۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۶۷۴۲۰۲
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

بقای انقلاب وابسته به حیات هیئات و مساجد است

بقای انقلاب وابسته به حیات هیئات و مساجد است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری مسجد را محور انقلاب دانست و گفت: با مساجد و هیئات انقلاب کردیم و ازاین‌پس نیز بقای انقلاب به زنده بودن هیئات و مساجد بستگی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در آئین تجلیل از هیئتی‌ها و مداحان پیشکسوت در عرصه انقلاب اسلامی خراسان شمالی، با بیان اینکه در دین اسلام ساختارهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد، به تبیین نقش و اهمیت مساجد، هیئات مذهبی و مراکز دینی به‌عنوان یکی از ساختارهای اصلی مسائل فرهنگی اجتماعی جامعه اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به ساختارهای اقتصادی و مالی اسلامی، اظهار کرد: زکات یکی از ساختارهای اقتصادی مکتب اسلام و جزء واجبات دینی است و اگر این فریضه الهی به نحو کامل انجام گیرد بسیاری از مشکلات اجتماعی ازجمله فقر از جامعه رخت برمی‌بندد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری خمس را یکی دیگر از ساختارهای اقتصادی جامعه اسلامی دانست و افزود: اگر مردم به موضوع خمس اهتمام مناسبی داشته باشند، می‌توان بسیاری از کارهای فرهنگی را با بودجه خمس اداره کرد و کار را بدون نیاز به بودجه‌های دولتی پیش برد.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی در ادامه با اشاره به ساختارهای فرهنگی اجتماعی جامعه اسلامی، مسجد را یکی از مهم‌ترین این ساختارها برشمرد و اضافه کرد: مساجد با مشارکت مردم و قربه الله احداث شده و با کارکردهای چندگانه خود، مرکز تجمع مردم در زمینه‌های مختلف عبادی، اجتماعی، سیاسی و ... می‌شوند.

وی تصریح کرد: مسجد فقط عبادتگاه نیست؛ بلکه محلی برای آموزش، تعلیم و تربیت، وعظ و موعظه، بسیج شدن و برنامه‌ریزی برای مبارزه با دشمن در عرصه‌های عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ... است و همه این موارد امکان اجرایی شدن در مسجد را دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: امام نیز در همین مراکز دینی تربیت یافت و در حوزه‌های علمیه و با بودجه‌های دینی رشد کرد و اسلام‌شناس و مفسر و عارف به معارف دینی شد و بعد در قالب مساجد و هیئات انقلاب و حرکت خود را آغاز و همه را در داخل مساجد و هیئات سازمان‌دهی کرد.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی اضافه کرد: هر مجموعه‌ای هم که می‌خواست با امام کار کند باید به مساجد و ساختارهای مذهبی می‌آمد.

وی با بیان اینکه امام مردم را به‌گونه‌ای تربیت کرد که آن‌ها مبارزه با ظلم و ستم، برچیدن بساط ظالمان و زیر بار ننگ و ظلم نرفتن را ارزش و آرمان خود دانستند، افزود: امام راحل هیئات و مساجد را انقلابی بار آورد و بعد آن‌ها را آتش به اختیار کرد؛ به‌گونه‌ای که وقتی امام در تبعید بود مردم خودجوش به صحنه می‌آمدند و راهپیمایی و تظاهرات می‌کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: در جریان مبارزات انقلابی مطامع مادی به هیچ عنوان مطرح نبود و اشاره امام کافی بود که همه برای دین به صحنه بیایند؛ زیرا اگر بحث مال دنیا و منافع دنیوی در میان می‌بود افراد جانشان را تقدیم نمی‌کردند؛ اما چون بحث دین و آخرت و قیامت بود مردم تا پایان به پای صحبت‌های امام ایستادند و شهید شدند؛ به‌گونه‌ای که در همین استان ما در جریان مبارزات انقلابی 11 نفر شهید شدند.

وی با بیان اینکه این تظاهرات و حرکت‌ها از مسجد آغاز می‌شد و درواقع مسجد محور قیام و خیزش بود، افزود: با مسجد و حسینیه‌ها و هیئات انقلاب کردیم و ازاین‌پس نیز بقای انقلاب به زنده بودن هیئات و مساجد بستگی دارد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات