۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۶۶۹۸۹۷

تلاش گروه های شیعه عراق برای احیای ائتلاف بزرگ

تلاش گروه های شیعه عراق برای احیای ائتلاف بزرگ
یک نماینده ائتلاف دولت قانون عراق گفت که امکان تشکیل دوباره ائتلاف بزرگ شیعیان به نام «التحالف الوطنی» وجود دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «حسین المالکی» نماینده ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» امروز (یکشنبه) در خصوص احتمال احیای ائتلاف بزرگ و جامع «التحالف الوطنی» سخن گفت.

او به وبگاه البغداد الیوم گفت که گروه های هفتگانه شیعه (سائرون، بدر، دولت قانون، النصر، الحکمه، الفضیله و صادقون) دو ماه پیش توافق کردند نشست کمیته هفتگانه را که مدت‌ها برگزار نشده بود را از سر گیرند.

او هدف اصلی این کمیته را از بین بردن اختلافات و دوری از حملات رسانه‌ای به یکدیگر پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عنوان کرد.

المالکی همچنین گفت که کمیته هفتگانه از زمان تشکیل خود تا کنون ۱۰ نشست هفتگی برگزار کرده است که مهم‌ترین مسأله مطرح شده در این جلسات، امکان احیای ائتلاف «التحالف الوطنی» است.

او افزود: «گروه های شیعه همچنان با یکدیگر اختلاف دارند و هنوز نتوانسته‌اند فرد مورد توافقی را برای ریاست کمیته هفتگانه تعیین کنند. در نشست های گذشته نام "طارق نجم" مطرح شد، اما برخی گروهها مخالفت کرده و گفتند که او به حزب الدعوه وابسته است.»

این نماینده عراقی همچنین گفت که کمیته هفتگانه در نشست‌های پیشین خود در خصوص چگونگی حضور و مشارکت در انتخابات پارلمانی سال آتی و اینکه آیا هر گروهی به صورت جداگانه یا در قالب ائتلاف‌ها حضور یابد، بحث و تبادل نظر شد. همچنین گروههای سیاسی توافق کرده‌اند که هر حزب و گروهی حق دارد آزادانه نوع مشارکت خود را در انتخابات تعیین کند.

به گفته وی ایده برگزاری دوباره نشست کمیته هفتگانه پس از اعتراضات سال گذشته مطرح شد. اعتراضاتی که به عقیده المالکی موجب بدنامی برخی گروههای سیاسی شیعه شد و از این رو این ایده که گروههای شیعی باید در یک قالب تجمیع کنند، مطرح شد.

این نماینده عراقی افزود: «در این کمیته "نوری المالکی" رئیس ائتلاف دولت قانون، "هادی العامری" رهبر سازمان بدر، "قیس الخزعلی" رهبر جنبش عصائب اهل الحق، "عبدالحسین الموسوی" از فراکسیون الفضیله، سید "عمار الحیکم" از جریان حکمت، "حیدر العبادی" از ائتلاف النصر و نمایندگانی از ائتلاف السائرون به رهبری مقتدی صدر حضور دارند.»

المالکی تأکید کرد که تلاش‌ها همچنان برای احیای ائتلاف بزرگ «التحالف الوطنی» از طریق گفت‌و‌گوها و مشورت‌ها میان اعضای کمیته برقرار است و همچنین اذعان کرد که به ثمر نشستن این تلاش‌ها به علت اختلافات گروههای شیعه، بسیار دشوار است.

ائتلاف «التحالف الوطنی» تنها مصداق وحدت تمامی گروههای شیعه پس از سقوط صدام است که در سال ۲۰۰۵ تشکیل شد و تمامی گروههای سیاسی شیعه ذیل یک ائتلاف در انتخابات پارلمانی حضور یافتند و پس از آن دیگر شاهد وحدت تمامی گروههای شیعه نبوده‌ایم.

این نماینده عضو ائتلاف دولت قانون در ادامه پیش بینی کرد که گروههای صادقون، بدر و دولت قانون با یکدیگر در انتخابات آتی ائتلاف کنند و النصر و الحکمه و سائرون در طرف دیگر باشند. المالکی گفت که هر دو طرف یکدیگر به وابستگی به شرق یا غرب متهم می‌کنند.

«رسول راضی» از رهبران حزب الدعوه نیز به بغداد الیوم گفت که هر گروه سیاسی به طور جداگانه در انتخابات حضور خواهد یافت و پس از مشخص شدن نتیجه رأی‌گیری و میزان رأی هر گروه، ائتلاف‌ها برای تشکیل دولت شکل می‌گیرد. همان مسیری که در دوره‌های قبل نیز شاهد آن بودیم.

انتخابات زودهنگام پارلمانی در عراق قرار است در ماه ژوئن سال آتی میلادی برگزار شود./۹۸۸/

منبع: مردم‌نيوز

ارسال نظرات