۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۶۷۸۹۸۷

نگاهی به فعالیت های کارشناس فقه مقارن و رئیس انستیتو علوم قرآن جاکارتا

نگاهی به فعالیت های کارشناس فقه مقارن و رئیس انستیتو علوم قرآن جاکارتا
خانم خزیمه اولین زن اندونزیایی است که دکترای خود را از دانشگاه الازهر مصر دریافت کرد. وی کارشناس فقه مقارن و رئیس انستیتو علوم قرآن جاکارتا اندونزی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، خانم خزیمه همچنین عضو فعال مجلس علمای اندونزی است.

وی از سال 1987 م عضو کمیسیون فتوای مجلس علمای اندونزی و از 1997 و 2000 عضو شورای ملی شرعی مجلس علمای اندونزی بوده است. خزیمه همچنین به عنوان رئیس بخش فتوای مجلس علمای اندونزی خدمت کرده است. در سال 2000 م، وی به عنوان رئیس مجلس علمای اندونزی بخش مطالعات و توسعه اجتماعی منصوب شد.

برخی از کتابهایی که وی تألیف کرده است عبارتند از:
• مقدمه ای بر مقارنه مذاهب، 2003 م،
• مسایل فقهی: مطالعات احکام اسلامی معاصر، 2005 م و
• فقه زنان معاصر، 2010.

اوایل زندگی
خزیمه تحصیلات ابتدایی تا متوسط خود را در مؤسسه آموزشی الخیرات گذراند. در سال 1975 م، وی لیسانس را از دانشکده شریعت دانشگاه اسلامی الخیرات دریافت کرد. دو سال بعد، وی تحصیلات خود را در دانشگاه الازهر قاهره، مصر ادامه داد تا اینکه در سال 1981 فوق لیسانس هنر و در سال 1984 دکترا دریافت کرد که هر یک از آنها نمره ممتاز یا عالی (yudicium cumlaude) را دریافت کرد.

حرفه
خزیمه در سال 2018، معاون رئیس دانشکده شریعت و حقوق دانشگاه اسلامی دولتی شریف هدایت الله جاکارتا شد و به عنوان مدیر برنامه تحصیلات تکمیلی در انستیتو علوم قرآن (IIQ) و همزمان رئیس انستیتوی علوم قرآن برای دوره 2014-2018 و ادامه 2018-2022 فعالیت می کرد.


خزیمه در سه دانشگاه شریف هدایت الله، دانشگاه محمدیه جاکارتا و دانشگاه اندونزی تدریس می کند. علاوه بر فعالیت در دنیای آکادمیک، وی همچنین در سال 2000 عضو هیئت نظارت شرعی در بانک شرعی نیاگا بوده است.

اندیشه های او
درمورد نقش زنان در بخش عمومی، خزیمه معتقد است که این کار باید به شکلی متعادل و بدون ترک نقش داخلی آنها انجام شود. از نظر او، اسلام فضایی را به زنان فراهم می کند تا بتوانند در رفاه خانواده کمک کنند. از نظر وی، این نقش عمومی را زنان می توانند انجام دهند مادامی که طبق طبیعت زنانه خود کار کنند، کار خانگی را ترک نکنند و همچنان به احکام دینی پایبند باشند. به دلیل همین دیدگاه، گفته می شود که خزیمه روی دو پا ایستاده است. او یک زن مدرنیست است که ارزشهای مدرن را در اختیار دارد و در عین حال یک سنت گرا است.

خزیمه همچنین مخالفت خود را از پیش نویس قانونی تلفیق احکام اسلامی که توسط تیم جریان اصلی جنسیت وزارت دین ارائه شده، ابراز داشت. او همراه با نبیلا لوبیس و زکیه درجت، کتابی را با عنوان "جنجال در مورد تجدید نظر در تلفیق احکام اسلامی از دیدگاه اصلاح و تجدید قانون اسلامی در اندونزی" تهیه کرد تا نظرات خود را در مورد بازنگری پیشنهادی تلفیقی احکام بیان کند.

قدردانی
• جایزه "رهبری و مدیریت برای بهبود نقش زنان" از وزیر امور زنان اندونزی (1999)،
• جایزه عصر رسانه های جهانی مسلمانان به دلیل توجه وی به علم شریعت به عنوان یک متخصص فقه زنان (2007)
• لوح تقدیر از رئیس جمهور اندونزی به دلیل خدمات به عنوان عضوی از تیم تکمیل تفسیر قرآن وزارت دین اندونزی (2007)
• جایزه زنان برای فداکاری، نوآوری و موفقیت در احقاق حقوق زنان و کودکان از سمت رئیس دانشگاه اسلامی دولتی شریف هدایت الله جاکارتا (2015)
• جایزه خدمات 30 ساله

/۹۸۸/

منبع: رایزنی فرهنگی ج اا در اندونزی

ارسال نظرات