۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۸۴۶۰۳
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

ائمه جمعه باید پذیرای گلایه‌ها و دغدغه‌های مردم باشند

ائمه جمعه باید پذیرای گلایه‌ها و دغدغه‌های مردم باشند
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: مردم برای بیان مشکلات خود نزد ائمه جمعه می‌آیند و ساحت سینه ائمه جمعه باید پذیرای تمام این گلایه‌ها و دغدغه‌های مردم باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در شصت و ششمین گردهمایی ائمه جمعه استان، با تبریک ایام ذی الحجه، به تبیین اهمیت پذیرش مسؤولیت در نظام اسلامی و ضرورت شرح صدر در بین مسؤولان پرداخت.

وی افزود: حق‌تعالی در آیه 125 سوره انعام می‌فرماید: «فَمَنْ یرِدِ اللَّهُ أَنْ یهْدِیهُ یشْرَحْ صدرِ لِلْإِسْلَامِ» و تأکید می‌کند آن کس را که خدا بخواهد هدایت کند، سینه‌اش را برای پذیرش اسلام می‌گشاید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری تصریح کرد: در این آیه منظور تنها فهم دین نیست بلکه پذیرش قلبی مورد نظر است؛ زیرا پذیرش واقعی اسلام سعه‌صدر می‌خواهد و دل باید همراهی کند که در این راستا مقلب‌القلوب، خداوند است.

وی با اشاره به ضرورت برخورداری همه به‌ویژه مسؤولان و مدیران جامعه از شرح صدر، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند: «إنّ العبدَ إذا اختارَهُ اللّه ُ عزّ وجلّ لاُمورِ عبادِهِ شَرحَ صَدرَهُ لذلک» و تأکید می‌کنند هرگاه خداوند بنده‌ای را برای امور بندگانش برگزیند برای این کار سینه‌اش را فراخ می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: بنا به فرموده این امام همام(ع) وقتی خداوند کسی را برای رتق و فتق امور بندگان انتخاب می‌کند به او سعه‌صدر می‌دهد؛ زیرا اگر مسؤول و متولی امور، سعه‌صدر نداشته باشد نمی‌تواند رسالت خود را به‌درستی ایفا کند.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: شرح صدر یعنی مسؤول مربوطه از حرف مردم و گلایه‌های آن‌ها عصبانی و ناراحت نشده و از کوره در نمی‌رود و تحمل و قدرت پذیرش او بالا است.

وی با تأکید بر اینکه شرح صدر نیاز ویژه و ضروری مسؤولان به‌ویژه در شرایط فعلی است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که فشارهای اقتصادی، بیماری کرونا، خشک‌سالی و سایر مشکلات دست‌به‌دست هم داده‌اند روشن است که خلق مردم تنگ می‌شود و در چنین وضعیتی اگر مسؤولی هم پاسخ درستی به آن‌ها ندهد، ناراحتی آن‌ها بیشتر می‌شود؛ به‌گونه‌ای که وقتی برای بیان مشکلات و گلایه‌های خود نزد ائمه جمعه می‌آیند ناراحت هستند و احتمال دارد حتی توهین هم بکنند؛ اما ساحت سینه ائمه جمعه باید پذیرای تمام این گلایه‌ها و دغدغه‌های مردم باشد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرماید «آلَةُ الرئاسةِ سَعَةُ الصَّدرِ»، یعنی ابزار ریاست و مسؤولیت سعه‌صدر است، ازاین‌رو همه ما باید سعه‌صدر را در خود تقویت کرده تا بتوانیم به رسالت خویش به‌درستی عمل کنیم. /9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات