۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۷۶۷۶۵
آیت الله نوری همدانی در دیدار رییس دانشگاه آزاد:

ایجاد تفرقه میان مسلمانان از ترفندهای استکبار جهانی است

ایجاد تفرقه میان مسلمانان از ترفندهای استکبار جهانی است
حضرت آیت الله نوری همدانی تلاش غربی ها برای سکولاریزه کردن علوم را مورد توجه قرار داد و گفت: ایجاد تفرقه میان مسلمانان از ترفندهای استکبار جهانی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تبریک اعیاد ماه رجب و شعبان و اشاره به این که انسان دارای ابعاد مختلف سیاسی فرهنگی اجتماعی و اقتصادی است گفت: بعد فرهنگی از سایر ابعاد مهمتر است. اگر بعد فرهنگی طبق فرموده اسلام کامل شود سایر اعمال هم به سمت تکامل خواهد رفت. در آیه ۱۶۴ سوره آل عمران خداوند برای عظمت کار فرهنگی منّت بر سر ما گذاشته است. خداوند منت بر مومنین نهاد که پیامبران از جنس مردم هستند تا مردم حرکات و رفتار انبیاء را دیده، الگو و سرمشق خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در بعد فرهنگی چهار مسیر و سرمشق برای ما وجود دارد، اظهار داشت: سرمشق اول اینکه به جهت اهمیت زیاد آشنا کردن مردم با قرآن، آیات قرآن بر مردم تلاوت شود. و طبق روایات هیچ نعمتی از کتاب خدا بالاتر نیست.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: در مسیر دوم پیامبر اسلام (ص)، اخلاق بد را از مردم دور می کرد و اخلاق خوب را به وجود می‌آورد. دور کردن اخلاق رذیله حسد فساد از مردم و ایجاد اخلاق فاضله تواضع و خیرخواهی از وظایف تربیت اسلامی است. در مسیر سوم قرآن را طبق بیانات اهل بیت (ع) یاد بگیرند به خصوص آیات متشابه را از معدن علم قرا» که همان اهل بیت(ع) باشد تعلیم ببینند.

وی با اشاره به مسیر چهارم که مسیر حکمت و ارزش های ویژه در اسلام است، بیان کرد: انبیا حکمت را به مردم یاد می‌دادند تا آنها متخلّق به اخلاق حسنه و حکمت شوند. هر جمعیتی یکسری ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی دارند. حکمت های قرآنی ارزش‌های اسلامی است که هر کس به آنها دست پیدا کند خیر کثیر به او رسیده است. خداوند همین مطالب را نیز در سوره مبارکه جمعه بیان نموده است اساس کار علمی حوزه و دانشگاه همین دستورات خداوند متعال است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به بحث جدایی حوزه و دانشگاه که ترفند دشمنان است ابراز کرد: مکتب اسلام و امام صادق علیه السلام آن بوده که همه شاگردان در کنار هم تربیت شوند و هیچ جدایی در کار نبوده است. یکی از اعمال استکبار جدایی انداختن بین مسلمین است. الان بین مردم در سوریه عراق یمن و سایر کشورهای اسلامی ایجاد اختلاف میکنند تا با دامن زدن به اختلافات و فرقه فرقه کردند بر مسلمانان تسلط پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه سلطنت و ارباب رعیتی در اسلام جایگاهی ندارد اما دشمن در پی احیای آن می‌باشد مطرح کرد: سلطنت غیر از امامت است. در سلطنت عده‌ای دنبال لذت گرایی بودند کاخ نشینی و فسادها که باعث از بین‌رفتن خودباوری مردم و موجب ذلت آنها شد مورد تایید اسلام نیست. اسلام اتحاد مردم را میخواهد. حوزه و دانشگاه و همه ابعاد جامعه باید با هم متحد باشند. نمونه این اتحاد ، مسخّر شدن غرب و سایر کشورها و حتی تمام ادیان توسط حکومت های اسلامی در قرون گذشته است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه استکبار و جریان‌های استکباری فرهنگ های سکولاری با تغییر فرهنگ ها در کشورهای اسلامی باعث این جدایی شده اند، عنوان کرد: همه این موارد برخلاف خواسته قرآن و اسلام است.پادشاهان در سلطنت باعث ذلیل شدن مسلمانان و دور شدن از خودباوری شده وکاری کردند که چشم امید به سمت غرب دوخته شده و همه چیز وابسته به آنها بود.

وی با اشاره به ادامه آیه 164 سوره آل عمران که گروه‌های دیگری در راستای همان مسیر تربیتی اسلام بعداً به مسلمانان ملحق خواهند شد، اظهار داشت: پیامبر با اشاره به سلمان فارسی فرمود مردمی هموطن سلمان فارسی از ایران اگر علم و ایمان در ثریا هم باشد بر آن دست پیدا خواهند کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: توجه دادن به ثریا، خود اشاره به علوم نجوم و سایر علوم است که در آینده مورد احتیاج مسلمانان خواهد بود. ایرانی ها تحت تعلیمات اسلامی به همه سرزمینها رفتند و گسترش علوم صورت گرفت و این اصطلاحات عربی در علوم مختلف وجود دارد، نشانگر آن است که همه علوم از دنیای اسلام به غرب رفته است.

وی افزود: اما غربی ها آن علوم را سکولار کردند و دیدگاه الهی را از علوم جدا کردند امروز به برکت انقلاب تغییرات خوبی حاصل شده است اما باید یک روزی غرب فهمد مثل شیخ بهایی ابوریحان خواجه طوسی در نتیجه تحول، بیداری و انقلاب در دانشگاه و حوزه های ما دوباره تربیت شده و به وجود خواهند آمد تا زمینه ساز ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند و هر قدم و هر نفس شما زحمتکشان عرصه علم در این مسیر عبادت خواهد بود./841/

ارسال نظرات