت سالانه افزایش داد و این چنین است که موقوفات اجاره شده‌ای وجود دارد که با افزایش سالیانه اجاره مطابق قانون هم پرداختی اجاره آنها بسیار ناچیز و نامتناسب با واقعیت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سرقفلی‌ها به قیمت روز انجام می‌شود، تصریح کرد: اجاره‌ها را بنابر قانون نمی توان به روز کرد و تنها افزایش سالیانه برای ما مقدور است و لازم است یک فعالیت کارشناسی در این خصوص انجام شود و نمایندگان مجلس باید در این خصوص با قانونگذاری و رفع مشکلات این عرصه شرایط لازم را فراهم بیاورند و طرحی کارشناسی در این خصوص در سازمان اوقاف و امور خیریه برای ارائه به نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده است و البته نمایندگان نقطه شروع این مسأله بوده و از کارهای کارشناسی در این خصوص استقبال کرده اند./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات