۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۷۲۷۵۸
یادداشت؛

حادثه ششم ژانویه، خط بطلانی بود بر نظریه پایان تاریخ فوکویاما

حادثه ششم ژانویه، خط بطلانی بود بر نظریه پایان تاریخ فوکویاما
حادثه ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا خط بطلانی بود بر نظریه پایان تاریخ فکویاما.آمریکا را باید به قبل و بعد کنگره تقسیم کرد و از یک بحران جدید در سیاست این کشور سخن گفت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حادثه ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا خط بطلانی بود بر نظریه پایان تاریخ فوکویاما.آمریکا را باید به قبل و بعد کنگره تقسیم کرد و از یک بحران جدید در سیاست این کشور سخن گفت.آمریکا در یک رقابت سیاسی و اقتصادی با کشورهای قدرتمندی همچون روسیه و چین بود و تمام تلاش این کشور پیروزی در این رقابت بود اما بعد از فتح کنگره این سیر افول جهانی با سرعت بیشتری درحال پیشروی است.آمریکای بعد از فتح کنگره دچار از هم گسیختگی سیاسی میشود و با مساله ای بنام غیریت سازی مواجهه خواهد شد.

غیریت سازی یعنی اینکه همه افراد جامعه از حزب ها و گروه های مختلف همدیگر را دشمن تلقی کنند و هر کدام دیگری را عامل خارجی بداند.

وقتی کشوری با مساله غیریت سازی روبرو شد به شکل نرمی تمام گروههای متضاد خود را بوجود می آورد و افراد درون سیستم را به ضد خود تبدیل میکند.

مساله غیریت سازی نتیجه اقداماتی است که خارج از چهارچوب های قانونی و حاکمیتی توسط الیت سیاسی جامعه رخ میدهد و نتیجه آن بوجود آوردن گسل هایی در بدنه سیاسی کشور میشود و خارج شدن از آن نیازمند زمان طولانی مدت است.

فرقی نمی کند که یک کشور توسعه یافته باشی یا یک کشور درحال توسعه، در هر کدام از این دو سیستم اقدامات خارج از مناسبات حاکمیتی در عرصه های سیاسی منجر به بحران سیاسی در عرصه داخلی می شوند و تمامی احزاب و گروههای سیاسی را متشنج میکند.البته بوجود آمدن بحران های سیاسی در کشورهای درحال توسعه آنها را با مخاطرات جدی تر مواجهه میکند.

افرادی که باعث بوجود آمدن بحران های سیاسی غیریت ساز میشوند حیات سیاسی خود را نه فقط از بعد داخلی بلکه از منظر بین المللی نیز از دست میدهند.

ترامپ این روزها نه تنها از جامعه آمریکا طرد شده بلکه از جامعه جهانی نیز درحال طرد شدن است، اما طرفداران افراطی او و تفکر رادیکال و به دور از منطق سیاسی وی بعنوان تهدیدی بزرگ برای امنیت آمریکا باقی خواهد ماند.

نتیجه آنچه که از اتفاقات کنگره آمریکا بدست می آید اگرچه نتوان از آن بعنوان فروپاشی آمریکا نام برد آما یک افول سیاسی بزرگ برای آمریکا بعد از افول اقتصادی این کشور در رقابت با چین بوده است.

مشاجرات و دعواهای سیاسی در جامعه امریکا همچنان ادامه دار خواهد بود.

ابوذر غفاری

ارسال نظرات