۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۷۶۴۱۷
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی

ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی
رییس پژوهشگاه فقه نظام گفت:امروز وظیفه حوزه های علمیه سنگین‌تر شده و حوزه های علمیه باید نیازها و مسائل عینی جامعه را مد نظر قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری و رییس پژوهشگاه فقه نظام، پس از بازدید از بخش های مختلف خبرگزاری رسا، در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی حاضر شد و در نشست ظرفیت های فقه در نظام سازی و تمدن سازی به سخنرانی پرداخت. 

انقلاب اسلامی با هدف ساخت تمدن بزرگ اسلامی آغاز شد

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه انقلاب اسلامی با هدف ساخت تمدن بزرگ اسلامی آغاز شد، گفت: مسیری که امام راحل آغاز کرد و از سوی رهبر معظم انقلاب نیز دنبال می شود، مسیری است که منجر به احیای تمدن اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) خواهد شد.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه تمدن اسلامی، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب پنج گام برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی ترسیم کردند که دو گام آن یعنی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی محقق شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه گام سوم تمدن سازی اسلامی، ایجاد دولت اسلامی است، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب تصریح دارند که هنوز به دولت اسلامی دست پیدا نکردیم؛ همچنین گام چهارم رسیدن به جامعه اسلامی و گام پنچم دستیابی به تمدن اسلامی است.

م/لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی اسلامی

وی با بیان اینکه دولت اسلامی به معنای حاکمیت اسلام بر ساختارهای نظام است، افزود: باید تمام شئون و ساختارهایی که برای اداره کشور تشکیل شده، بر پایه قوانین اسلام باشد؛ دولت اسلامی اعم از قوه مجریه، قوه مققنه و قوه قضاییه است.

لزوم بر بهره گیری از ظرفیت های فقه در نظام سازی و دولت سازی اسلامی

رییس پژوهشگاه فقه نظام ضمن لزوم بر بهره گیری از ظرفیت های فقه در نظام سازی و دولت سازی اسلامی گفت: در گام نخست باید نظریه ها، برنامه ها و خط مشی دولت اسلامی تدوین شود و در گام دوم باید دولتمردان شرائط مد نظر اسلام ایجاد کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نظریه ولایت فقیه به عنوان مکتب اسلام توسط امام راحل ترسیم شد؛ اما توسعه این نظریه، به تمام ساختارهای نظام، امری ضروری بوده که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: در مرحله نخست، باید مبانی برنامه اسلامی، کار گزاری اسلامی و ساختار و سازمان های اسلامی را از دل دین استخراج کنیم. در مرحله بعد باید مکتب اسلام را در عرصه سیاست، فرهنگ، ارتباطات، هنر و قانون گذاری تدوین کنیم. همچنین در مرحله سوم تدوین اسناد بالادستی و در مرحله چهارم تدوین قوانین و ساختارها صورت گیرد. 

تدوین مبانی و مکاتب اسلامی کار فقهاست

وی با بیان اینکه تدوین مبانی و مکاتب اسلامی کار فقهاست، گفت: تمدن اسلامی پنچ گام دارد که گام سوم دولت سازی است که در این گام نیازمند سه رکن هستیم که نظریه؛ ساختار و نیروی انسانی از جمله این ارکان شمرده می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه بسیاری از اسناد بالادستی کشور و دولت بر مبانی اسناد غربی و سکولار تدوین شده، گفت: سند 2030 در آموزش و پرورش و همچنین سند آتن در معماری و شهرسازی بر اساس فرهنگ غرب در کشور تدوین شده که حتما این اسناد نیاز به بازنگری دارد.

لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی اسلامی

وی در ادامه سخنان خود به الزامات و موانع ایجاد تمدن و نظام اسلامی اشاره کرد و افزود: نظام اسلامی باید تأمین مالی حوزه های علمیه را برعهده گیرد زیرا کار تدوین مکتب و اسناد بالادستی فعالیت هایی هزینه بر خواهد بود؛ از این رو باید نظام اسلامی در این زمینه به حوزه های علمیه کمک کند.

بودجه تمام مراکز حوزوی کمتر از بودجه دو دانشگاه معتبر

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: افرادی که نسبت به بودجه حوزه های علمیه عکس العمل منفی نشان می دهند، معمولا مخالف حضور دین در عرصه اجتماعی هستند، در حالی که بودجه تمام مراکز و نهادهای حوزوی در کشور، کمتر از بودجه دو دانشگاه معتبر در سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه باید رویکرد حوزه نسبت به حاکمیت، توجه دادن به نیازهای امروز نظام اسلامی قرار گیرد، گفت: امروز حوزه های علمیه نیازها و مسائل عینی جامعه را مد نظر قرار دهند، زیرا بدون توجه به این امر، نمی توان مکتب اقتصادی و اسناد بالادستی را طبق نیازهای جامعه تدوین کرد.

الزامات و موانع ایجاد تمدن و نظام اسلامی

رییس پژوهشگاه فقه نظام در ادامه به موانع پیوند نظام و حوزه اشاره کرد و گفت: نگاه نادرست و غلطی وجود دارد که نظام نباید به حوزه کمک کند؛ در صورتی که باید حوزه ها توسط نظام اسلامی حمایت شود تا اینکه حوزه ها در خدمت حاکمیت قرار گیرند. 

م/لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه وظیفه دولت اسلامی احیای مساجد است، اظهار داشت: بودجه های فرهنگ در فرهنگسرا، سینما و ورزش صرف می شود؛ اما به بهانه ای که مسجد باید مردمی اداره شود، دولت مردان بودجه ای به مساجد اختصاص نمی دهند.

رییس پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: برخی نگاه متحجرانه به حوزه و اسلام دارند و اسلام را به دین فردی تقلیل داده اند از این رو افرادی که منکر اقتصاد، فرهنگ و هنر اسلامی هستند، موانع مهمی در تمدن سازی اسلامی محسوب می شوند.

 وی به نقش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در تمدن سازی اسلامی اشاره کرد و گفت: این دیدگاه که باید نظام اسلامی حامی حوزه های علمیه باشد و حوزه های علمیه در تمدن سازی و نظام اسلامی نقش مؤثری ایفا می کند، باید از سوی رسانه‌ها برای مردم تبیین شود./998/

ارسال نظرات