۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۶۶۸۶۹۶
حجت الاسلام حکیمیان عنوان کرد؛

فاصله مسؤولان از چارچوب فکری امام و رهبری در رابطه با حکومت اسلامی

فاصله مسؤولان از چارچوب فکری امام و رهبری در رابطه با حکومت اسلامی
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: امام راحل بر «دولت خدمت گزار» تأکید داشتند و می فرمودند دولت ما باید خادم و خدمتگزار باشد و امور مسلمین را مدیریت کند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی محمد حکیمیان رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عصر امروز در آیین اختتامیه کنفرانس مجازی بین المللی بحران کرونا و مسؤولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به سلامت همگانی با بیان اینکه امروز همه پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی باید به سؤالات مربوط به بحران کرونا پاسخ دهند، گفت: ما باید به این سؤال پاسخ دهیم که آیا آنچه را که ایجاد کرده ایم شایسته برخورد با این شرایط کرونایی بوده است یا نه؟

وی با اشاره به اینکه امروز مشاهده می کنیم آمریکا که خودش را قله تمدن امروز می دید در مقابل کرونا کم آورده است، اظهار داشت: تمام نظریه پردازان و اندیشمندانی که در این زمینه قلم فرسایی می کنند و بیشتر از آنها حوزه علمیه، وظیفه دارند حکومت اسلامی جوان را در حدود بالایی پشتیبانی کنند.

حجت الاسلام حکیمیان خاطرنشان کرد: امروز اندیشمندان باید نشان دهند که نظام اسلامی که با این حجم از موانع بین المللی مواجه است در مقابله با بحران هایی همچون کرونا چه ایده هایی می تواند داشته باشد.

وی بیان کرد: باید دانست که طرح مداخله در امور مردم نزد همه فقها، امری پذیرفته شده است و این موضوع را در کتب فقهی و آثار فقهای بزرگ می توان مشاهده کرد؛ البته برخی از فقها قائل به ولایت فقیه نبوده و می گویند دخالت در امور جامعه و مردم در حدود امور حسبیه جایز است؛ برخی دیگر نیز می گویند امور مسلمانان باید توسط فقهای جامع الشرایط حل شود و حتی اگر فقها حضور نداشتند، آن امور باید توسط عدول مؤمنان مورد حل و فصل قرار گیرد.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: برخی دیگر از فقها نیز قائل به ولایت فقیه در حدودی که قانون اساسی پذیرفته است، هستند، یعنی ولی فقیه را ناظر، کنترل کننده و در مواقعی دستور دهنده می دانند؛ برخی دیگر همچون امام خمینی(ره) قائل به ولایت مطلقه فقیه بوده اند.

وی با بیان اینکه بین «حق» و «وظیفه» تفاوت های بسیاری وجود دارد، عنوان کرد: ما وظیفه داریم نسبت به امور مسلمانان اقدام داشته باشیم؛ همواره مشاهده کرده ایم که امام راحل بر «دولت خدمت گزار» تأکید کرده اند؛ در ذهن ایشان این اندیشه وجود داشت که دولت ما یک دولت خادم و خدمتگزار است و باید امور مسلمین را مدیریت کند و حتی در برخی مواقع لازم است که در امور فردی افراد دخالت کنند تا امور آنها را به سرانجام برساند.

حجت الاسلام حکیمیان با اشاره به اینکه جامعه ما باید از مدیریت متعالی الهی در جهت کمال خودش برخوردار باشد، بیان داشت: در فلسفه کلامی ما جامعه و دنیای هستی رو به تعالی در حال حرکت است، زیرا ما قائلیم جهان هستی که ما بخشی از آن تعریف می شویم، جهانی است که جلوه خداوند بوده و به سوی کمال در حرکت هست؛ امورات انسان ها نیز باید در همان جهت حرکت داشته باشد.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه به اهداف عالیه انقلاب اسلامی اشاره و بیان کرد: ما در چهار دهه گذشته فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده ایم، اما در نگاه کلی بعد از انقلاب جامعه ای رو به جلو داشته ایم، اگر چه در برهه هایی از زمان توسط برخی مدیران داخلی و عوامل خارجی با مشکلاتی مواجه بوده ایم؛ امروز با دلیل محکم می توان گفت چین و روسیه امروز در مقابل این حجم از تحریم ها توان ایستادن ندارند.

وی با بیان اینکه امروز باید دانست تحریم نیز ضررش کم تر از کرونا نبوده است، تصریح کرد: چه بسیار بیمارانی که بخاطر تحریم ها از بین رفته اند؛ امروز صدای مظلومیت کشور ما شنیده نمی شود، بنابراین باید ساختاری را ایجاد کنیم که بتوانیم نه تنها از بحران ها عبور کرده، بلکه جامعه را بهتر از قبل اداره کنیم.

حجت الاسلام حکیمیان تأکید کرد: امروز در بخش فرهنگ، امنیت و دفاع، بهداشت و سلامت، اشتغال، حقوق و سیاست نتوانسته ایم یک نظام ایجاد کنیم؛ ما زمانی پیشرفت می کنیم که یک انضباط و هارمونی بین همه مجموعه ها و نهادها داشته باشیم؛ متأسفانه چند جانبه گرایی ها سبب شده است به برخی اهداف خود نرسیم.

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مبنای فقهی صحیح حضرت امام خمینی (ره) این است که ولایت باید در تمام امور جاری باشد، مطرح کرد: ما هر کجا تحت اوامر رهبری عمل کرده ایم شاهد جهندگی و پیشرفت بوده ایم؛ امروز ارتش و سپاه چون نگاه ولایتمدارانه به اوامر رهبری دارند و همراه ایشان حرکت کرده اند، توانسته اند پیشرفت های روزافزون داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت در کشور باید در همه امور یکپارچه شده و تحت امر ولایت قرار گیرد، اضافه کرد: مسؤولان باید هماهنگ با ولایت حرکت کرده و جهادی کار کنند؛ متأسفانه ما در هیچ دوره ای شاهد این هماهنگی مدیریتی نبوده ایم؛ دولتمردان باید هارمونی را رعایت کرده و مجلس باید قوانین را منظم کند تا کشور در یک مسیر قرار بگیرد و از چندجانبه گرایی پرهیز شود.

حجت الاسلام حکیمیان در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه امروز مردم ما قانون مداری را یک وظیفه شرعی تلقی نمی کنند، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به تمدن و فرهنگ مناسب باید در یک هارمونی قرار گیریم؛ امروز متأسفانه در بحران کرونا شاهد هستیم که برخی رعایت اصول بهداشتی را برای خود الزام آور نمی بینند، این در حالی است که برخی کشورها بخاطر فرهنگ مناسبی که دارند از این طریق توانسته اند کرونا را مهار کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دوری از احکام اسلامی سبب پدید آمدن تبعیض طبقاتی و مشکلاتی همچون فقر در کشور شده است، افزود: امروز منابع کشور دولتی شده و آنگونه که شایسته است برای زیرساخت ها مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ در حالی که اگر از آنها به درستی استفاده می کردیم امروز یک جامعه نسبتاً منسجم و ثروتمند را شاهد بودیم.

حجت الاسلام حکیمیان خاطرنشان کرد: امروز باید نظرات امام خمینی(ره) در رابطه با حکومت اسلامی مورد بازخوانی قرار گیرد؛ به نظر می رسد ما موارد زیادی از چارچوب فکری حضرت امام و رهبر معظم انقلاب در رابطه با حکومت اسلامی فاصله بسیاری گرفته ایم؛ امروز جامعه علمی باید در راه احیای مکتب ناب امام که برخاسته از تفکر علوی است حرکت کند.

اگر قوانین و احکام اسلام را به درستی اجرا کنیم به کشوری تبدیل خواهیم شد که حتی غربی ها نیز آرزوی حضور در ایران را خواهند داشت، نه اینکه شاهد باشیم جوانان ما دلباخته کاخ های شیشه ای آنها هستند؛ ما در برابر منابع انسانی خودمان مدیون هستیم و باید توجه داشته باشیم که موظفیم حکومت علوی برآمده از اراده مردم را به دنیای مدرن و تشنه معنویت معرفی کنیم./841/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
درود بر سربازان افتخار آفرین ولایت.خدا حفظتون کنه
0
0