۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۷۶۴۴۱
رییس شورای تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

انتخابات بزرگ‌ترین نماد اقتدار و مردم‌سالاری دینی است

انتخابات بزرگ‌ترین نماد اقتدار و مردم‌سالاری دینی است
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام سالاری با اشاره به اهمیت و جایگاه والای انتخابات در نظام اسلامی، گفت: انتخابات بزرگ‌ترین نماد اقتدار و مردم‌سالاری دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی سالاری، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، امروز در نشست مسؤولان فرهنگی استان، با اشاره به اهمیت و جایگاه والای انتخابات در نظام اسلامی، اظهار کرد: انتخابات بزرگ‌ترین نماد اقتدار و مردم‌سالاری دینی است.

این مسؤول گفت: در میان انتخابات‌های مختلف، انتخابات ریاست جمهوری جایگاه و نقش منحصربه‌فردی دارد؛ زیرا رئیس‌جمهور بازوی اجرایی رهبری و نماینده اجرایی مردم است.

وی افزود: بر اساس اصول و اعتقادات دینی حکومت جامعه اسلامی در زمان غیبت به عهده فقیهی است که به‌صورت عام از سوی امام معصوم (ع) به‌عنوان حاکم جامعه اسلامی منصوب شده است، اما همین امر منافاتی ندارد با اینکه فقیه نیز در جهت پیشبرد جامعه با توجه به احکام و قوانین دینی، مشاوران و معاونانی نیز داشته باشد.

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: بر همین اساس در قانون اساسی قوای سه‌گانه پیش‌بینی شده است که یکی از این قوا، قوه مجریه بوده و از آنجا که رئیس آن مستقیماً توسط مردم انتخاب شده و بسیاری از امور اجرایی در حیطه قانون اساسی به او سپرده می‌شود، مهم‌ترین بازوی اجرایی رهبری محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: برای روشن شدن مسئله و تقریب به ذهن می‌توان گفت که رئیس‌جمهور به‌منزله معاون اول رهبری است که امور اجرایی را به عهده دارد، لذا در مقابل رهبر مسؤول است.

حجت‌الاسلام سالاری افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که رأی مردم در صورتی اعتبار می‌یابد که رهبری حکم رئیس‌جمهور را تنفیذ کند، امام خمینی (ره) در تنفیذ احکام رؤسای جمهور زمان خود از تعبیر نصب استفاده می‌کردند و بر همین مبنا بیان می‌کردند که اگر نصب فقیه نباشد، رئیس‌جمهور طاغوت است و همه این‌ها اهمیت ریاست جمهوری را روشن می‌کند.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که تأکید بر اهمیت ریاست جمهوری به این معنی نیست که ما نهادهای دیگر مانند نهاد قضاوت و نهاد قانون‌گذاری را کم‌ارزش تلقی کنیم؛ اما از آنجا که رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود در قانون اساسی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام سالاری ادامه داد: برای مثال اگر نهاد قانون‌گذاری را در نظر بگیریم خواهیم دید که اگر این نهاد بهترین قوانین را نیز تصویب کند، اما یک نهاد اجرایی سالم و باکفایت وجود نداشته باشد این قوانین هیچ‌وقت به منصه ظهور نخواهد رسید، به‌اضافه اینکه بودجه اصلی و عمده کشور نیز در اختیار قوه مجریه قرار دارد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات