۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۶۶۰۴۱

نگرانی زنان افغانستان از تضیع حقوقشان در صلح دوحه

نگرانی زنان افغانستان از تضیع حقوقشان در صلح دوحه
پس از ماه ها تأخیر، نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در ۱۲ سپتمبر در دوحه قطر گرد هم آمدند تا با مذاکرات به ۱۹ سال خونریزی در افغانستان پایان دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، در حالی که دولت افغانستان و طالبان به تلاش های خود برای دستیابی به توافق صلح ادامه می دهند، فعالان حقوق زن در افغانستان معتقدند که آنها بیشتر نگران هستند که این گفتگوها با تسلط مردان منجر به کاهش حقوق و آزادی های آنها شود.

فوزیه کوفی، یکی از زنان مذاکره کننده تیم حکومت افغانستان، گفته است: ما نماینده مردم افغانستان، به ویژه زنان خواهیم بود.

حبیبه سرابی، نماینده دیگری از تیم مذاکره کننده افغانستان، در اظهارات بیان کرد برخی از پیشرفت‌هایی که زنان طی سالهای گذشته به دست آورده اند قابل بازگشت نیستند؛ اما نگرانی من این است كه طالبان بتواند برخی از عقاید زن ستیزانه خود را برزنان افغانستان تحمیل کنند و این فقط من نیستم، بلکه همه افغان ها نگران هستند.

وی در ادامه اظهار داشت: دیگر اعضای تیم مزاکره کننده دولت هرچند اطیمنان داده‌اند که نسبته به حقوق زنان متعهد هستند؛ اما با توجه به سابقه تبعیض و تجاوز به زنان توسط گروه طالبان، اطمینان ندارد که همه چیز صد در صد مانند وضعیت فعلی باشد.

این در حالی است که پس از ماه ها تأخیر، نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در ۱۲ سپتمبر در دوحه قطر گرد هم آمدند تا با مذاکرات به ۱۹ سال خونریزی افغانستان پایان دهند.

از ۲۱ عضو مذاکره کننده حکومت افغانستان، تنها چهار تن زن هستند. در میان ۲۱ عضو نماینده طالبان در گفتگوهای دوحه هیچ زن وجود ندارد./د102/ف

ارسال نظرات