۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۷۷۷۳۴

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری
سيد هاشم‌ حسينی بوشهری در سال‌ 1335 در بخش‌ بُردِخون‌ از حوالي‌ بندر ديّر استان‌ بوشهر در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود.

ولادت و تحصیل

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سيد هاشم‌ حسينی بوشهری در سال‌ 1335 در بخش‌ بُردِخون‌ از حوالي‌ بندر ديّر استان‌ بوشهر در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان گشود. پدرش روحانی بود و امورات خانواده را از طریق کشاورزی می گذراند. مادر وی نيز دختر عالمي‌ فرزانه‌ بود و در شكل‌گيري‌ شخصيت ایشان نقش‌ بسزايي‌ ايفا ‌كرد.

پس از پایان دوره دبستان با تشویق پدر شروع به تحصیل در حوزه علمیه بوشهر کرد و پس‌ از طي‌ بخشي‌ از دروس‌ مقدمات‌ راهی‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ شد. در قم‌ درس‎هاي‌ باقيمانده‌ از دوره مقدمات‌ را فرا گرفت‌ و سپس‌ دوره سطح‌ را آموخت‌ و به‌ درس‌ خارج‌ راه‌ يافت‌. وی ضمن‌ شرکت‌ در دروس‌ اخلاق‌ استادان‌ خود به‌ تدريس‌ آنچه‌ آموخته‌ بود ‌پرداخت.

اساتید

وی بخش‌ عمده‌ای از رسائل‌ و مكاسب‌ را نزد مرحوم‌ آيت‌ الله ستوده‌ فرا گرفت.

همچنین بخش‎هايی از رسائل‌، كفايه‌ و قوانين‌ را از محضر آيت‌ الله ميرزا محسن‌ دوزدوزانی استفاده کرد و بسياري‌ از مباحث‌ كفايه‌ را نيز از مرحوم‌ آيت‌ الله پاياني‌ فرا گرفت. با اتمام‌ دروه‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ مرحوم‌ آيت‌ الله العظمی گلپايگانی، آيت‌ الله فاضل‌ لنكرانی، آيت‌ الله تبريزي‌ رفت.

در زمينه‌ اصول‌ نيز مدتي‌ از محضر مرحوم‌ آيت‌ الله ميرزا هاشم‌ آملي‌ بهره‌ برد. سپس‌ يك‌ دوره‌ كامل‌ اصول‌ را از خدمت‌ آيت‌ الله مكارم‌ شيرازی و بخش هاي‌ بسياری را نيز از محضر آيت‌ الله وحيد خراسانی فرا گرفت.

در طي‌ اين‌ سال‎ها در بخش‌ حكمت‌ و عرفان‌ به‌ درس‌ آيت‌ الله حسن‌ زاده‌ آملي‌ و آيت‌ الله انصاري‌ شيرازي‌ رفت‌ و اسفار را نزد اين‌ عالمان‌ وارسته‌ آموخت.

آیت الله حسینی بوشهری

تالیفات

ازتألیفات ایشان می توان به این موارد اشاره کرد:

1ـ شرحی بر كتاب‌ اجتهاد و تقليد عروة‌ الوثقی

2ـ شرح‌ عربی بر كتاب‌ اصول‌ فقه‌

3ـ تقريرات‌ دروس‌ فقه‌ و اصول‌

وی همچنين‌ مقالات‌ و جزوات‌ بسياری به‌ تناسب‌ تدريس‌، در زمينه‌های فقه‌ و اصول‌، اخلاق‌ و تفسير قرآن‌ نگاشته‌ است.

 

مبارزات

فعالیت های سیاسی آیت الله حسینی بوشهری پیش از انقلاب به مبارزه با رژیم طاغوت معطوف شده است. وی این فعالتی ها را از سنين‌ نوجوانی در بوشهر آغاز و در قم‌ نيز آن‌ را پي‌گیری کرد‌. او اعلاميه‌های امام را بين‌ مردم‌ منتشر می ‌كرد كه‌ اين‌ مسأله‌ موجب‌ چندين‌ بار دستگيری و بازجويی از وی شد.

 

فعالیت ها

از جمله فعالیت های ایشان: نائب‌ رئيس‌ و عضو هيأت‌ امناء مركز جهانی علوم‌ اسلامی و سازمان‌ حوزه‌ها و مدارس‌ خارج‌ از كشور، عضويت‌ در هيأت‌ امناء جامعة‌ الزهراء، رياست‌ ممتد مجمع‌ نمايندگان‌ طلاب‌ و فضلای حوزه‌ علميه‌ قم‌ طی پنج‌ دوره‌، مدير مسئول‌ مجله‌ پيام‌ حوزه‌، مدير مسئول‌ هفته‌ نامه‌ افق‌ حوزه‌، قائم‌ مقام‌ مركز مديريت‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌. همچنین ایشان هم‌ اكنون‌ امام جمعه قم، عضو شوراي عالی حوزه‌ علميه‌ قم‌ و نماينده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری هستند و از تاریخ 1399/09/28 ریاست جامعه مدرسین را برعهده گرفته است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
برای آشنایی با ایشان مطلب مختصر و مفیدی بود ممنون
0
0