۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۶۶۶۲۱۸
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

جاهلیت منحصر به زمان خاصی نیست

جاهلیت منحصر به زمان خاصی نیست
خراسان رضوی - استاد حوزه علمیه گفت: همان قمارها، پرستش بت ها، ربا، تبرج و بدحجابی و کشتن جنین دوران جاهلیت در غالب دیگر در جامعه امروز برگشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علیه امشب در حرم مطهر رضوی، با اشاره به جامعه جاهلیت زمان پیامبر(ص) و وجود همان جاهلیت ها در جامعه امروز، گفت: پیامبر(ص) بعد از دو دهه جامعه که در انحطاط کامل بود را به جامعه اسلامی تبدیل کرد.

وی اظهار کرد: این حضرت جامعه ای را که در اعتقادات، مسائل اجتماعی، سیاسی و خانوادگی و در حوزه رفتاری از دنیای روز به دور بودند و در جهالت کامل به سر می بردند به جامعه دینی و مذهبی تبدیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که در قرآن 4 بار کلمه جاهلیت آمده است، گفت: حکم جاهلیت، تبرج و فساد، حمیت و تعصب و گمان های ناپسند از جمله تعبیرهایی است که خداوند در قرآن به آن ها اشاره داشته است.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: خداوند در آیه 50 سوره مائده حکم جاهلی را یکی از کارهای ناپسند جاهلیت بیان می کند، جامعه یک قرن قبل اسلام را حکم جاهلیت می گویند، حکم جاهلیت تبعیض آمیز بود، هر کسی زور و قدرت و نفوذ بیشتر داشت احکام و حدود و قوانین در مورد او اجرا نمی شود که قرآن اسم آن را حکم جاهلیت می گذارد.

وی بیان داشت: خداوند در آیه 33 سوره احزاب به تبرج جاهلیت اشاره دارد، تبرج به معنی بی بندوباری و بی حجابی بود، یکی از ویژگی های جاهلیت بی بند و باری و بی حجابی خانم ها بود؛ خداوند در آیه 26 سوره فتح نیز به حمیت و تعصب جاهلیت اشاره دارد که به نژاد، ثروت و رنگ پوست تعصب داشتند اما پیامبر(ص) نژاد ها و رنگ پوست های مختلف را دور هم جمع کرده است و ملاک برتری افراد را تقوا بیان می کند همچنین خداوند به ظن جاهلیت در قرآن اشاره دارد که در پندار جاهلیت خدا جایی نداشت و بت ها کار راه انداز بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی به تأکید آیات و روایات به اخلاق جاهلیت اشاره و ابراز کرد: خدا در قرآن خیلی به اخلاق جاهلیت اشاره دارد همچنین امیرالمومنین(ع) در خطبه 2 و 95 نهج البلاغه به اخلاق جاهلی اشاره دارد و می فرماید:«شبه جزیره عرب از نظر موقعیت بهترین جای کره زمین (خانه خدا در این محل است) و دارای بدترین همسایه است» در این سرزمین خدا به کار نبود، همه شیطان را یاری می کردند، ایمان، تقوا و هدایت نبود، در چنین جامعه ای پیامبر مبعوث شدند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: قمار اساسی ترین تفریح جامعه جاهل بود، ربا بزرگترین ثروت جامعه جاهلی بود، زن ابزار بود و هیچ جایگاهی برای او قائل نبودند، دختران را زنده به گور می کردند تا جایی که خداوند برای دختران مرثیه خوانده است و می فرماید:«بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ»

وی با بیان این که جاهلیت یک زمان نیست بلکه فرهنگ است، گفت: ما گاهی قبل از اسلام را نقد می کنیم در حالی که امام باقر می فرماید:«جاهلیت بر می گردد»؛ محمد قطب یکی از نویسندگان عرب در کتاب به نام جاهلیت قرن بیستم می نویسد:«امروز همان جاهلیت برگشته است.» امروز همان قمار ها، پرستش بت ها، ربا، تبرج و بدحجابی در غالب دیگر در جامعه امروز برگشته است، سقط جنین همان جاهلیت زمان قبل است، اگر جامعه به این سمت فساد زن ها، بی حجابی، قمار و ربا رفت از اخلاق جاهلیت است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز کرد: خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می فرماید:«به زنان بگو چشمان از مرد نامحرم ببندند، روسری ها را روی سینه ها بیندازند، زینت های خود را آشکار نکنند.» امروز منکرات در جامعه زیاد است و اگر به کسی بگوییم که حجاب خود را رعایت کنید می گویند جلوی اختلاس و دزدی ها را بگیرید در حالی که هر کسی وظیفه ای دارد، وظیفه ما تذکر حجاب و وظیفه قانون برخورد با اختلاس گران است.

کارشناس مذهبی افزود: پیغمبر(ص) در سه زمینه افکار، رفتار و روابط در جامعه تحول ایجاد کرد، افکار و باورهای جاهلیت غلط بود، اعتقاد جاهلیت بت پرستی بود، باور و عقیده از همه چیز مهمتر است، امروز وهابیت و شیخ نشین های عرب معتقدند که هر کسی بر ما حکومت کرد مشکلی نیست در حالی که اسلام می گوید حاکمیت خدا، پیامبر و امام معصوم مورد قبول است و در زمان غیبت امام معصوم کسی باید جامعه را اداره کند که فقیه باشد و اگر فقیه خلاف خدا، پیغمبر و امام معصوم نظر داد از ولایت ساقط است، فقیه باید در چارچوب عدالت و قرآن و سنت باید باشد و براین اساس فتوا دهد.

وی بیان داشت: پیامبر در زمینه رفتار کاری کرد که وقتی مسلمانان به هم می رسیدند، برای هم جا باز کرده و سلام می دادند و سوره والعصر می خواندند، پیامبر با عمل خود رفتارها را تغییر داد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: پیامبر صددرصد نتوانست تغییر ایجاد کند اما توانست تحول عمیقی در جامعه ایجاد کند؛ برخی ازجمله ابولهب، ابوجهل و ابوسفیان تغییر ناپذیر بوندند و پیغمبر حریف آن ها نشد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات