۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۶۶۷۲۹۶
آیت الله مکارم شیرازی:

راه رسیدن به وحدت بازگشت به آموزه های اسلامی و قرآنی است

راه رسیدن به وحدت بازگشت به آموزه های اسلامی و قرآنی است
تهران - حضرت آیت الله مکارم شیرازی راه رسیدن به وحدت را بازگشت به آموزه های اسلامی و قرآنی دانست و گفت: ایجاد اختلاف بین مسلمانان برابر با شرک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، صبح امروز در پیامی ویدئویی به سی و چهارمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: کنفرانس وحدت اسلامی یکی از ابتکارات خوبی است که هر سال برگزار می شود و در مقابل کسانی که ضد وحدت هستند قیام می کند.

وی افزود: سه گروه مخالف وحدت هستند که باید فعالیت آنان خنثی شود نخست آن دسته از تندروهایی هستند که در هر دو مذهب وجود دارند و همیشه دامن به آتش اختلافات می زنند که باید در مقابل آنان ایستاد، دومین گروه وهابیت هستند آنان تنها خودشان را مسلمان دانسته و شیعه و سنی را کافر می دانند و مخالف وحدت امت اسلامی هستند جلوی این گروه نیز باید ایستاد و سومین گروه مربوط به اجانب و غربی ها مانند آمریکا و اسرائیل می شود هدف این دسته ایجاد اختلاف بین مسلمانان است تا مانع وحدت امت اسلامی شوند؛ کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی هر سال در مقابل این سه گروه ایستاده و موثر عمل کرده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه وحدت پیامی عقلانی است، اظهار داشت: اختلاف پیامی شیطانی است و مردم پیام عقلانی را بهتر از پیام شیطانی می پذیرند؛ کنفرانس وحدت وظیفه سنگینی بر عهده دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی راه رسیدن به وحدت را بازگشت به آموزه های اسلامی و قرآنی بیان و عنوان کرد: تعجب آور است کسانی که این آموزه ها را می خوانند اما در عین حال دامن به آتش اختلاف می زنند، معمولا زمانی که صحبت از وحدت می شود به سراغ آیه ۱۰۳ آل عمران می روند در این جا حبل الله به معنای قرآن کریم است که تاکید دارد تفرقه ایجاد نکنید همچنین در آیه ۱۰۵ این سوره مسلمانان را از اختلاف باز می دارد و می فرماید مانند کسانی که ایجاد اختلاف کردند نباشید؛ حال مایه تعجب است کسانی که این آیه را می بینند اما دامن به آتش اختلاف می زنند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم تعبیرات بسیار مهمی درخصوص اهمیت وحدت و اجتناب از اختلاف دارد، عنوان کرد: در سوره انفال خداوند می فرماید: از خدا اطاعت کرده و با یکدیگر نزاع نکنید این نزاع سبب سستی شما شده و روح مذهب نابود می شود؛ روح مذهب وحدت است زمانی که مسلمانان با یکدیگر نزاع می کنند و دچار اختلاف می شوند اتحاد آنان نابود شده و این سرآغاز بدبختی خواهد بود؛ تندروها و وهابیت به این تعابیر اعتنایی ندارند.

این مرجع تقلید به آیه ۶۵ سوره انعام اشاره و اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرماید: پیامبر من به آنان بگو خداوند قادر است شما را به سه عذاب ساعقه، زلزله و ایجاد اختلاف مجازات کند؛ بنابراین ایجاد اختلاف همانند بلای زلزله و صاعقه می ماند بر این اساس تندروها و وهابیت چگونه می توانند با خواندن این آیات به دنبال ایجاد اختلاف هستند؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می فرماید از مشرکین نباشد کسانی که تفرقه ایجاد کردند و به گروه هایی تبدیل شدند؛ قرآن کریم تفرقه را برابر با شرک می داند، حال وهابیت یا این آیات را نخوانده و یا با آن آشنایی ندارند برای همین به اختلافات دامن می زنند.

وی با بیان اینکه در عصر کنونی وحدت اسلامی حرف اول را می زند، ابراز کرد: مسلمانان قدرت بزرگی در عالم هستند به شرط آنکه اتحاد خود را حفظ کنند، دشمن برای اینکه این قدرت را در مقابل خود نبیند و منافعش به خطر نیوفتد اقدام به نابودی آن توسط خودش کرده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ایجاد اختلاف بین مسلمانان را حربه دشمن دانست و ادامه داد: آنان حتی گروهی به نام داعش ایجاد کردند تا به اسم اسلام آنان را به جان مسلمانان بیندازند، دشمن به خاطر اینکه خودش مستقیم وارد جنگ نشود جوامع اسلامی را به جان هم می اندازد، اگر امت اسلامی به آموزه های قرآنی بازگردند می توانند به اتحاد دست یابند.

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: وهابیت و تندروها بازیچه دست اجانب هستند برای همین با وحدت مسلمانان مبارزه می کنند؛ کنفرانس خدمات مهمی انجام می دهد و همه باید به این کنفرانس اهمیت داده و تصمیمات آن را اجرا کنند تا هر سال قویتر از سال گذشته توطئه های دشمنان را خنثی و وحدت را در جوامع اسلامی تقویت کنند؛ وحدت عبادت و موافق با آموزه های اسلامی است./۸۱۳/پ210/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات