۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۶۷۵۲۱۴
کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی:

نیازهای فرهنگی کشور شناسایی شود

نیازهای فرهنگی کشور شناسایی شود
حجت الاسلام منصوری گفت: نیازهای فرهنگی کشور خوب شناسایی نشده اند یا بهتر بگویم متولیان امر کم کاری داشتند، نیازهای فرهنگی باید خوب شناسایی و احصا شود.

حجت الاسلام حسن منصوری کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با اشاره تحقق شعار جهش تولید از طرف نهادهای فرهنگی گفت: نامگذاری هر سال توسط مقام معظم رهبری با عنایت به آیات و روایات اسلامی و برگرفته از مکتب اسلام راستین ناب محمدی است.

 رئیس سابق ستاد گنگره شهدای روحانی کشور بیان داشت: رهبری دیده بان و هدایتگر نظام، با درایت و تیزبینی بی نظیر خود چالش ها و مشکلات پیش روی جامعه را رصد و هر ساله در قالب شعار سال همه مسئولین و مردم را به تلاش و کوشش وا می دارند.

وی با اشاره به  آیه ۶۰ سوره انفال افزود: وظیفه هر انسان آزادیخواه و عزت خواه این است که تمام تلاش خود را در راه حفظ ارزشها و اصول و اعتقادات دینی به کار گیرد و در مقابل خوی استکباری دشمن بایستد، این آیه شریفه دستور آماده باش همه جانبه به مسلمانان می دهد، هم در حوزه نظامی و هم در سایر حوزه ها، خصوصا در بحث خطیر فرهنگی که از سایر حوزه ها حساس تر و مهم تر است.

منصوری خاطر نشان کرد: رهبری در این زمینه می فرماید فرهنگ از اقتصاد هم مهم تر است چرا که فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می کنیم شما به ناچار هوا را تنفس می کنید چه بخواهید و چه نخواهید، اگر این هوا تمیز باشد آثاری در بدن شما دارد و اگر این هوا کثیف باشد آثار دیگری دارد، فرهنگ یک کشور مثل هواست.

کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی ابراز داشت: اگر کسی در حوزه فرهنگ بتواند با دشمن مقابله کند در سایر حوزه ها توانایی استقامت را دارد ولی اگرکوتاه بیاید یقیناً نمی تواند در سایر حوزه ها موفق بشود، امروزه که جنگ ما با دشمن جنگ نرم و فرهنگی است باید بدانیم دشمن در این میدان با تمام توان به میدان آمده است و پرده از چهره برداشته است و صراحتاً اعلام جنگ نموده است، باید تمام توان استعداد و امکانات را در مقابل دشمن بسیج کرد و امروزه با توجه به حملات شدید دشمن وظیفه همه دستگاه‌ها مراکز و سازمان های فرهنگی این است که بدون واهمه، ترس و تعارف به وظیفه خود به جِد عمل کنند.

وی در پاسخ به چرایی عدم موفقیت در تحقق شعار سال  اظهار داشت: مراکز فرهنگی کشور مدتها در حال آفند به سر می‌برند و از سر سفره انقلاب ارتزاق می کنند تا یک روزی بتوانند به حملات و هجمه های دشمن پاسخ بدهند؛ مشکل اقتصاددانان ما مشکل فاصله با فرهنگ اسلامی است باید در این زمینه اقدامات موثر بر اساس دستورات دین مبین اسلام انجام بشود.

منصوری اذعان داشت: نیازهای فرهنگی کشور خوب شناسایی نشده اند یا بهتر بگویم متولیان امر کم کاری داشتند و بعضا خوراک و داروی اشتباهی به بدنه جامعه تزریق کرده اند، نیازهای فرهنگی باید خوب شناسایی و احصاء شود.

پژوهشگر مسائل فرهنگی افزود: نیازهای فرهنگی جامعه ما باید توسط مدعیان فرهنگی کشور امثال سازمان تبلیغات اسلامی ارشاد و صدا و سیما و سایر مراکز فرهنگی اولویت بندی بشود بعد از شناسایی و اولویت‌بندی مسائل فرهنگی اقدامات جدی و لازم و فراگیر توسط آنان انجام بشود، با نگاه عالمانه و کارشناسانه در می یابیم متولیان نتوانستند یا نخواستند به وظایف خود عمل نمایند در حالی که گوشت و پوست و استخوان آنها از بودجه‌های فرهنگی کشور رشد و نمو کرده است، تولیدات فرهنگی امروز یک فریضه است هم شرعا هم قانونا و هم اخلاقاً.

منصوری در پاسخ به نمره دولت در تحقق شعار جهش تولید ابراز داشت: بنده عملکرد فرهنگی دولت را بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنم و باید بگویم مقوله فرهنگ در دولت فعلی مغفول محروم و به معنای واقعی کلمه مرحوم شده است و خیلی از عدم توفیقات یقیناً از بی توجهی است تهیه محتوا اعم از تدوین فیلم های جذاب و راهگشا متنوع مورد نیاز جامعه از وظایف متولیان فرهنگی کشور است، متاسفانه یا اقدامات انجام نشده است و یا برعکس آن اتفاق افتاده است که یقیناً نتایج منفی به همراه آورده است.

وی در پاسخ به راه حل پیشنهادی خود بیان کرد: دولت اسلامی وظیفه حفظ و حراست از ارزشها و اعتقادات مردم را بر عهده دارد و باید در این عرصه پاسخگوی فرد فردِ جامعه باشد، هرکسی در حفاظت از ارزش های فرهنگی کوتاهی کند و باعث فاصله بین نسل ها و دین و فرهنگ جامعه شود بدون تعارف دزد دین مردم است و دزدی در اعتقادات مردم قابل گذشت نخواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم نقش فرهنگ و دستورات آن را در کشور پررنگ تر کنیم اولاً باید بین تصمیم‌گیران فرهنگی و دین و ارزش ها و اصول آشتی ایجاد کنیم ثانیاً باید فاصله بین باید های فرهنگی و واقعیت های موجود که می رود تا قطار فرهنگی کشور را تا لبه پرتگاه و سقوط قرار بدهد تا متاسفانه جان مسافران را در معرض خطر قرارگیرد کم و کمتر گردد ثالثاً رجوع به منابع اسلامی و توجه به آن لازمه پیشرفت فرهنگ کشور است، رابعاً انتصاب مشاوران فرهنگی قابل اعتماد هم می تواند، دگرگونی در وضعیت فرهنگی نابسامان کشور ایجاد بکند.

ارسال نظرات