۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۸۳۹۹۲
حوزه، محتوا و فضای مجازی (۷)؛

طلاب فرصت فضای مجازی را از دست ندهند

طلاب فرصت فضای مجازی را از دست ندهند
مدیر مجموعه رسانه‌ای «تنها مسیر آرامش» گفت: فضای مجازی در اصل برای حوزه علمیه و طلاب است و نباید طلاب این فضا را از دست بدهند، بلکه باید وارد آن بشوند و کار کنند.
اشاره: هنوز برخی طلاب مردد هستند که آیا در فضای مجازی وارد شوند و به تبلیغ مجازی دین بپردازند و یا خیر! برخی از اساتید حوزه علمیه نیز درس را از اوجب واجبات تلقی می‌کنند و هر کار حلال و مباح دیگری را حتی اگر تبلیغ دین باشد، آن هم در فضای مجازی، موجب اتلاف وقت و ضایع شدن علم افراد می‌دانند. در دنیای مجازی که ثانیه به ثانیه میلیون‌ها دیتای داغ و دست اول اجتماعی تولید می‌شود، برخی از طلاب چندین سال خود را کنج پستو مخفی می‌کنند و انتظار دارند بعد از ده سال تعلیم، تازه یک کسی بیاید و دست آن‌ها را بگیرد و آموزش زندگی در اجتماع بدهد.

از همین رو خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا با حجت الاسلام سیدمحمدباقر حسینی، ادمین و مسؤول مجموعه رسانه‌ای «تنها مسیر آرامش» درباره شکل گیری این مجموعه رسانه‌ای به گفتگو پرداخت.

رسا ـ خودتان را معرفی بفرمایید و درباره سوابق تحصیلاتی، فرهنگی و رسانه‌ای‌تان توضیح بفرمایید.

من سیدمحمدباقر حسینی، از طلاب حوزه علمیه اصفهان هستم که البته پیش از رفتن به حوزه چند سالی را در دانشگاه صنعتی اصفهان تحصیل کردم و ۹ سال است که در حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستم. ما از سال ۱۳۹۲ شروع به کار در فضای مجازی کرده‌ایم و مباحث آقای پناهیان را با زبان جدید و روش‌هایی که برای جوانان و عموم مردم قابل پسند باشد را برای مردم آماده می‌کنیم. البته من هشت جلد کتاب در زمینه مذهبی و تربیتی نیز نوشته‌ام.

مجموعه تنها مسیر آرامش یک مجموعه گسترده و حتی می‌توانیم گفت یکی از مجموعه‌های بزرگ فرهنگی و تربیتی در کل کشور هستیم.

رسا ـ اگر امکان دارد کمی درباره این هشت جلد کتاب نیز توضیح بدهید.

این کتاب‌ها چاپ شده‌اند و تا کنون تا هفت بار تجدید چاپ شده. کتاب‌های از خانه تا خدا، حیات برتر، رهایی از رنج‌ها، لذت بندگی، هنر مدیریت ذهن و دو کتاب تنها مسیر آرامش عناوین این کتاب‌هاست.
 
طلاب فرصت فضای مجازی را از دست ندهند

رسا ـ ایده اولیۀ رسانه تنها مسیر آرامش از کجا شکل گرفت و می‌توانید درباره شیوه کار این رسانه توضیح دهید؟

ما در سال‌های زیادی بر مباحث افراد مختلفی مانند حسن عباسی، رائفی‌پور، رحیم پورازغدی، آیت الله جوادی آملی و سایر افرادی که در زمینه‌های مختلف حرفی برای گفتن داشتن کار می‌کردیم تا اینکه در سال ۱۳۹۰ با مباحث حاج‌آقای پناهیان آشنا شدیم که دین داری خیلی عمیق، زیبا و عالمانه را تبلیغ می‌کند و برای همین ما به انتشار مباحث ایشان اقدام کردیم.

من احساس کردم مقداری آشفتگی در کار وجود دارد که موجب می‌شود که مخاطب به جایی نرسد و خیلی وقت‌ها سرگردان بشود و حتی دین‌داری را رها کند. یک اتفاق خیلی خوب این بود ما در حدود ۲۱ تیرماه ۱۳۹۲ که در ماه مبارک رمضان قرار داشتیم، ایشان بحثی را تحت عنوان تنها مسیر که راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی بود.

وقتی این تیتر را دیدم، به خودم گفتم که این همان چیزی است که من سال‌ها به دنبال آن می‌گشتم که یک مجموعه خیلی مرتب و منظم، دنباله‌دار و حساب شده را برای تربیت دینی پیدا کنم که واقعا همین‌گونه بود. یعنی مباحثی که حاج‌آقای پناهیان در موضوع تنها مسیر که در حدود ۱۱۰ جلسه ارائه داده بودند، هر چیزی که برای کار تربیتی و دینی نیاز داشته باشید را ارائه داده بودند و ما نیز مجموعه خودمان را به همین عنوان نام گذاری کردیم.
طلاب فرصت فضای مجازی را از دست ندهند

تنها مسیر، عنوانی بود که می‌توانست افراد را با هر سلیقه‌ای جذب کند و آرامش نیز بهترین چیزی بود که همه به‌دنبال آن هستند و برای همین عنوان «تن‌ها مسیر آرامش» شکل گرفت. ما ابتدا در فضای مجازی یک گروه ۱۰ نفره تشکیل دادیم از اطرافیان و دوستان خودمان که مطالب را در آنجا می‌گذاشتم که کم کم مطالب گسترش پیدا کرد و گروه بیشتر شد. بعد ۶ ماه این ۱۰ نفر به ۵۰ نفر رسید که پس از آن کمی کار سرعت گرفت و گروه به ۲۵۰ نفر رسید و پس از آن گروه به ۵ گروه دیگر تقسیم شد و مطالب را در آن‌ها منتشر می‌کردیم.

تلگرام در ابتدا فضای بهتری بود و یک گروه ایجاد کردیم که به ۴ الی ۵ هزار نفر رسید که به سؤالات جواب می‌دادم و گاهی وقت‌ها حتی تا ۱۷ ساعت در شبانه روز برای گروه‌ها وقت می‌گذاشتم. کار به جایی رسید که اصلاً فرصت نمی‌شد که بخواهم مطالب را منتقل کردم و از سایر دوستان و اساتید دانشگاه و حوزه کمک گرفتم و شکل کار را به آن‌ها توضیح دادم و اساتید آرام آرام وارد کار شدند و توانستیم افرادی که به همکاری با ما علاقه‌مند بودند را جذب کنیم.

پس از آن گروه‌های مختلف در تلگرام تأسیس شد و به ۸۰ هزار نفر و گاهی وقت‌ها تا ۳۰۰ هزار دنبال کننده رسیدیم تا اینکه در سال ۱۳۹۷ تلگرام بسته شد و ما در برنامه ایتا هسته اصلی فعالیت خودمان را راه اندازی کردیم. پس آن کتاب‌ها بنده وارد بازار شد و مخاطبین شروع به خریداری کردند و سپس توانستیم فروشگاه اینترنتی تنها مسیر را با جذب سرمایه از مخاطبان راه‌اندازی کنیم. فروشگاه مجازی تنها مسیر یکی از برترین فروشگاه‌های مجازی کشور است که ما حدود ۱۰۰۰ نمایندگی در کل کشور داریم که در کنار این فعالیت‌ها کانال‌های دیگری در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... را ایجاد کرده‌ایم.
 
طلاب فرصت فضای مجازی را از دست ندهند

در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر زیر مجموعه و نیرو داریم که در بخش‌های مختلف در حال فعالیت هستند و نزدیک به ۵۰۰ هزار مخاطب در فضای مجازی داریم که اثر گذاری ما شاید بر روی ۵-۶ میلیون نفر هم برسد.

ما یک کانال مشاوره داریم که حدود ۲۰ مشاوره در آن شبانه روز درحال فعالیت هستند و در حدود ۳۰ کشور نیز برنامه و نیرو داریم که در حال فعالیت هستند. برای هر استان نیز یک کانال تنها مسیری داریم که درحال فعالیت در استان‌های خودشان هستند و کار را به لطف خدا گسترش می‌دهند. تعدادی از نماینده‌های مجلس، اعضای شورای شهر و ... با فعالیت تنها مسیر بالا آمدند. ما نزدیک هزار سخنران داریم که مباحث تنها مسیر را در کل کشور منتشر می‌کنند.

رسا ـ طی فعالیت‌تان چه حمایت‌ها و چه سنگ‌اندازی‌ها به‌خصوص از سوی حوزه علمیه در راه شما شده است؟

حوزه علمیه، کوچک‌ترین کاری برای ما نکرده است. عمدتاً روز‌های اول نیز اساتید و مدیران حوزه با کار ما مخالف بودند و می‌گفتند طلبه باید درس‌هایش را بخواند و کاری به چیز‌های دیگر نداشته باشد. من به آن‌ها می‌گفتم که اگر کسی کاری را صورت بدهد، انگیزه او را برای درس خواندن هم افزایش می‌دهد و فهم آدم را خیلی بالا می‌برد مخصوصاً اگر فرد در فعالیت‌های تشکیلاتی وارد شود، قدرت مدیریت او بالا می‌رود و استعداد‌هایش شکوفا می‌شود و اتفاقاً بیشتر از بقیه درس می‌خواند. من خودم همیشه جزو شاگرد اول‌های کلاس بودم و بهترین نمرات را در دروس حوزه کسب می‌کردم.


رسا ـ با توجه به حکم صریح رهبر انقلاب نسبت به حضور دانشجویان و به‌ویژه و خصوصاً طلاب و حوزه علمیه در تولید محتوا برای فضای مجازی، چه توصیه‌هایی برای طلابی دارید که هنوز تردید دارند تا در این فضا وارد شوند و چه توصیه‌ای نیز برای خود حوزه علمیه دارید که در این زمینه وارد شود و حمایت داشته باشد؟

طلاب باید به‌گونه‌ای برنامه ریزی کنند که در طول مدت تحصیل‌شان، به‌قدری قوی شده باشند که در این درس‌ها بتوانید به‌عنوان یک سخنران، استاد حوزه، استاد دانشگاه و یا یک نویسنده برتر شده باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید. این که شما ۱۰ سال از جامعه‌ای که فوق العاده پرسرعت درحال تغییر و تحول است دور باشید به ضرر شماست. امروز در فضای مجازی اگر یک خبری را ده دقیقه دیرتر از افراد دیگر منتشر کنید، سوخته‌اید و کسی به کانال شما و خبرگزاری و رسانه شما توجهی نمی‌کنند.

طلبه‌ای که ۱۰ سال از جامعه دور باشد، پذیرشی در جامعه ندارد و نمی‌تواند حرف خود را بیان کند و واقعاً عمر او بیهوده از بین خواهد رفت، مگر اینکه خدا لطف کند و یک شرایط خاصی را برای فردی رقم بزند؛ بنابراین طلاب باید حتما در این فضا وارد بشوند و من می‌گویم که اصلاً فضای مجازی برای حوزه علمیه و طلاب است. اگر قرار باشد ما حرف خودمان را در این فضا بیان نکنیم، چه کسی می‌خواهد حرف خود را در این فضا بیان کند؟

در حال حاضر اگر بخواهیم در فضای مجازی فعالیت کنیم برای مثال می‌توانیم در یک کانال با چند هزار نفر مخاطب صحبت کنید و آن‌ها نیز استفاده می‌کنند. این فضای فوق العاده وجود دارد و شما در حوزه علمیه حتی در میان بعضی مدیران ارشد حوزه می‌بینید که شک شبهه دارند که آیا وارد این فضا بشوند یا نه؟ این موضوع خیلی عجیب است!

یک طلبه در یک مسجد می‌تواند نهایتاً ۵۰ نفر را مدیریت کند و با آن‌ها کار کند، ولی در فضای مجازی شما می‌توانید با ۱۰۰ هزار نفر تا ۱ میلیون نفر و حتی بیشتر مرتبط باشید و این از نظر کمی خیلی بهتر است. شما در مسجد شاید بتوانید روزی نیم ساعت با مخاطب خودتان مرتبط باشید، ولی در فضای مجازی شما می‌توانید ۲۴ ساعته وقتی پیام که می‌دهید، چند هزار نفر آن پیام را می‌خوانند و اگر کسی نیز بتواند از این طریق کار تربیتی کند فوق العاده است که امروز می‌توانم بگویم این کار در کانال تنها مسیر در حال انجام شدن است.

یک فضای فوق العاده وجود دارد که حوزه حتماً باید به‌صورت سازماندهی شده به آموزش اساتید و طلاب حوزه بپردازند، ولی یکی از مشکلات ما این است که مدیران حوزه نگاهشان تنها به آسیب‌هایی است که در فضای مجازی وجود دارد که اگر آن آموزش خوب صورت بگیرد، آسیب‌ها خیلی ناچیز می‌شود. انسان مؤمن نباید از مشکلات و سختی‌ها فرار کند، بلکه باید خود را درگیر کند و مراقب هم باشد. ولی اگر بخواهد صورت مسأله را پاک کند که کسی نفهمد و کسی سراغ این چیز‌ها نرود در شأن حوزه نیست.

اگر حوزه نخواهد به این تحول تن بدهد، همانطور که رهبر انقلاب نیز بیان فرموده‌اند، حوزه علمیه نابود خواهد شد و چراغ حوزه رو به خاموشی می‌رود. من مطمئن هستم که در سال‌های آینده هم اگر خود حوزه علمیه کمکی نکند، طلاب به‌صورت خودجوش وارد این فضا می‌شود. اثرگذارترین کانال‌های موجود در فضای مجازی، کانال‌های حوزوی هستند. جالب این است که چندتا از مدیران حوزه در حال حاضر وارد این فضا شده‌اند و با وجود سن و سال انگیزه پیدا کرده‌اند و در این فضا تأثیر دارند.

اینکه طلبه ببیند اثر گذار است، یک امر مهم به‌شمار می‌رود و جلوی نابودی روح او را می‌گیرد؛ چون احساس می‌کند حرف او اهمیت دارد و یک کسی برای حرف او ارزش قائل است.
 
رسا ـ ممنون از اینکه فرصتی را در اختیار ما قرار دادید.
 
خبرنگار: محمدحسین کتابی
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
Leila Dehghani
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
خدا شما سيد بزرگوار و همه دست اندرکاران تنها مسيري رو پناه خودش حفظ کنه ،واقعا با فعاليتتون توي فضاي مجازي خيليها رو ب خدا نزديک کردين ،ان شالله که هر روز موفقتر از روز قبل ب راهتون ادامه بدين ،در پناه حق
7
0
ابوطالب
Iran (Islamic Republic of)
۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
درود بر حاج آقا حسینی نظرشون کاملا صحیحه
5
0
علی
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
درود بر حاج آقا حسینی و همکاران ایشان،،، چیزهایی که ما باید در خانواده و مدرسه آموزش می دیدیم، و ندیدیم رو امروز از ایشون می آموزیم، شدیدا آرزو میکنم از کتاب‌ها و روش ها و مشی تربیتی ایشان در مدارس استفاده شود
6
0
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۵
کاش تمام طلاب وروحانیون مثل حاج آقاحسینی بودند که اینقدر دغدغه مند هستند
3
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
سلام لطفا نظرتون رو درباره مردی که همسر دوم میگیره یا متعه می‌کنه رو بفرمایید

متشکرم
0
0