۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۶۷۸۹۰۲
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

حضرت خدیجه در راه رسالت پیامبر متحمل زحمات و مشقات فراوانی شد

حضرت خدیجه در راه رسالت پیامبر متحمل زحمات و مشقات فراوانی شد
خراسان شمالی - حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: حضرت خدیجه (س) در راه رسالت پیامبر متحمل زحمات و مشقات فراوانی شد و در این راه همه اموال خود را انفاق کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در پیام آدینه این هفته بجنورد، با گرامیداشت سالگرد رحلت حضرت خدیجه کبری (س)، به بیان فضائل و مناقب این بانوی بزرگ پرداخت و اظهار کرد: حضرت خدیجه (س) در راه رسالت حضرت محمد (ص) متحمل زحمات و مشقات فراوانی شد و در این راه همه اموال خود را انفاق کرد؛ اما لحظه‌ای از همراهی و همگامی با نبی مکرم اسلام دریغ نکرد.

وی با تأکید بر الگوبرداری مردم به‌ویژه بانوان از این بانوی بزرگ دنیای اسلام، افزود: اگر جامعه ما و به‌ویژه زنان جامعه حضرت خدیجه (س) را الگوی خود قرار دهند جامعه از بسیاری از مشکلات اجتماعی فاصله گرفته و به مدینه فاضله نزدیک می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع)، به تبیین نقش این امام همام در مبارزه با جریان نفاق، گفت: مبارزه با نفاق توسط امام حسن (ع) مبارزه خاصی بود و امام در این زمینه آبروی خود را با خداوند معامله کرد.

وی افزود: در آن زمان کسانی با لباس دین علیه دین مبین اسلام کار می‌کردند، بنی‌امیه خود را مسلمان و خویش پیامبر قلمداد می‌کرد اما علیه دین اسلام فعالیت می‌کرد و نفاقی را به وجود آورده بود که بسیاری از افراد دیگر نیز به دام آن می‌افتادند، در چنین شرایطی امام در جنگ و مواجهه با معاویه احساس کرد اگر تدبیری را به کار نبرد شاید دیگر نامی از اسلام و دین و نبوت باقی نماند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: اگر امام حسن (ع) بر طبل جنگ می‌کوبید این جنگ با کفر نبود بلکه جنگ با نفاق و کسانی بود که در ظاهر ادعای ایمان داشتند؛ اما درواقع دشمن دین بودند، به‌گونه‌ای که حتی بسیاری از کسانی که اطراف امام حسن (ع) بودند جیره‌خوار جبهه نفاق بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: اگر جنگ امام حسن (ع) با معاویه ادامه پیدا می‌کرد اندک افراد بصیر و مؤمنی که در کنار امام بودند کشته می‌شدند و شاید دیگر نامی از اسلام باقی نمی‌ماند؛ به همین دلیل امام حسن (ع) بهترین و صحیح‌ترین تصمیم را گرفت.

وی اضافه کرد: امام حسن (ع) حرف‌وحدیث‌ها را به جان خرید و در میدان نبرد صلح و نرمش قهرمانانه را برگزید و با این نرمش جان اندک افراد اهل بصیرت و دین‌داران واقعی را حفظ کرد تا حکومت دینی احیا و زنده شود، خط نبوت باقی مانده و دین از بین نرود که این سخت‌ترین و درعین‌حال بهترین تصمیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در ادامه با بیان اینکه این امام همام در سختی‌ها و گرفتاری‌ها با مردم همدردی و مواسات می‌کرد؛ به‌گونه‌ای که دو بار همه اموال خود را صرف نیازمندان کرد، اضافه کرد: باید انفاق و دستگیری امام از محرومان برای ما الگو باشد و به‌ویژه در ماه محرم با مواسات و کمک‌های مؤمنانه خود از نیازمندان دستگیری کنیم.

 

تجلیل از نیم قرن تبلیغ و مجاهدت آیت‌الله مهمان‌نواز

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت سالگرد رحلت آیت‌الله مهمان‌نواز، اظهار کرد: این عالم وارسته و فقید در طول عمر پرافتخار خود همواره منشأ خیر و برکت بود و همه عمر خود را در راه ترویج دین و احیای آموزه‌های اسلامی وقف کرد.

وی با بیان اینکه آیت‌الله مهمان‌نواز در راه اسلام و انقلاب بیش از نیم‌قرن تبلیغ و مجاهدت داشت و در این زمینه سختی‌های بسیار زیادی را متحمل شد، افزود: این عالم فقید بعد از انقلاب هم بیش از سه دهه امامت جمعه بجنورد را بر عهده داشت و سه دوره هم در مجلس خبرگان نماینده مردم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: این عالم بزرگوار به دنبال مقام و قدرت نبود، همواره زاهدانه زیست و در زندگی هم هیچ مالی برای خود ذخیره نکرد؛ به‌گونه‌ای که از مال دنیا جز خانه کوچکی که از قبل از انقلاب در مشهد داشت، چیزی باقی نگذاشت.

وی اضافه کرد: آیت‌الله مهمان‌نواز بعد از پیروزی انقلاب و در دوران تصدی امامت جمعه و نمایندگی مجلس خبرگان رهبری هم از مال دنیا ذخیره‌ای نداشت؛ اما در موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه همیشه با قاطعیت با کج‌روی‌ها و فسادهایی که وجود داشت، مبارزه و مقابله می‌کرد./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات