۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۸۵۳۸۰
مدیر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در خراسان شمالی:

نماز جمعه کانون آفرینش امید و آرامش در جامعه است

نماز جمعه کانون آفرینش امید و آرامش در جامعه است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام آزموده گفت: نماز جمعه کانون آفرینش مؤلفه‌های پنج‌گانه نشاط، امید، آرامش، حماسه و عزت ملی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر نمایندگی شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در خراسان شمالی، امروز در نشست اعضای این شورا، با گرامیداشت پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب، به تبیین نقش نماز جمعه در ساحت عبادی سیاسی جامعه اسلامی پرداخت.

وی با اشاره به نقش نماز جمعه در ناکام ماندن توطئه‌های دشمن، اظهار کرد: پس از ناکامی دشمن در تغییر نظام اسلامی ایران از طریق براندازی سخت در دهه اول عمر انقلاب، برنامه‌ریزی آن‌ها از دهه دوم به بعد معطوف به براندازی از درون از طریق فشار و تحریم اقتصادی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم بود.

حجت‌الاسلام آزموده با بیان اینکه تجربیات دشمن از این راهبرد او را در الگوی جنگ نرم و براندازی نظام اسلامی از درون نیز تا حدودی امیدوار کرده بود، افزود: با صرف‌نظر از نوع و جزئیات توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان در تضعیف، مهار و براندازی نظام اسلامی در طی چهل‌ودو سال اخیر ویژگی مشترک همه این دشمنی‌ها مقابله با ارزش‌های انقلابی و اسلامی است.

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل اما پایبندی مردم به ارزش‌های انقلابی و اسلامی و حضور آنان در صحنه، هدایت‌های حکیمانه رهبری نظام، نقش‌آفرینی روشنگرانه روحانیت بصیر و انقلابی به‌ویژه ائمه جمعه و جماعات مساجد، جوانان انقلابی و حزب‌اللهی و جهادی بسیار تعیین‌کننده بوده است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: همین عامل نقش‌آفرینی است که باعث شده در بسیاری از فتنه‌ها و غائله‌ها و اغتشاشات، کانون‌های مرجعی مثل مساجد، حوزه‌های علمیه، مصلاها و دفاتر ائمه جمعه به‌عنوان یکی از نقاط آماج گردانندگان فتنه برای تخریب انتخاب شوند.

وی با اشاره به اینکه در این میانه نماز جمعه، کانون آفرینش نشاط، امید، آرامش، حماسه و عزت در جامعه است، خاطرنشان کرد: نماز جمعه کانون آفرینش مؤلفه‌های پنج‌گانه نشاط، امید، آرامش، حماسه و عزت ملی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: با توجه به تمرکز دشمنان در مقابله با نظام اسلامی در عرصه‌های فکری و فرهنگی و تمرکز بر پنج ضلع عملیات روانی و جنگ نرم، نماز جمعه کارکردی بس مهم در تقابل با این اضلاع دارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس نماز جمعه باید در کنار توصیه مؤثر، کاربردی و مصداقی به تقوا و استفاده از عنصر موعظه به‌طوری که یاد خدا و علاقه به معنویات را در دل مؤمنین زنده کند، با بیان تحلیلگرانه، مستند، منطقی، اقناعی و هنرمندانه در تبیین معارف دینی و مسائل سیاسی و همچنین مواجهه پدرانه، فراجناحانه و مبتنی بر مصالح و منافع ملی با جریان‌ها، گروه‌ها و گرایش‌های مختلف سیاسی در این سه جهت، امیدآفرینی، تولید نشاط و حماسه انگیزی جامعه را روزبه‌روز در عرصه جنگ نرم تجهیز کرده و نقش نشاط‌انگیزی، امیدآفرینی، آرامش آوری، حماسه‌سازی و خلق عزت را با قدرت ایفا کند.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: به همین دلیل است که امام راحل(ره) جلوگیری از تکرار تجربه تلخ مشروطه را یکی از فلسفه‌های احیای نماز جمعه معرفی کرده و به امامان جمعه چنین هشدار می‌دهند که از عبرت مشروطه درس بگیرند و از رسالت‌های مهم خویش غفلت نکنید./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات