۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۶۷۰۵۲۳
حجت الاسلام یوسفی مقدم مطرح کرد؛

وجود نظام معرفتی در قرآن؛ بیانگر عدم وجود اختلاف در آن

وجود نظام معرفتی در قرآن؛ بیانگر عدم وجود اختلاف در آن
رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: عدم وجود اختلاف در قرآن بیانگر آن است که قرآن از یک نظام معرفتی برخوردار است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم در آیین رونمایی و تشریح منشور مرجعیت قرآن کریم که به صورت مجازی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مسأله ای که باید در آن مسیر حرکت کنیم این است که باید به طور دقیق نیازهای امروز جامعه را مورد توجه قرار دهیم و حرکت ما هم باید در همان مسیر باشد و فلسفه منشور مرجعیت علمی قرآن کریم هم تحقق این هدف متعالی است.

وی گفت: انتظار امروز از پژوهش های قرآنی با انتظارات گذشته متفاوت است؛ یکی از عللی که در حوزه علوم انسانی نتوانسته ایم به سامان برسیم و به اهداف خود که اسلامی سازی علوم است، دست یابیم و در حوزه نظام های معرفتی و اجرایی نتوانسته ایم آن چنان که باید و شاید اندیشه دینی را استخراج و به آن عمل کنیم، این است که قرآن هر چند که مورد استفاده قرار گرفته است اما محور اصلی قرار نداده ایم.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: باید نگاه خود را به قرآن عوض کنیم و این که در روایات آمده که تمسک به قرآن و سنت راهگشا و راه نجات امت است، یکی از ابعاد مهم تمسک، تمسک به سیستم و نظام معرفتی و علمی قرآن کریم است.

وی با بیان این که قرآن کتاب هدایت است، افزود: وقتی که ما سراغ نظام های معرفتی لیبرالیسم می رویم، می بینیم که این نظام ها و مادی گری به طور مطلق در حوزه ارزش های انسانی ورود پیدا کرده اند و به انسان ها جهت می دهند و در مسائل علمی و سیاسی هدایت می کنند؛ اگر شما هدایت قرآن را منوط و منحصر به حوزه مبدأ و معاد کنیم، با رسالت قرآن همسویی ندارد؛ اگر قرآن کتاب نور است، باید نورانیت قرآن در تمام عرصه ها وجود داشته باشد.

حجت الاسلام یوسفی مقدم اظهار داشت: در قرآن کریم آیات فراوانی وجود دارد که انسان ها را دعوت می کند که با قرآن تعاملی داشته باشد که در زندگی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی آنها اثرگذار باشد؛ نگاه قرآن به عالم افلاک و نظام طبیعی، نگاه خاصی است.

وی با اشاره به آیه 82 سوره نسا گفت: قرآن در آیات فراوانی این نگاه سیستمی و معرفتی نظام مند از خود به ما نشان می دهد؛ اگر قرآن از سوی غیر خدا بود، در آن اختلاف فراوانی پیدا می شد و عدم وجود اختلاف در قرآن بیانگر آن است که قرآن از یک نظام معرفتی برخوردار است و مدعی هستیم که در قرآن اختلافی وجود ندارد.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: اقامه دین در قرآن کریم از نگاه قرآن وقتی امکان پذیر است که ما نگاهی سیستمی و نظام مند به قرآن کریم داشته باشیم و در این صورت بحث اقامه دین تحقق پیدا می کند.

وی افزود: منشور مرجعیت علمی قرآن کریم نگاه به مطالعه تجزیه ای و موضوعی به قرآن کریم نیست، بلکه نگاه سیستمی به معارف قرآن است؛ هر آیه ای باید در تمام موضوعات و مطالب و آیات مربوط به آن با نگاه تفسیر تربیتی استخراج و استجماع شود و از جمع آنها نگاه مهندسی داشته باشیم.

حجت الاسلام یوسفی مقدم اظهار داشت: باید قرآن را مورد مطالعه قرار دهیم و سیستم معرفتی قرآن را از متن آن استخراج کرد و بر این اساس، به تحلیل وقایع، سیستم ها و موضوعات خارجی بپردازیم.

وی گفت: آنچه که امروز به آن نیاز داریم، نگاه سیستمی و معرفت نظام مند به قرآن است و این راه تأثیرگذاری قرآن بر علوم می باشد./841/د102/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی مع الحق
Iran, Islamic Republic of
۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
فراگیری روش‌های تحقیق تخصصی لازمه فعالیت پژوهشگران قرانی است.
0
0