۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۶۶۹۳۵
آیت الله علم الهدی مطرح کرد؛

کادرسازی و شبکه سازی شیعه؛ اقدام امام عسکری برای عصر غیبت

کادرسازی و شبکه سازی شیعه؛ اقدام امام عسکری برای عصر غیبت
خراسان رضوی - امام جمعه مشهد گفت: امام حسن عسکری(ع) در همه بلاد اسلامی شیعه را به صورت تشکیلات قوی در آوردند تا در زمان غیبت، امام شیعه را با این تشکیلات حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی پیش از ظهر امروز در مراسم عزاداری روز شهادت امام حسن عسکری(ع) به سیره این امام همام اشاره و بیان داشت: سیره ائمه معصومین با توجه به عصمت اهل بیت(ع) بزرگترین برنامه های آموزشی برای بشر است.

وی ابراز کرد: در بین سیره اهل بیت(ع)، سیره سیاسی ائمه معصومین تبیین کننده مراحل تکلیفی و برنامه اجرایی ما در موقعیت ها و بحران های گوناگون اجتماعی است و در سیره اهل بیت مظلومیت آن ها و ظلمی که به آن دچار بودند، در حوزه احساس و عاطفه مهم است.

آیت الله علم الهدی سرکوب و خفقان را دو سیاست دشمنان امامان معصوم بیان و ابراز کرد: اگر در تنوع مظالمی که به اهل بیت(ع) در تاریخ 250 ساله امت اسلام بعد از پیامبرص(ص) تا امام حسن عسکری(ع) صورت گرفته است، تعمق کنیم به این نتیجه می رسیم که چه در زمان خلفای بنی امیه و چه در زمان بنی عباس دو جریان سرکوب و خفقان از نظر نوع ستم و جنایت نسبت به اهل بیت(ع) صورت می گرفته است.

امام جمعه مشهد افزود: همیشه حرکت های سرکوب گرانه برای اجرای سیاست تداوم قدرت بنی امیه و بنی عباس اثر مثبت نداشته بلکه بر نفوذ اهل بیت(ع) افزوده شده، شخصیت آن ها را توسعه داده و مردم متوجه اهل بیت(ع) می شدند بنابراین جریان بنی عباس و بنی امیه در برابر سیاست سرکوب، سیاست خفقان را تکرار می کردند.

وی اظهار کرد: بعد از انقلاب کربلا و عمق و تأثیر این انقلاب، زمینه ظلم حکام بنی امیه وجود نداشت پس وارد عرصه خفقان شده و تاریکی و ظلمتی را در امت اسلامی به وجود آوردند که وابستگی به اهل بیت(ع) برای افراد هزینه داشته باشد و سراغ آن ها نروند؛ بنی عباس نیز چنین کردند و سرکوبی شبیه آن چه معاویه در مورد امام مجتبی(ع) و امام حسین(ع) انجام داد را در مورد موسی بن جعفر(ع) انجام دادند اما نتیجه عکس در مورد مسلمانان داد و قدرت سیاسی امام نه تنها کم نشد بلکه اضافه شد.

آیت الله علم الهدی بیان داشت: مأمون با طراحی نقشه می خواست اصل امامت به عنوان اصل تعیین کننده اسلام ناب محمدی را از بین ببرد امام امام رضا(ع) چنان این نقشه را نقش بر آب کرد که با توجه به فضای باز سیاسی که خود مأمون برای امام رضا(ع) ایجاد کرده بود و نمی توانست برنامه سرکوب را اجرا کند، حتی خود را پیرو امام اعلام کرد در ادامه امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع)نیز در جهت حفظ امامت اقدام کردند چنانچه که دوست و دشمن به این سه امام ابن الرضا می گفتند.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: شیعه به این سه امام ابن الرضا می گفتند چون این سه امام سیاست توسعه جریان اهل بیت(ع) و جریان امامت را داشتند، بنی عباس به این امامان ابن الرضا می گفتند چون همان خطری که امام رضا(ع) برای آن ها داشت، این ها همان خطر را برای خلافت آن نیز داشتند پس با خفقان کار را پیش بردند.

وی کادرسازی و شبکه سازی شیعه را از اقدامات امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) بیان و ابراز کرد: بنی عباس این دو امام را به سامرا که اردوگاه نظامی بود، منتقل کردند و در حقیقت در محاصره ارتش قرار دادند تا امامت توسعه پیدا نکند و از طرفی چون غیبت امام پیش می آمد بنابراین شیعه باید می دانست که در زمان غیبت برای اجرای دستورهای اهل بیت(ع) و دسترسی به امام چه کند پس باید شیعه را آماده می کردند، کار این دو امام تشکیلات سازی برای شیعه بود.

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) با وجود محدودیت و خفقان شدید همانند امام سجاد(ع) که با دعا اصحاب را تعلیم می دادند در همه کشور و بلاد اسلامی شیعه را به صورت تشکیلات قوی در آوردند تا در زمان غیبت امام بتوانند شیعه را با این تشکیلات حفظ کنند.

امام جمعه مشهد افزود: این دو امام مسأله باب را مطرح کردند که در بلاد گوناگون بابی برای امام معصوم معرفی می شود و این باب با نائب خاص اداره می شود که با امام ارتباط دارد و احکام و دستور را از امام گرفته و به همه بلاد برساند؛ اگر آن ها چنین نقشی نداشتند امروز که 1180 سال از غیبت امام زمان می گذرد ما دلداده امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) نبودیم.

وی به قدرت نفوذ امام حسن عسکری(ع) در بین مردم اشاره و بیان داشت: بنی عباس وقتی چنین قدرت نفوذ حضرت را مشاهده کردند که حتی ارتش و زندانبان از طرفداران حضرت شده بود پس وحشت داشتند که اگر این جریان را به حرکت در آورده انقلاب سراسری و غیر قابل کنترل به وجود می آورد همچنین پیامبر(ص) فرموده بود:«این امام پدر کسی است که می آید و ریشه ظلم را بر می افکند.» پس با زهر ایشان را به شهادت رساند، این زهر به تدریج حضرت را از بین برد./864/پ210/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات