۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۸۵۸۰۸

برگزاری میزگرد علمی با موضوع مقررات زیارت اماکن مقدسه در قزاقستان

برگزاری میزگرد علمی با موضوع مقررات زیارت اماکن مقدسه در قزاقستان
میزگرد علمی مقررات زیارت اماکن مقدسه در محل کتابخانه موزه ملی شهر نورسلطان با مسئولیت وزارت فرهنگ و ورزش و اداره دینی مسلمانان قزاقستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، میزگرد علمی مقررات زیارت اماکن مقدس در محل کتابخانه موزه ملی شهر نورسلطان با مسئولیت وزارت فرهنگ و ورزش و اداره دینی مسلمانان قزاقستان برگزار شد.

در این میزگرد علمی - کاربردی آقای بریک عبدعالی اولی نماینده مجلس، آقای اومیرزاک اوزغانبای اولی رئیس دفتر مرکزی انجمن عمومی «اتحادیه جانبازان»، آقای ژامبول آرتیکبایف استاد تمام و دکتری علوم تاریخی، آقای کنشیلیک تیشخان مدیر کرسی دین شناسی دانشگاه اوراسیا، آقای مفصد آلپیسبیس دکتری علوم تاریخ، آقای سانسیزبای قوربان اولی مدیر بخش شریعت و فتوای اداره مسلمانان قزاقستان، آقای اسماعیل سیتبیکوف مدیر بخش آموزش علمی و تربیت پرسنل اداره مسلمانان، آقای باتیرجان منصوروف مدیر بخش موعظه اداره مسلمانان، دانشمندان، دین شناسان، کارکنان دینی، خادمین مکان های مقدس شرکت نموده و تبادل نظر نمودند.

در آغاز میز گرد آقای سانسیزبای قوربان اولی مدیر بخش شریعت و فتوای اداره مسلمانان قزاقستان گفت: هدف اصلی همه مردم حفظ پنج ارزش از جمله دین، سنت، زبان، تاریخ و زمین است. وی افزود: "شخصی که عاشق این پنج ارزش باشد، بهترین شهروند خواهد بود. ما یک ملت مسلمان هستیم.

ما آخرین پیامبر الهی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را پس از اولین پیامبر حضرت آدم (صلی الله علیه و آله و سلم) و تمام صحابی که از او پیروی می کنند، احترام می گذاریم و از آنها پیروی می کنیم. در عین حال، ما به تمام مقدسین، بزرگان، قهرمانان، خانات خود احترام می گذاریم و آنها را گرامی می داریم.

ما باید اطلاعات تاریخی دقیقی درباره گذشته ای که از آنها زیارت می کنیم، ارائه دهیم و سعی کنیم به نسل جوان درباره زندگی گذشته آنها، آموزش دهیم. " آقای اسماعیل سیتبیکوف مدیر بخش آموزش علمی و تربیت پرسنل اداره مسلمانان، تعدادی از موضوعات مهمی را مطرح نموده که پاسداران و خادمین مکان های مقدس باید به عنوان مسئولین و راهنمایان عبادات دینی زائران بدانند.

وی گفت: «خادمین باید بیش از همه سواد دینی داشته باشند. باید فردی باشند که سوره های قرآن را بدون اشتباه بخوانند و نماز بخوانند. خادم برای اینکه به زائران اطلاعات صحیحی بدهد، تاریخ همان مکان مقدس، زندگینامه اولیاء الهی بر اساس حقیقت، تاریخ و پیشینه ساخت آرامگاه اولیاء الهی، ترتیب زیارت بر اساس شریعت، مقررات زیارت اهل قبور بر اساس شریعت را باید بخوبی بداند.

علاوه بر این، پاسداران و خادمین باید این نکات را هم رعایت کنند: خودداری از موعظه مغایر با شریعت، ممنوعیت پیاده روی در اطراف مقبره و مکانهای مقدس و نوازش آجر آن، آموزش رعایت مقررات زیارت مطابق با شریعت، جلوگیری از توزیع برخی وسایل در مقبره به عنوان اشیای مقدس، جلوگیری از انجام اقداماتی که احکام شریعت را نقض می کند، همچنین آنها باید مراقب باشند که روایات مذهبی را از خود بیان نکنند».

آقای باتیرجان منصوروف مدیر بخش موعظه اداره مسلمانان به شرکت کنندگان این میزگرد، گواهینامه «فرهنگ مقبره و زیارت» اداره مسلمانان قزاقستان را اعطاء نمود که در سال گذشته در چهارمین همایش سراسری امامان قزاقستان تحت عنوان «اسلام، منشاء فرهنگ و نیکی» تصویب شده بود.

وی گفت: هدف اصلی این گواهینامه، ایجاد فرهنگ مشترک برای ساختن اماکن مقدس بر روی قبور درگذشتگان و بازدید از مقبره ها است. همچنین نشان دادن اعمال دارای ثواب به فرزندانی که به منظور زیارت از مقبره اجداد خود آمده اند، و آموزش رعایت آداب و فرهنگ اسلامی در میان جماعت، بسیار مهم است.

آقای باتیرجان منصوروف ادامه داد: همه کسانی که به قبور می نگرند، آخرت را به یاد می آورند، به فرهنگ مزار توجه می کنند. وظیفه ما این است که اماکن مقدس را آراسته نگاه داریم، جایگاه شرعی و آداب مراجعه به اماکن متبرکه، خواندن قرآن و دعا را نشان دهیم. صرفاً در این صورت، هم برای مرحوم و هم به طور کلی برای جامعه مسلمانان مفید خواهد بود.

همچنین در این میزگرد تبادل نظر درباره جایگاه، نقش و اهمیت خادمین مکان های مقدس، تعیین ویژگی های اجتماعی، فرهنگی و دینی آنها صورت گرفت. به علاوه، مسائل مهم نگهداری و معرفی مکان های مقدس قزاقستان نیز بررسی شد./۹۸۸/

ارسال نظرات